PDA

View Full Version : Stelling



Jax
30 januari 2005, 16:37
Naar aanleiding van wat rond gekeken te hebben op internet, en met wat hulp van de mede-forummers, kwam ik erachter dat ik wel zelf de aktie op mijn fender zou kunnen verlagen, en ja hoor, dat ging niet zo moeilijk. Dus ik de aktie lekker laag zetten, maar toen ik begon te spelen beviel het me niet echt. Het speelde wel goed, erg goed zelfs. Maar eigenlijk speelde het een beetje te goed. Opeens wilde ik niet zo'n lage aktie, het maakte het gitaarspelen te makkelijk, alsof ik zelf te lui was om de frets goed in te drukken. Toen ik weer op mijn Epiphone speelde was het weer een verademing om een beetje moeite te moeten doen voor elke noot.

Ik begon toen na te denken over het hebben van een lage aktie, en de zogenaamde wizardhalzen van Ibanez, en bedacht de volgende stelling. Ik ben benieuwd wat jullie vinden:

"Het bespelen van gitaren met een te lage aktie of met een te soepele hals haalt alle lol uit gitaarspelen"

Met een te soepele hals heb ik het dan niet over halzen die gewoon kwalitatief goed gemaakt zijn, maar bv de wizardhalzen van Ibanez die gemaakt zijn om je sneller te laten spelen dan je eigenlijk zou kunnen op een andere gitaar.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer nu niet mensen met een gitaar met Wizardhals en/of een lage aktie de grond in te boren. Ik was alleen benieuwd hoe anderen erover dachten.
Laat maar even weten wat je vindt.

JvD.
30 januari 2005, 16:42
Wat men wil is de creativiteit die in het hoofd rond spookt uiten op een instrument, ik kan alles fluiten/neuriën wat ik maar wil, maar ik kan het lang niet allemaal spelen, elke technische aanpassing die het instrument makkelijker bespeelbaar maakt zie ik dus als een verademing.

Rizzle
30 januari 2005, 16:43
Het is er maar naar waar je je grenzen legt. Ik vind een ibanez (RG, prestige) altijd heerlijk om te spelen, maar ik ben dan ook vooral een metalgitarist...

Wormaap
30 januari 2005, 16:48
Persoonlijk ben ik het er totaal niet mee eens. Waarom zou je moeten werken voor elke noot? Goed kunnen spelen is op zich toch leuk? En als je op een hals die jou beter ligt beter kan spelen is dat toch alleen maar goed? :)

Azrael
30 januari 2005, 16:54
Speel jij maar lekker klote op jouw rottige nek dan speel ik wel heerlijk soepel op mijn RG nek. 't Is maar wat je leuk vind.....
Des te soepeler ik speel , des te meer ik mij op de kleine nuances in mijn spel kan richten en des te beter ik dus speel en mij voel. En verbetering komt dus mijn spel ten goede.
:)




Overgens.....dit is het raarste argument dat ik ooit heb gehoord om een goedkope gitaar te bespelen. :roll:

Reel Big Fish
30 januari 2005, 17:16
Whahaha wat een bout topic, waarom heb ik deze niet gemaakt?! :-D

Jax
30 januari 2005, 17:28
Whahaha wat een bout topic, waarom heb ik deze niet gemaakt?!

Leg dan tenminste uit waarom je het zo bout vindt. Ik vind het niet logisch dat alles wat het gitaarspelen versimpeld ook daadwerkelijk een vooruitgang is. Op het gebied van gitaarbouw zal het wel een verbetering zijn, maar of dat nou toevoegd aan de lol van gitaar leren spelen? Juist het beheersen van de speeltechnieken om op elke soort gitaar te kunnen spelen is toch veel machtiger dan te kunnen zeggen dat je wel gitaar kan spelen, maar dan moet de gitaar dit soort hals hebben, en de aktie moet wel laag staan.

BassAgent
30 januari 2005, 17:31
Ik denk dat als bv. Ibanez de halzen nog sneller gaat maken juist meer mensen gaan spelen omdat het lekker is als je je helden na kan spelen. Ik persoonlijk wil ook altijd sneller bassen dan ik al kan, en dan is elke technische verbetering lekker.

Azrael
30 januari 2005, 17:33
Whahaha wat een bout topic, waarom heb ik deze niet gemaakt?!

