PDA

View Full Version : Cubase SX 2 hulp dringend!



Bloodline
29 januari 2005, 23:50
ik heb met cubase sx 2 een geheel nummer opgenomen. als ik de audio exporteer hoor ik alleen de gitaar partij, en niet de midi drums en andere midi instrumenten. ik kan hierbij alleen BUS 1 exporteren of per track. Er moet toch wel een manier zijn om alles in 1 mp3 te kunnen exporteren ?

harrie-beton
30 januari 2005, 00:34
er moet vast een mixdown functie zijn. Zo heet het vaak

Mithrandir
30 januari 2005, 00:44
file --> export --> audio mixdown

wel even de region selecter waar je een mixdown van wilt hebben (left en right markers) en checken of alle tracks die je in de mix wilt hebben niet gemute hebt of 1 op solo hebt staan.

Bouke
30 januari 2005, 00:45
de functie heet 'exporteer audio' en da's exact wat ie doet. Als je nu alles al klaar hebt, kun je het best een audio proggie starten en op opnemen drukken. Moet je wel in je windows mixer even aangeven dat 'ie 'what you hear' moet opnemen. Dan record je ook de midi.

Volgende keer als je wat opneemt in cubase moet je zorgen dat je midi tracks worden doorgelust naar audiotracks. Of midi plugins gebruiken die de output naar een audio track sturen. Als je dan audio exporteert, neemt 'ie ook de over audiotracks afgespeelde midigedeelten mee. Zo werkt het in Sonar in ieder geval, zal in Cubase ook wel zoiets gaan.

Truste.

Bouke

Bloodline
31 januari 2005, 09:08
" Volgende keer als je wat opneemt in cubase moet je zorgen dat je midi tracks worden doorgelust naar audiotracks "

hoe doe ik dat ? alvast bedankt :)

Mithrandir
31 januari 2005, 09:28
Voor zover ik weet hoef je je daar in Cubase SX 2 geen zorgen om te maken.

Bouke
31 januari 2005, 10:46
Als ik in Sonar bijvoorbeeld drums via midi programmeer oid, zorg ik ervoor dat ik dat doe via een DXi plugin die de midi output doorstuurt naar een audio track. Voordeel is dat je dan ook effecten die je alleen op audiotracks kunt gebruiken over het sinaal dat via de miditracks wordt aangeleverd. Ik weet niet of dat zo ook werkt in Cubase, maar het zal vergelijkbaar zijn. Er zijn vast VST-adapters die dat kunnen.

Ik weet niet of je met de methode die Mithrandrir aangeeft ook je miditracks via de audio output kunt gooien. Zou handig zijn opzig, maar 'mijn' methode geeft je extra mogelijkheden. Je kunt je 'midi-output' net zo behandelen als je audiotracks, dus ook lussen naar aux-bussen etc.

In Sonar zit bijvoorbeeld de DR8 drumcomputer. Die 'programmeer' je in een miditrack, je weet wel met al die blokjes en streepjes die drumhits voorstellen. De 'hits' sturen als midicode weer audiosamples aan die in een audiotrack te horen zijn. 'Vroeger' gebruikte je de standaard midi 'geluiden' die in je soundcard zaten. Heerlijke synthetische sound :D. Later ging je werken met soundfonts waarin je met midi opdrachten audiosamples aanstuurde, maar nog steeds verwerkt in je sequencer in een miditrack. Het bleef lastig om daar gecontroleerd en per miditrack effect aan toe te voegen, bijvoorbeeld reverb oid. Tegenwoordig is die routing dus veel makkelijker en heb je veel meer controle.

Nogmaals, ik werk niet met Cubase, dus ik kan je niet exact vertellen hoe het daarin werkt, maar het pricipe zal hetzelfde zijn. Het gaat tegenwoordig ook bijna automatisch, dus moeilijk zal het niet zijn. Probeer eens te zoek in je helpfunctie op 'midi via audio' oid.

Succes!

Bouke

PS - Op- en aanmerkingen/verbeteringen op 'mijn methode' :D zijn uiteraard welkom. Hebben we allemaal wat aan.

Bouke
31 januari 2005, 10:57
Voor zover ik weet hoef je je daar in Cubase SX 2 geen zorgen om te maken.

Hehehe, blijkbaar wel, want hij kreeg alleen audio in z'n mixdown :D

Bouke

Bloodline
31 januari 2005, 13:36
bouke: Er zijn vast VST-adapters die dat kunnen.


er zit wel een VST adapter bij cubase. wtf kan je er dan mee ?

