PDA

View Full Version : Afgeschermde draad of niet



chocorookie
30 januari 2005, 22:23
Hallo forumers,


ik ben benieuwd wat jullie gebruiken aan draad in het input circuit en de volume(s) circuit.

Ik hoor hier veel dingen over; afgeschermd en 1 kant aan aarde(shield).
Of gewone bedrading.

Zo ook de voordelen en nadelen, wel / geen ruis, vermindering van het signaal, zweverig enz.

Hoe bouwen jullie je input circuit en volume circuit en enige ervaring met de verschillen?

Choc

bert k
30 januari 2005, 23:05
Ik heb helemaal niks afgeschermd in mijn 18Watt. Het normale kanaal is ondanks dat volkomen stil, alleen een licht ruisje op vol vermogen. Het brulkanaal maakt meer herrie, oscilleert op vol vermogen, en pikt met dichte volumes een beetje radio op.
Ik ga morgen de inputs maar eens afschermen. Alles tot de eerste buis dacht ik zo.

Negative K3 fan
30 januari 2005, 23:17
ik heb alleen de draad van de input jack naar de eerste buis geshield, in de toekomst ga ik het met zoveel mogelijk dingen proberen.

hoezo aan 1 kant aarden trouwens?

ChrisMW
30 januari 2005, 23:22
hoezo aan 1 kant aarden trouwens?

Om aardlussen te voorkomen.
De layout en gainfactor bepalen ip de noodzakelijkheid van afgeschermde bedrading, de meeste buizencircuits zijn hoogohmig dus extra gevoelig voor het oppikken van "narigheid".

bert k
31 januari 2005, 00:02
Ik hoorde laatst de term 'parasitaire capaciteit' Wat ik ervan begreep is dat afgeschermde draad als een condensator gaat werken en dus je tone opvreet. Vandaar dus niet door de hele amp afschermen.

ChrisMW
31 januari 2005, 00:10
Ik hoorde laatst de term 'parasitaire capaciteit' Wat ik ervan begreep is dat afgeschermde draad als een condensator gaat werken en dus je tone opvreet. Vandaar dus niet door de hele amp afschermen.

Ook zonder RG174 heb je capacitaire werkingen door layout en/of bedrading. Gewoon met beleid gebruiken op 'n aantal punten werkt goed, soms ontkom je d'r gewoon niet aan.

chocorookie
1 februari 2005, 00:21
Kijk, daarom dit onderwerp.

Ik hoor zoveel verschillende verhalen van bouwers dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn wijze: input jacks------> niet afschermen, signaal van de pickups is al dun.

draad naar de 1e voorversterkerbuis wel, deze neemt het meeste ruis op, vooral als je deze te dicht bij de fillaments hebt zitten.


Volume kanalen ook, vrij lange bedrading, dus onderhevig aan ruis.

Alleen is er nog niets bewezen dat het enige nut zal hebben, wel had ik hiermee het beste resultaat qua geluid naar de eindtrap.

Heeft iemand al eens met een scoop gekeken wat er overblijft van het signaal met de verschillende manieren van afschermen. Dus ook zonder afscherming natuurlijk.
Tegelijk de ruis die je oppikt...........

Pittige klus, maar toch. Ik denk dat veel mensen dit probleem ondervinden en er geen oplossing voor vinden, hokus pokussen dus:)

Choc

bert k
1 februari 2005, 00:53
K

Mijn wijze: input jacks------> niet afschermen, signaal van de pickups is al dun.

Choc
Wat bedoel je daar mee? Door af te schermen verandert het signaal niet.




draad naar de 1e voorversterkerbuis wel, deze neemt het meeste ruis op, vooral als je deze te dicht bij de fillaments hebt zitten.

Dat is toch de input-draad? Bij mij wel.

Frits van Mourik
1 februari 2005, 01:32
Er komt niet echt hocus-pocus aan te pas; 'n beetje gezond verstand is voldoende. Afschermen vanaf de input naar je 1ste buisje lijkt mij OK;
dit is het meest gevoelig voor instraling (Hallo Jomanda?).
Verder alle gevoelige verbindingen die een lange weg moeten afleggen door/langs storingsbronnen; van buisvoet naar tonestack & terug, bijvoorbeeld. Een goede bouwwijze (bijv. PTP) helpt enorm!

http://www.studiohetpand.nl/pics/amp024.jpg

Ruis is niet je vijand; brom en oscilleren wèl.
Gelijkrichten & stabiliseren van de gloeispanning van je (voorversterker)buizen scheelt ook erg veel.

ChrisMW
1 februari 2005, 01:37
Dus wat op meerdere punten in 'n beetje circuit met GAIN :)

H.Manback
1 februari 2005, 03:04
Sorry, beetje off-topic:
Is het niet zo dat je buizen minder lang mee gaan als je DC als gloeispanning gebruikt? Dit heb ik me ten minste laten vertellen door een buizen versterker techneut. Het zou dan komen doordat je gloei draden positief zijn ten opzichte van de kathode, wat zorgt voor slijtage.