Leg dan tenminste uit waarom je het zo bout vindt. Ik vind het niet logisch dat alles wat het gitaarspelen versimpeld ook daadwerkelijk een vooruitgang is. Op het gebied van gitaarbouw zal het wel een verbetering zijn, maar of dat nou toevoegd aan de lol van gitaar leren spelen? Juist het beheersen van de speeltechnieken om op elke soort gitaar te kunnen spelen is toch veel machtiger dan te kunnen zeggen dat je wel gitaar kan spelen, maar dan moet de gitaar dit soort hals hebben, en de aktie moet wel laag staan.

Wat een slap gelul.....

Je moet muziek maken. Of je dat nu op een Stagg met een actie van 6mm doet of op een Ibanez met Wizard nek en een actie van 1,5mm maakt geen donder uit. Het gaat om de klank en hoe je dat produceert maakt niks uit. En als iemand dus slechtere muziek maakt op een slechte i.p.v een goede gitaar is het dus volkomen onzinnig om op die slechte gitaar te gaan spelen. Het is niet je gear maar wat je eruit weet te persen.

Jax
30 januari 2005, 17:36
Ik denk dat als bv. Ibanez de halzen nog sneller gaat maken juist meer mensen gaan spelen omdat het lekker is als je je helden na kan spelen. Ik persoonlijk wil ook altijd sneller bassen dan ik al kan, en dan is elke technische verbetering lekker.


Dat is dus wat ik bedoel. Je zegt dat het lekker is als je je helden na kan spelen, maar als je dat alleen kan dmv een wizardhals, kan je het dan echt wel? Of kan je het alleen omdat bouwtechniek ervoor heeft gezorgd dat het lijkt alsof je sneller en beter kan spelen dan je eigenlijk kan? Ik zeg ook niet dat je op de slechtste gitaar van de wereld hoeft te spelen, maar de bouwtechnische vooruitgang, die ervoor zorgt dat spelen steeds nog makkelijk gaat of dat je hals nog soepeler is, lijken in mijn ogen toch iets te ver te gaan.

BassAgent
30 januari 2005, 17:37
Juist niet. Als je op die wizardhalzen snel kan spelen, dan kun je toch zo snel spelen? Wat boeit het dan op wat voor gitaar je dat speelt?

Jax
30 januari 2005, 17:37
Het is niet je gear maar wat je eruit weet te persen.


Ok, daar heb je wel gelijk in.

Punt
30 januari 2005, 18:03
Hoge aktie en werken op een gitaar heeft invloed op je toon.

Even kort door de bocht:
Hoge aktie geeft betere toon en mindere bespeeldbaarheid. Net als dikkere snaren etc.

Als je moet werken op een gitaar is dat te horen, dat heeft ook zijn eigen charme. Natuurlijk speel je dan niet van die supersnelle rifs maar het kan toch heel lekker klinken door de mooie klank.

Anders Destium
30 januari 2005, 18:18
Ik begrijp niet hoe groter comfort kan leiden tot verminderd plezier :???:

Waarom het jezelf (onnodig) moeilijk maken, je speelt toch voor de lol en omdat het leuk is en niet omdat je jezelf zonodig wilt pijnigen :wink:

Toffe gozer
30 januari 2005, 18:21
Hoe lager de aktie hoe beter het is voor mij en het verschil in toon bij verschillende akties hoor ik eigenlijk helemaal niet.

MazeMouse
30 januari 2005, 18:37
Ik vond het juist heerlijk toen die snaren omlaag gingen. Tuurlijk ging het makkelijker ineens maar dat is juist de hele truuk van het afstellen van je gitaar. Zo afstellen dat hij op het beste speelt.
Met een ruk-afstelling speelt zelft die 10000 euro kostende uber-gitaar nog kut terwijl met een near-perfect afstelling zelfs die budgetbak-gitaar nog hemels kan spelen.

Dus ik ben het oneens met de stelling, het haalt de lol er niet uit. Het voegt meer lol toe IMO omdat je weer nieuwe dingen kunt proberen die je op je "He-kijk-ik-kan-limbodansen-onder-mijn-snaren" gitaar niet kon.

Anders Destium
30 januari 2005, 18:49
Het draait er onherroepelijk op uit dat iedereen voor zichzelf moet bedenken wat hij/zij het prettigst vindt :wink:

BassAgent
30 januari 2005, 18:50
Exact.

Jax
30 januari 2005, 18:58
Het draait er onherroepelijk op uit dat iedereen voor zichzelf moet bedenken wat hij/zij het prettigst vindt

Daar heb je gelijk in. Ok, ik ben wel overtuigd. Iedereen moet gewoon de gitaar bespelen die voor hem/haar het best is, en of dit nou een Ibanez is met een wizardneck of een Stagg gitaar, maakt niet uit.

Slotje dan maar? :)

bert k
30 januari 2005, 19:12
Ik begrijp het verhaal wel. Ik merk bij mezelf dat het me na 35 jaar gitaarspelen geen ene donder meer uitmaakt wat voor hals het is. Ik heb een Charvel met een lage, platte hals die heerlijk snel en soepel speelt, nog geen Wizard, maar zoiets. Dus heb ik de aktie omhoog gedraaid omdat dat beter klonk... :D En ik heb een Les Paul die best laag staat afgesteld, fijne, lichtspelende gitaar dacht ik. En dan lees ik dat er mensen zijn die die hals zo dik vinden, haha, nou, dan buig je je vingers maar wat meer :D En dan heb ik ook nog een zelfbouwstrat met een rond Fenderprofiel hals, die speelt heerlijk, maar wel een beetje zwaar. Mijn conclusie: als het niet in 1 keer lukt, beter je best doen, en niet over het materiaal klagen.

Anders Destium
30 januari 2005, 19:44
Het ligt bij mij ook aan de gitaar, sommige gitaren (vooral stoptails) spelen fijner als de actie wat hoger is terwijl sommige snelheidsmonsters optimaal presteren bij een actie waarbij je alleen maar richting de frets hoeft te blazen :lol:

Reel Big Fish
30 januari 2005, 19:53
Ik blijf erbij dat dit een bout topic is en dat iedere post er 1 teveel is...

Er word beweerd dat muziek maken moeilijk moet zijn (globaal dan). Maar denk eens aan hiphop. Dit vinden mensen nog MOOI ook en weet je hoe makkelijk dat te maken is??

*click*click*click*click*

!!!!!! EEN HIT !!!!!!

Wat maakt het uit of het moeilijk gemaakt is of juist volop simpel... het gaat erom hoe het klinkt en of het leuk is.

..... een bout topic, tijdverspilling, k had in de tussentijd een Hertogh Jan op kunnen hebben!! :-(

BramVersteeg
30 januari 2005, 19:53
Naar aanleiding van wat rond gekeken te hebben op internet, en met wat hulp van de mede-forummers, kwam ik erachter dat ik wel zelf de aktie op mijn fender zou kunnen verlagen, en ja hoor, dat ging niet zo moeilijk. Dus ik de aktie lekker laag zetten, maar toen ik begon te spelen beviel het me niet echt. Het speelde wel goed, erg goed zelfs. Maar eigenlijk speelde het een beetje te goed. Opeens wilde ik niet zo'n lage aktie, het maakte het gitaarspelen te makkelijk, alsof ik zelf te lui was om de frets goed in te drukken. Toen ik weer op mijn Epiphone speelde was het weer een verademing om een beetje moeite te moeten doen voor elke noot.

Ik begon toen na te denken over het hebben van een lage aktie, en de zogenaamde wizardhalzen van Ibanez, en bedacht de volgende stelling. Ik ben benieuwd wat jullie vinden:

"Het bespelen van gitaren met een te lage aktie of met een te soepele hals haalt alle lol uit gitaarspelen"

Met een te soepele hals heb ik het dan niet over halzen die gewoon kwalitatief goed gemaakt zijn, maar bv de wizardhalzen van Ibanez die gemaakt zijn om je sneller te laten spelen dan je eigenlijk zou kunnen op een andere gitaar.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer nu niet mensen met een gitaar met Wizardhals en/of een lage aktie de grond in te boren. Ik was alleen benieuwd hoe anderen erover dachten.
Laat maar even weten wat je vindt.