Bloodline
31 januari 2005, 13:37
bouke: Er zijn vast VST-adapters die dat kunnen.


er zit wel een VST adapter bij cubase. wtf kan je er dan mee ?

bert k
31 januari 2005, 14:09
Voor zover ik weet hoef je je daar in Cubase SX 2 geen zorgen om te maken.
Je hoeft je geen zorgen te maken, maar je moet het wel ff doen... :-D

Midi drums is geen audio. Je moet het drumgeluid wat uit je computer komt eerst nog opnemen als audiotrack. De simpelste tric: alle sporen muten, behalve de drumtrack. Dan (!!!!) de uitgang van de geluidskaart aansluiten op de ingang. Dan nieuwe audiotrack opnemen. Midi track wissen of muten. Klaar :)

Bouke
31 januari 2005, 14:42
Voor zover ik weet hoef je je daar in Cubase SX 2 geen zorgen om te maken.
Je hoeft je geen zorgen te maken, maar je moet het wel ff doen... :-D

Midi drums is geen audio. Je moet het drumgeluid wat uit je computer komt eerst nog opnemen als audiotrack. De simpelste tric: alle sporen muten, behalve de drumtrack. Dan (!!!!) de uitgang van de geluidskaart aansluiten op de ingang. Dan nieuwe audiotrack opnemen. Midi track wissen of muten. Klaar :)

Ja dat kan ook, maar het is wel wat omslachtig en je kunt daarna je drumlevels niet meer afzonderlijk aanpassen, etc.

Bouke

Mithrandir
31 januari 2005, 14:50
Voor zover ik weet hoef je je daar in Cubase SX 2 geen zorgen om te maken.
Je hoeft je geen zorgen te maken, maar je moet het wel ff doen... :-D

Midi drums is geen audio. Je moet het drumgeluid wat uit je computer komt eerst nog opnemen als audiotrack. De simpelste tric: alle sporen muten, behalve de drumtrack. Dan (!!!!) de uitgang van de geluidskaart aansluiten op de ingang. Dan nieuwe audiotrack opnemen. Midi track wissen of muten. Klaar :)

Mischien ligt het dan aan de VST instruments die ik gebruik dat ik dat nooit op die manier hoef te doen, want ik maak gewoon mijn tracks en bij de audio mixdown worden die allemaal netjes in de master-track opgenomen. Hij rout het dus automatisch naar een audio-track.

Op dit moment gebruik ik vooral de NI kompakt als sampler voor mijn MIDI-sporen, maar ook met andere VST;s heb ik er nooit iets aan hoeven doen.

bert k
31 januari 2005, 16:35
Nee, dat klopt, VSTinstruments worden wel Midi bestuurd, maar ze worden als audio in de mix gezet. Gewone Midi hangt er vanaf. Als je het chipje an je geluidskaart aanstuurt of (zoals ik) een externe synth, dan moet je het nog eens als audio opnemen.

Vraagje: wat voor VST dinges gebruik je om drums te doen?

Roy K.
1 februari 2005, 13:49
Als je in Cubase SX 2 midi track maakt, zal ie inde mix er niet bij komen tenzij je het maakt met een vst instrument. Ik gebruik de battery en dan hoef je niks door te lussen, je geeft dan bij de miditrack aan (input-battery) en (output-battery).

That's it! :P

Mithrandir
1 februari 2005, 15:03
Nee, dat klopt, VSTinstruments worden wel Midi bestuurd, maar ze worden als audio in de mix gezet. Gewone Midi hangt er vanaf. Als je het chipje an je geluidskaart aanstuurt of (zoals ik) een externe synth, dan moet je het nog eens als audio opnemen.

Vraagje: wat voor VST dinges gebruik je om drums te doen?

Ik gebruik tegenwoordig veel de Kompakt van Native Instruments, een erg goede sampler waarmee je sets met samples aan verschillende kanalen kunt koppelen. Ik gebruik deze trouwens ook voor strings en andere samples, wat hem nog bruikbaarder maakt. Op dit moment gebruik ik nog de standaard sample packs die erbij zaten, klinken voor wat ik doe goed genoeg, maar er zijn vast betere sample packs te krijgen.

Ik heb daarvoor ook de battery gebruikt, die is ook erg goed met name door de layering van samples waardoor je heel goed de dynamiek van een goede drummer kunt benaderen (veolicity).