Maar inderdaad volgens hem was dat ook een manier om brom te onderdrukken.

On-topic:

Als je je behuizing hebt geaard, dan werkt het geheel toch als een kooi van faraday? M.a.w. storing komt de behuizing toch niet binnen? En als dat zo is zou ik niet in zien waarom je nog afgeschermd draad nodig hebt in de behuizing. En als je het al nodig hebt, is twisted pair bedrading niet net zo handig (op de plekken waar het kan)?

bert k
1 februari 2005, 10:49
Je hebt binnen je behuizing wisselspanning aanwezig, en dat is een mogelijke kans op brom. Daar kan de kooi van Faraday ook niks mee, die zit erbuiten.

matto
1 februari 2005, 17:08
Er komt niet echt hocus-pocus aan te pas; 'n beetje gezond verstand is voldoende. Afschermen vanaf de input naar je 1ste buisje lijkt mij OK;
dit is het meest gevoelig voor instraling (Hallo Jomanda?).
Verder alle gevoelige verbindingen die een lange weg moeten afleggen door/langs storingsbronnen; van buisvoet naar tonestack & terug, bijvoorbeeld. Een goede bouwwijze (bijv. PTP) helpt enorm!

http://www.studiohetpand.nl/pics/amp024.jpg

Ruis is niet je vijand; brom en oscilleren wèl.
Gelijkrichten & stabiliseren van de gloeispanning van je (voorversterker)buizen scheelt ook erg veel.

mooe bedrading in die bak trouwens, petje af. :P

chocorookie
1 februari 2005, 21:01
Bert, eventuele rommel zou je moeten kunnen zien op de scoop.
Zo ook de top-top waardes van het signaal met en zonder afscherming.

Tís misschien een item waar de 1 de schouders mee op haald en de ander er zich enorm druk over maakt. Dus ik laat het maar in het midden..........

Het belangrijkste toch is dat je netjes soldeert en eventuele invloeden van andere U, C, of L componenten zoveel mogelijk probeert te reduceren.

Maar.................ik kom hierop terug, de eerste testjes zijn al gedaan en als resultaat is dat je de inputbedrading (jacks) niet moet shielden!!!
Ik kreeg een duidelijk onderdrukt geluid uit m'n experimenteerbuizenbakje, goed hoorbaar.
Wel iets stiller, maar te verwaarlozen.

Rest volgt

Choc

Frits van Mourik
2 februari 2005, 01:08
Gewoon uit nieuwsgierigheid; hoe lang is je gitaarkabel?

chocorookie
5 februari 2005, 00:07
Ha die Frits,

wel, vrij kort.
Maar wees niet bang hoor, dit verlies heb je altijd als constante. Met of zonder shield.

Frits van Mourik
5 februari 2005, 01:54
Ik ben niet zo gauw bang, hoor!

Maar: stel, je gitaarkabel is slechts 3 meter.
Dan hang je al gauw een condensator van 300 pF parallel aan je gitaarsignaal.
Vervolgens hoor jij de demping van -zeg- 10 cm (=10 pF) interne bedrading? :???:
Dan hoor je vast & zeker ook, of je gitaarkabel in een krul ligt (inductie in serie met signaal). :o
Pfff.. Ik wilde, dat ik jouw oren had.. :roll:

chocorookie
6 februari 2005, 00:31
Hahaha!!!!!!!!!!



Pfff.. Ik wilde, dat ik jouw oren had..


Als je die hebt dan ga je 2 keer zoe hard met de wind in de rug!!!!!!!!


Maar het bovenstaande klopt Frits, ben (weer) aan het knutselen geweest.

Heb gebruikt .5 mm2 shielded, 0,75 mm2 cloth wire, en als klapopde voorpijl 1,5 mm2 normale el. draad.

Bij de .5 had ik iets demping en de rest niet(Amp vol op 1 stand laten staan. ( dit was poging 1 met .5 mm2)

De andere twee waren duidelijk een verbetering, totdat ik weer de oude .5 mm2(orgineel) er weer opbakte---------> zelftde als de .75 en 1.5.

Resultaat: 0 !!!?????

Niks LC-kring, Xc, paracitaire capaciteit enz, mijn vermoedens gaan uit naar de klodders soldeertin die netjes d'r op moeten.

Swalla, ik hou er mee op, en in het vervolg gaat er gewoon een .75mm2 clothwire d'r in. Wel te verstaan met een nette soldeerverbinding.
(oja, een goede git. kabel is altijd een pre!)

Niet kwaad worden gewoon blijven lachen,


Groetjes Choc