Hmm, op mijn bas heb ik hetzelfde. Ik heb altijd op een Warwick gespeeld en daar moet je behoorlijk werken om een lekker geluid te krijgen, maar dat hoor je dan ook. Ik heb eens op een OLP van een maat van me gespeeld en dat speelde veel sneller en soepeler. Het speelde wel lekker, maar heeft naar mijn inzien minder 'soul' om het maar zo te zeggen. Puur persoonlijk, maar heb werk liever op een instrument dan dat het me makkelijk gemaakt word.

matto
30 januari 2005, 20:00
het is maar net wat je belangrijk vindt.

D3nnis
30 januari 2005, 20:06
Dat is dus wat ik bedoel. Je zegt dat het lekker is als je je helden na kan spelen, maar als je dat alleen kan dmv een wizardhals, kan je het dan echt wel?

Misschien wel, want misschien spelen die helden ook wel op zo'n wizardhals :D

Azrael
30 januari 2005, 20:10
Dat is dus wat ik bedoel. Je zegt dat het lekker is als je je helden na kan spelen, maar als je dat alleen kan dmv een wizardhals, kan je het dan echt wel?

Misschien wel, want misschien spelen die helden ook wel op zo'n wizardhals :D

8-)

bert k
30 januari 2005, 20:18
..... een bout topic, tijdverspilling, k had in de tussentijd een Hertogh Jan op kunnen hebben!! :-(
Doe dat dan, en zit niet zo te zeuren in een topic wat een hoop mensen wel leuk vinden. Zeikwijf... :-?

ResNovae
30 januari 2005, 20:33
De stelling zoals hij geformuleerd wordt, hang ik niet aan. Iedereen heeft immers een andere definitie van lol die hij/zij ervaart tijdens het spelen. Voor de een is dat de kick van het kunnen spelen van snelle loopjes op een 'wizard-hals'. Voor een ander is het de overwinning die je ervaart als je een moeilijk bespeelbaar instrument voor je gevoel de baas bent en kunt buigen naar je wil.

Dit neemt uiteraard niet weg dat als je gewend bent op zwaar bespeelbare gitaren te spelen, een overstap naar een wizard-neck denk ik makkelijker zal zijn dan van een wizard-neck naar bijvoorbeeld een SRV-strat.

Reel Big Fish
30 januari 2005, 20:34
..... een bout topic, tijdverspilling, k had in de tussentijd een Hertogh Jan op kunnen hebben!! :-(
Doe dat dan, en zit niet zo te zeuren in een topic wat een hoop mensen wel leuk vinden. Zeikwijf... :-?

Nou, er werd net gevraagd of ik mn stelling wilde onderbouwen, dus deed ik dat. :wink:

Swan
30 januari 2005, 20:35
de topicstarter fietst zeker ook zonder zadel? lekker werken voor elke km :roll:

ik vind wat je zegt wel ergens op slaan maar niet wat betreft halzen, dat beinvloed je spel wel maar niet zo heel erg veel...
van die mensen die met digitale truukjes of idioot veel effecten hun spel beinvloeden vind ik je redenatie wel opgaan

Dirk_Hendrik
30 januari 2005, 20:50
"Het bespelen van gitaren met een te lage aktie of met een te soepele hals haalt alle lol uit gitaarspelen"[/b]

Nou jax, Na een jaar of 10 op een wizzard hals te hebben gespeeld kan ik je vertellen dat het mij nooit de lol van het spelen heeft ontnomen. Streker nog, ik ben er beter door gaan spelen omdat ik me eens niet door de belemmering van een honkbalknuppel heen hoefde te ploegen om iets nieuws onder de knie te krijgen. Gevolg daarvan is, dat nu dat nieuwe routine is geworden, ik dat even gemakkelijk op die honkbalnuppel speel. Ook denk ik dat, juist als je een beginnend gitarist bent en alles al moeilijk genoeg is, een soepele neck een pre is.

bloodboiler
30 januari 2005, 20:59
Ik ben het met de stelling eens, ik vind het ook erg vermakenlijk om vrienden van mij, die normaalop wizzard halsjes spelen, zie stuntelen op mijn gitaren. terwijl ik net zo makkelijk op mijn planken met hoge aktie speel als op hun ibanesjes.

Nog een voordeel van het spelen met een hoge aktie is dat je er qua techniek flink op vooruit gaat, zo is het een goede manier om op een acoustische gitaar je snelheid te ontwikkelen

bert k
30 januari 2005, 21:07
Aan de andere kant, als je qua techniek iets op een wizardshals kan spelen en verder op geen enkele andere gitaar dan is het duidelijk, dan ga je voor die Wizard. En als ik mijn snaren wat omhoog draai krijg ik een betere toon, maar ik lever dan dus wat snelheid in, das duidelijk.

vulvasonic
30 januari 2005, 21:12
Ik denk dat je je moet realiseren dat het spelen op een gitaar met een dikke hals met dikke snaren en een hoge actie andere technieken vereist dan het spelen op een 'snelheidsmonster'.

En die technieken leiden tot een verschil in benadering en een verschil in geluid. Zelf vind ik het bijzonder prettig als ik harder moet werken. Het geeft me in ieder geval het gevoel dat ik mijn spel niet uit automatisme vol gooi met allerlei trucjes, maar dat ik veel meer met toonvorming en ritme bezig ben. Maar ik vind het ook prettig om op z'n minst 1 gitaartje erbij te hebben waarmee ik 'loos' kan gaan zonder me te beperken.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar de 'moeilijke' planken.

Anders Destium
30 januari 2005, 21:52
Volgende stelling:


Met een lage actie bereik je nooit de ultieme TONE

vulvasonic
30 januari 2005, 22:14
Dat hangt helemaal af van je eigen definitie van de ultieme TONE.

Ik heb er moeite mee een echt mooie TONE te halen uit een gitaar met dunne snaartjes en een lage actie. Althans, voor het geluid dat ik zoek. Maar zo eens in de zoveel tijd zoek ik een heel ander soort geluid waarbij het juist een voordeel kan zijn om het helemaal anders te doen.

Persoonlijk hou ik meer van een lekker biefstukje dan van een lekkerbekje. Maar als ik twee weken biefstuk heb gegeten, wil ik GRAAG weer een keer een lekkerbekje eten.

Sjeeses ANDERS D., wat kun JIJ toch STOMME stellingen verzinnen! :lol:

Tupelo
30 januari 2005, 23:00
Van mijn twee gitaren heb ik er eentje afgesteld met lage actie (gibson the paul) en eentje met hoge (blade delta standard). Ik speel het meest op de blade. De gibson nodigt me vooral uit om snel te spelen maar -komt 'ie- ik mis de pijn. Als ik op mijn blade speel heb ik het gevoel dat ik veel dynamischer speel, ik moet in ieder geval harder werken. And I like that. 'T klinkt ook wat meer 'dirty' met hoge actie vind ik.

BassAgent
31 januari 2005, 09:42
Smaken verschillen, stellingen zoals deze slaan echt nergens op. Iedereen vindt een andere tone mooi dus zo'n stelling heeft geen nut.

vester86
31 januari 2005, 09:51
Er wordt anders genoeg op gereageert

Ik vind het wel vermakelijk

En ik heb tot voor kort een Wizard hals gehad, en speel nu op een middelmaat samickhals, en ergens vind ik die RG hals toch wel een heel stuk fijner

Dweezman
31 januari 2005, 09:52
Weet niet hoor, maar hangt de soort gitaar, met bepaalde kenmerken (zoals actie) niet samen met de soort muziek die wilt maken?
Indie op een Charvel ziet d'r niet uit, progrock op een Dan Electro ook niet.

Anders Destium
31 januari 2005, 09:56
Ja, maar op een Variax kun je zo'n beetje alles spelen maar het ziet er nooit uit :wink:

BassAgent
31 januari 2005, 10:03
Ja, maar een Variax stinkt gewoon. Er is ook al een bas van :o klinkt naar stront

idno
31 januari 2005, 10:07
Ik vind het naast het lekker spelen van de hals, ook belangrijk hoe die in je hand ligt. een fender of gibson hals is veel dikker, dus heb je veel meer hout in je handen dan de hals van bv. een ibanez die veel dunner is.
persoonlijk ga ik dan voor de ibanez hals.

BassAgent
31 januari 2005, 10:10
Ja ik ook, ik speel bij een band wel eens gitaar, en dan speel ik op een Yamaha Pacifica. Ik heb ook al een paar keer in een winkel een Ibanez GRG170DX gespeeld, die heeft een plattere hals. Vind ik persoonlijk veel fijner.

