PDA

View Full Version : Fretbuzz: oplossingen gezocht!



Jeee
29 januari 2005, 21:28
Vandaag kwam er iemand m'n Telecaster testen. Hij vond ze goed klinken, hij vond het een plezante hals, maar er was te veel fretbuzz naar zijn mening. Hij wil ze wel kopen, maar alleen als ik die fretbuzz volledig wegkrijg.

Nu stel ik mijn gitaren altijd redelijk laag af, en die extra ratel neem ik er zelf graag bij voor het speelcomfort. Maar goed, die fretbuzz moet dus weg.

Ik heb vandaag de truss rod aangepast, en de brugzadels verhoogd. Resultaat: nog steeds fretbuzz. Het is niet echt veel, maar als ik écht hard aan de snaren trek, is er een buzz voor een fractie van een seconde.

Ik heb de nek al holler gezet dan wat normaal gangbaar is. Als ik de eerste en laatste fret indruk, zit er al bijna 2mm tussen de snaar en de 8ste fret. Bovendien staan de snaren op de 12de fret al bijna een halve cm van de fret af. Terwijl ik overal lees dat dit normaal gezien ongeveer 2mm moet zijn.

En dus nog steeds fretbuzz. Nochtans zijn de frets niet versleten ofzo, de gitaar is amper 2 jaar oud.

Nu vraag ik me af: kan je een gitaar zo afstellen dat je absoluut geen buzz hebt, hoe hard je ook aan je snaren pleurt? En dit zonder dat je snaren een centimeter van de balk afstaan. Zo ja, ik hoor graag hoe je dat precies voor elkaar krijgt!

Er staan momenteel .009-.042 snaren op, naar verluidt vermindert de fretbuzz ook als je zwaardere snaren steekt?

Alle hulp welkom!

jero
29 januari 2005, 21:35
je hals staat op dit moment veel te hol, een halve cm afstand tussen snaren en toetsen is erg veel. Antwoord op je vraag: ja, je kunt een gitaar zo afstellen dat je helemaal geen last hebt van fret buzz.

In jouw geval, op basis van de info die je gegeven hebt, lijkt het mij dat enkele frets te hoog zijn. Als je een noot fret, loopt hij aan tegen die fret(s). Dit los je nauwelijks op door je hals holler te zetten. Oplossing: de betreffende fret(s) wat (laten) bijvijlen.

wietse
29 januari 2005, 21:43
een te diep uitgesneden topkam wil ook nog wel eens de oorzaak zijn voor fretbuzz.
en als je erg hard aan de snaren trekt dan krijg je altijd wel fretbuzz , je moet fretbuzz bij stevig spelen niet opmerken vind ik.
maar er zijn altijd extremen en daar kan je niks tegen doen.

Raytheman
30 januari 2005, 08:29
Om te beginnen zou ik er iets dikkere snaren op zetten. 010 ofzo. Dat zal al een boel schelen.

jorrit
30 januari 2005, 11:28
top kam iets verhogen wil ook wel helpen

pol
30 januari 2005, 11:51
als de topkam te laag is krijg je alleen buzz op open snaren.
En die hals staat inderdaad veel te hol, draai dit maar snel terug voor hij helemaal kromtrekt, hoeveel keer ben je rondgeweest aan dat schroefje op de trekstang ?

ToTaL FaKe
30 januari 2005, 13:42
op mijn wolfgang staan de snaren 4 mm bij de 12e fret. Moet ik dan de hals boller zetten?

pol
30 januari 2005, 13:48
toch geen 4 mm als je een snaar op de 1ste en de laatste fret ingedrukt houdt ?
Gewoon los is dit vrij normaal.

ToTaL FaKe
30 januari 2005, 13:56
gewoon los. als ik de 1ste fret indruk 3 mm en bij de laatste fret 2 mm.

pol
30 januari 2005, 13:58
da's vrij normaal dan

ToTaL FaKe
30 januari 2005, 14:00
Maar als ik ze er dichter op wil? moet ik tog de hals boller zetten?

pol
30 januari 2005, 15:05
kijk es op www.projectguitar.com, daar staat alles mooi uitgelegd.

wietse
30 januari 2005, 15:15
Maar als ik ze er dichter op wil? moet ik tog de hals boller zetten?

nee de actie verlaag je door de hoogte van de brug of zadels te verstellen , de hals blijf je van af.
alleen als de hals echt te hol of te bol is dan ga je die afstellen ,en dan nog heel voorzichtig.

Aca Ilic
30 januari 2005, 16:22
een te diep uitgesneden topkam wil ook nog wel eens de oorzaak zijn voor fretbuzz.
en als je erg hard aan de snaren trekt dan krijg je altijd wel fretbuzz , je moet fretbuzz bij stevig spelen niet opmerken vind ik.
maar er zijn altijd extremen en daar kan je niks tegen doen.

Ben ik mee eens. Als je wat stevigere aanslag hebt , en daarbij nog dikke plectrum gebruikt , dan krijg je vanzelf fretbuzz of je snaren nou 6 of 2 mm van de toets af liggen. Bij zachtere aanslag heb je deze probleem niet.
Bij goed afgestelde hals c.q. afstand snaren/toets , moet het bij stevigere aanslag geen probleem zijn .
Het kan ook zijn dat persoon die je gitaar uitgeprobeerd heeft ,niet echt veel van de gitaren weet ( of dat 'ie de gitaar niet echt zo graag wou hebben).
mvg
Alex