PDA

View Full Version : Hoe ontdek je toonsoort van een nummer?



razor_harm
27 juni 2002, 01:39
Hoi iedereen,

Ik hoor vaak: Dat nummer is geschreven in A-mineur, of dat nummer is in E.

Ik vraag me af hoe je ondekt in welke toonsoort een nummer geschreven is. Kan iemand mij het theoretische verhaal hierachter verklaren?

Bedankt!

pimmetje
27 juni 2002, 10:11
Als je even de zoekfunctie gebruikt op bijvoorbeeld "toonsoort" of "theorie", dan kom je denk ik voldoende tegen om weer ff mee verder te kunnen.

Watti
27 juni 2002, 10:18
Zorg eerst dat je gitaar goed gestemd is.
Als je het nummer afspeelt, moet je weten wat a.h.w. de basisakkoord is (het akkoord waaruit het nummer is opgebouwd).
Heb je die in je hoofd dan ga je gewoon op je bovenste snaar zoeken naar de toon die overeenkomt met het basisakkoord.
Sorry dat ik niet theoretisch genoeg ben aangelegt maar praktisch is het wel (vandaar dat ik nu ook zo goed ben geworden hahaha!!)

Raffel
28 juni 2002, 12:05
het akkoord waarin een nummer is (mits niet te ingewikkeld) is het akkoord waar het nummer meestal mee begint.

Kim Wilson
28 juni 2002, 13:10
En vaak mee eindigt (slotakkoord). Ook de zang eindigt vaak in de basisnoot van het akkoord.

karintje
2 juli 2002, 15:30
Je kan het ook nog zo doen:

De toonladder van c heeft geen kruisen of mollen. Staan er in een nummer geen kruisen of mollen, dan is het in C. (soms wordt er wel eens een kruisje of molletje gebruikt, maar als je het op papier zou zetten, zou je ze niet "standaard" bij de vioolsleutel neerzetten).
Zo verder: heeft een nummer een mol (b wordt bes), dan staat het nummer in F, want de toonladder van F heeft 1 mol.

pimmetje
3 juli 2002, 02:02
Als er geen kruizen of mollen in een nummer voorkomen, dan gebruik je de C-Majeurladder. In de C-mineurladder komen weldegelijk kruizen en mollen voor (komt overeen met Eb-Majeurladder).

Bij veel pop-, rock- en bluesmuziek worden de pentatonische- en mineurladder-aanduidingen juist gebruikt. Hierdoor vertoont een blues in A(groot) meer overeenkomsten met een C-majeurladder (zelfde tonen als melodische A-mineurladder).

sash
3 juli 2002, 02:23
1. Start het nummer
2. Beweeg je vinger over de lage E snaar
3. Hoor je een noot die in het nummer past? Improviseer een solootje in de pentatonische ladder met deze noot als root. Klinkt dit niet? Zoek dan verder en herhaal de laatste stap

(erg omslachtige uitleg, maar dit is ongeveer zoals ik het doe)

karintje
3 juli 2002, 08:25
O jaa!

sorry, was in een positieve bui dus helemaal vergeten dat er nog mineurtoonladders zijn....!

Mark83
15 juli 2002, 02:34
Bij bladmuziek kun je het rechtstreeks afleiden uit de kruisen / mollen