Punt
31 januari 2005, 10:33
Mogelijk is het een kwestie van ontwikkeling.
Je gaat steeds meer toonkwaliteit herkennen en waarderen.

Vroeger speelde ik zo snel mogelijk op zo dun mogelijke halzen met 0.08 snaren en zelfbouw pedalen met dubbele batterijen voor xtra large gain.

Nu speel ik graag op een Les Paul met een hals als een honkbalknuppel met 0.10 snaren op een kwaliteits amp met matige gain. Snelheid interesseert me niet toon wel.

Mijn oude setup, die ik vroeger te gek vond, vindt ik nu wat dun en schril klinken.

taylor
31 januari 2005, 10:44
de hele stelling klopt gewoon niet sorry,

1 lage actie wordt je geen snellere gitarist van,dat doe je zelf en dan ook je vind het(zeer) fijn spelen maar toch vind je het niks??????

snelle halse zegt ook niks over comfor of snel spel,heb je richie kotzen ze gitaarhals wel eens gezien daar zit boomstam op!!of van die oude jazzbakken ect

er zijn ook zat speedy(lees goeie) gitaristen die juist 1 van hoge actie houden (geeft en iets betere toon)

snelheid of goed/makkelijk spel ziet in de gitarist niet in de gitaar,neck,actie ect

pol
31 januari 2005, 11:39
over die actie, ik stel mijn gitaren altijd zo af dat ik nergens last heb van bijgeluidjes, dus geen gekletter bij normaal aangespeelde noten overhal op de hals. Het heeft toch geen zin om nog hoger te gaan dan dit, of wel ?
Meestal kom ik dan rond de 3 of 4 mm uit aan de laatste fret.
Extreem dunne snaren hou ik ook niet van, die bewegen mij te fel mee als ik es wat hard aansla, voor mensen met een lichte aanslag is dit misschien wel in orde.
en dat het altijd beter klinkt als je dikkere snaren gebruikt ben ik het ook niet mee eens. Te dik en het klinkt niet meer open genoeg , ik ga wel omhoog in dikte als ik lager wil stemmen.
bv, voor in E 09 - 046, Eb 010 - 49 , D 011 -052, B 013 - 060,

frekie
31 januari 2005, 13:53
Ik heb mijn ouwe Ibanez S540 nog steeds, superbrede platte nek met dikke frets. Speelt idd heel makkelijk maar ik vind het wel moeilijk om vandaar te switchen naar een andere gitaar. Moeilijker dan van strat naar LP bijv. Bovendien heb ik het idee dat een dikke ronde nek een steviger toon heeft omdat er meer hout "aan zit". Denk aan de 1958/59 LP nekken. De blues spelen met de duim op de rand vd nek gaat ook makkelijker op een ronde nek.
Verder geldt natuurlijk hoe dikker de snaren en met een wat hogere axie zonder kletteren, hoe beter de toon. Hoor je akoesties al.
Naarmate je ouder word ga je idd toon belangrijker vinden dan snelheid. Moet ook wel met die stijve spieren en artritis gewrichten :-D

Wormaap
31 januari 2005, 17:18
Dubbel.

Wormaap
31 januari 2005, 17:18
Mogelijk is het een kwestie van ontwikkeling.
Je gaat steeds meer toonkwaliteit herkennen en waarderen.

Vroeger speelde ik zo snel mogelijk op zo dun mogelijke halzen met 0.08 snaren en zelfbouw pedalen met dubbele batterijen voor xtra large gain.

Nu speel ik graag op een Les Paul met een hals als een honkbalknuppel met 0.10 snaren op een kwaliteits amp met matige gain. Snelheid interesseert me niet toon wel.

Mijn oude setup, die ik vroeger te gek vond, vindt ik nu wat dun en schril klinken.

Nu laat je het weer lijken alsof alle ervaren gitaristen hun snelle halzen niet meer willen als ze ervarener zijn, en dat lijkt me ook weer redelijke nonsens natuurlijk.

kokteejl
31 januari 2005, 17:42
Hangt idem erg van de smaak af, ik vind het wel leuk als je iets deftig uit je gitaar kan krijgen terwijl de actie iets hoger staat dan normaal...
Zolang mijn snaren maar héél strak staan is het goed :)