PDA

View Full Version : Kopgrootte



BassAgent
30 januari 2005, 12:34
Ik heb een Yamaha en een Fender, en de Yamaha heeft duidelijk een kleinere kop dan de Fender. Maakt dit nou echt uit in klank?

sickpunk
30 januari 2005, 12:47
waarom zou dat uit maken in klank??

sickpunk
30 januari 2005, 12:47
waarom zou dat uit maken in klank??

jos zonder pet
30 januari 2005, 12:48
nee, dat is toch gewoon voor tegengewicht? balance...

BassAgent
30 januari 2005, 12:49
oke, weet ik dat :)

BassAgent
30 januari 2005, 12:50
oke, weet ik dat :) Ik dacht dat omdat de vorm van de body ook uit maakt :P

BassAgent
30 januari 2005, 12:50
oke, weet ik dat :) Ik dacht dat omdat de vorm van de body ook uit maakt :P

MuNKeY
30 januari 2005, 16:30
grote kop op een bas is mooi

*heeft bas met de grootste kop ooit*

:)

Equalizer
30 januari 2005, 16:40
En met een mooie bas (bijv. met grote kop) heb je meer motivatie -> ga je meer oefenen -> klink je beter.
Dus ja, een grote kop klinkt beter. :P

BassAgent
30 januari 2005, 17:11
Ik speel op beiden lekker:)

soapwater
30 januari 2005, 17:17
'k heb ooit wel eens ergens gelezen dat de kop invloed heeft op het geluid!? Iets met dode plekken ofzo?!! Er zijn ook van die metalen blokjes of zoiets om aan de kop te hangen zodat hij (te zwaar wordt waardoor het evenwicht volledig om zeep is en) beter zou klinken omdat de dode plekken verdwijnen?!! Iemand meer info??

Greetz

BassAgent
30 januari 2005, 17:21
Dat is dus bullshit.

Chris Wolstenholme
30 januari 2005, 17:42
dat zou ik niet te hard zeggen, heb dat ook wel is gehoord over die gewichtjes tegen dead spots

BassAgent
30 januari 2005, 17:53
Ik niet :) Ik merk ook niet zo veel verschil hoor, ik speelde 2 jaar lang op een yamaha met een vet kleine kop en eentje met wat grotere, maakt geen verschil.

sickpunk
30 januari 2005, 18:25
het lijkt me echt heel stug... maar wie weet....

Iron Maiden
30 januari 2005, 19:33
Ik heb wel eens een filmje gezien van Billy Sheenan, waarbij hij ook een gewicht ofzo aan zijn kop (van de bas :D ) heeft hangen

Iron Maiden
30 januari 2005, 19:34
Ik heb wel eens een filmje gezien van Billy Sheenan, waarbij hij ook een gewicht ofzo aan zijn kop (van de bas :D ) heeft hangen

basswasp
31 januari 2005, 00:09
Dat is de Fat Finger, dacht ik.

http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1202

Het maakt vast verschil, maar ik vermoed niet je bas er wonderlijk veel beter van gaat klinken.

Goose
31 januari 2005, 00:43
Het is helemaal geen onzin. Bassist van Mr.Big, Billy Shean, gebruikt die FatFinger (ik geloof dat hij zo heet) ook. Het is alleen niet zo dat een grotere of zwaardere kop beter klinkt. Je zou namelijk ook de kop lichter of kleiner kunnen maken. Dat is bijvoorbeeld bij de opvolger van de Stingray, de Sterling gedaan. De Stingray had namelijk ook nog wel eens last van Deadspots, dus is de kop kleiner gemaakt. Het gaat allemaal namelijk om de resonatie van de kop. Als je veel last hebt van deadspots kan het zijn dat de kop op een foute manier mee resoneerd waardoor je opheffing van bepaalde tonen kan krijgen. Dit kan je oplossen door de kop dus of lichter of zwaarder te maken waardoor je de ferquentie verschuit naar de gebied waar je er minder last van hebt. Aangezien je niet zo gauw stukken van je kop zal gaan halen kan je dus een FatFinger erop zetten met als gevolg dat de kop zwaarder wordt en waarschijnlijk er geen last meer van zal hebben. Maar dit verschild echt per bass. En Fatfinger standaard op al je bassen zetten heeft geen zin. Gewoon kijken met welke bassen je dus last hebt van deadspots en dan kan eventueel dat een oplossing zijn.

Equalizer
31 januari 2005, 10:54
Aha! Zo leer je nog eens wat. :)

basswasp
31 januari 2005, 17:11
Zo werkt 't idd. Het is Sheehan trouwens, ik zie het steeds verkeerd staan op 1 of andere manier.

emielow
31 januari 2005, 23:33
ik heb ook ooit iets gehoord idd over gewichtjes aan je kop, wat beter zou klinken op de een of andere manier, maarja...

BassAgent
1 februari 2005, 11:56
Ik gebruik t nooit en ben t niet van plan ook. Ik vind elke technische verbetering prima, maar het moet er nog wel een beetje uit zien.