PDA

View Full Version : weer een hout topic...



Globetrotter
30 januari 2005, 14:18
test

Globetrotter
30 januari 2005, 14:18
Hoi!

Ik wil een lapsteel maken. Heb een fijne site gevonden met een heel eenvoudig concept. Nu is mijn vraag, welk hout kan ik er vest voor gebruiken? Ik heb een houthandel hier in de buurt (http://www.martenshout.be/) die wel wat soorten verkoopt. Welke soorten (zie site) zouden zoal in aanmerking komen voor mijn projectje?
Cheers,

Bart

john.3001
30 januari 2005, 15:45
is het toevallig deze site?

http://www.buildyourguitar.com/resources/lapsteel/

Hardwood wordt geadviseerd, ik zou denk ik voor esdoorn gaan...

Globetrotter
30 januari 2005, 17:07
Inderdaad die site... Ik ga denkik wel een ietwat andere vorm maken maar de elementaire zaken blijven ongewijzigd. Ik zal er eens langslopen om te zien of ze een fijn stukje hebben dan daarenboven ook ietwat betaalbaar is hé...
Cheers,

Bart

john.3001
31 januari 2005, 12:37
Ik vind het zelf ook wel een cool idee. Waarschijnlijk ga ik het zelf ook in de toekomst proberen. Vooral het feit dat je zo'n lapsteel eigenlijk niet hoeft te intoneren en de eenvoud van de hals/toetsen spreken mij wel aan. Leek mij wel leuk om er een soort van lapsteel-telecaster van te maken. Ik heb alleen geen ervaring met lapsteel spelen, jij wel? Je kan ook zonder slide op een lapsteel spelen, toch? Iig succes met bouwen!

Globetrotter
2 februari 2005, 23:57
Ik vind het zelf ook wel een cool idee. Waarschijnlijk ga ik het zelf ook in de toekomst proberen. Vooral het feit dat je zo'n lapsteel eigenlijk niet hoeft te intoneren en de eenvoud van de hals/toetsen spreken mij wel aan. Leek mij wel leuk om er een soort van lapsteel-telecaster van te maken. Ik heb alleen geen ervaring met lapsteel spelen, jij wel? Je kan ook zonder slide op een lapsteel spelen, toch? Iig succes met bouwen!
Ja, ik denk dat dit zowat het eenvoudigste is dat je kan maken, en gezien 't den eerste keer is da 'k iets dergelijk maak (heb wel flink wat knutsel ervaring en flinke dosis technisch inzicht en vaardigheden) wilde ik zeker niet te hoog grijpen. dit valt trouwens van budget ook vrij goed mee. Ik heb vandaag mijn houten balkje besteld, het zou me 7€ kosten, geschaafde esdoorn. Lapsteel spelen is trouwens niet ongelooflijk moeilijk. Ik speel nu en dan wel eens met botlleneck op mijn gewone gitaren. Je vertrekt eigenlijk telkens van een open stemming (meestal de grondnoot van een nummer). Met die slide of botlleneck kan je dan eigenlijk eenvoudig een beetje soleren op nummerkes enz. Probleem tot nu toe is dat ik dan altijd mijn andere gitaren anders moet stemmen, wat de duurzaamheid van de snaren niet altijd ten goede komt. Vandaar... Lapsteel/slide guitar valt best wel mee hoor...
Cheers,

Bart

P.S. Als ik echt begin met 't bouwen zal ik wel een dagboekje online zetten, met foto 's enz. :wink: