PDA

View Full Version : mooi clean pedaaltje



BLOK182
26 juni 2002, 21:24
Er zijn wel een heleboel scheurpedalen, maar zijn er ook goeie pedalen om clean mee te spelen? Ik ben namelijk geinteresserd in een Peavey 5150 maar het clean kanaal van deze versterker is niet zo daverend vind ik. Maar misschien is dit met een pedaaltje op te lossen?

Quink
26 juni 2002, 22:14
Het cleane geluid is als het ware het basis geluid van je versterker. Als dit niet in orde is (en dat is het bij de 5150 inderdaad niet, niet dat het slecht is, maar het is niet top)kun je het niet oppoetsen. De 5150 is voor en met E.v.H. ontworpen, en exceleert met name in het redelijk tot stevig vervormde gebied. Als je een goed clean geluid wil kun je beter naar een andere versterker uitkijken.

Kim Wilson
26 juni 2002, 22:24
Ik ben bang dat je toch verder moet kijken naar een versterker met een goed clean kanaal. Ik weet niet precies wat je mist, maar de Peaveys missen echt diepte. Het cleane kanaal heeft een hele kale klank zonder enige diepgang en het drivekanaal kraakt. Tenminste op een Bandit 112. (typenummer zal wel iets te maken hebben met burengerucht en politie :lol: ).
Ik ben eigenlijk helemaal geen peavey-fan dus misschien moest iemand met een Peavey maar even reageren. Maar ik denk wel dat je moet beginnen met een amp met een goed clean kanaal.
Ik heb zelf een Fender Twin Reverb, zonder overdrive of distortion oid (haal ik wel uit mn kastjes) maar het clean is ZOOOOOOO....ooooooo (echo echo :grin:) diep.

Suxxes,
Hans

srv-man
26 juni 2002, 22:29
Nou, ik zou een Bandit niet willen vergelijken met een 5150. Er staat wel bij allebei Peavey op, maar de 5150 is wel een topklasse amp. Helaas niet gemaakt om clean mee te spelen, maar het is wel degelijk mogelijk om het cleane gedeelte te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld eens een H&K Tubefactor ervoor zetten en die dan niet gebruiken om te oversturen, maar om een mooi clean buizengeluid te creeren. Wel eerst proberen natuurlijk!

twanmirck
26 juni 2002, 22:32
Pedalen waar je het cleane geluid mee kunt verbeteren zijn er ook; een equalizer (een uitgebreide toonregeling) bijvoorbeeld of een enhancer (een effect dat je geluid wat sprankelender maakt). Verder kan je natuurlijk ook chorus etc. gebruiken.

Nimpf
27 juni 2002, 01:53
Of je gooit er voor het clean een Korg pedaltone voor, of een Mesa/Boogie V-twin .. zo iets dergelijks. Ik zou gewoon zoeken naar een floorpedal met ingebouwde buis. Je kunt er desnoods ook nog een aparte voorversterker voor gooien, of ooit een andere versterker kopen speciaal voor clean en de 5150 houden voor de scheur.

stomas
27 juni 2002, 10:55
Ik heb een Peavey Bandit 112 en dat kan je zeker niet vergelijken met een 5150!!
Ten eerste omdat de een transistor en de ander buizen is. Verder is zo'n 5150 gemaakt voor metalstijlen en daar is dat clean van een 5150 best wel geschikt voor! Glashard, helder, maar inderdaad...vlak.
Als je het clean van een 5150 niet mooi vindt dan speel je volgens mij waarschijnlijk een muziekstijl die niet past bij deze versterker.

mzzl

sjoerd

Ic3gl0vE
27 juni 2002, 17:22
Op 2002-06-26 22:29, schreef srv-man:
Nou, ik zou een Bandit niet willen vergelijken met een 5150. Er staat wel bij allebei Peavey op,

op de 5150 staat toch alleen heel groot 5150?

ennuh gewoon wat anders zoeken, peavey = ieejlg

Kim Wilson
27 juni 2002, 23:47
Sorry, ik wist niet dat een 5150 een buizenamp is. Maar ik verdiep me ook niet zo in Peavey, degene die ik gehoord heb vind ik maar krakerige punkversterkers. Maar dat is alleen maar mijn mening :roll:.
Basversterkers zijn wel aardig. Mn broer heeft een Peavey Firebass 700 met een 4x10 en een 1x15 kast eronder. Samen met zn Fender P-bass Special California (P-bass body en split-coil, J-bass neck en bridge-pickup) dreunen die 700 watten wel lekker :grin:.

jpb
28 juni 2002, 09:07
Als je cleane geluid niet goed is kan je daar met een effect niet veel aan veranderen. Bij dit soort versterkers kun je het geluid wel nog verbeteren door goede nieuwe buizen + speakers, maar dat kost dan meer dan inruilen voor een versterker met goed clean. Het cleane geluid is de basis voor een goede oversturing met b.v. een goed overdrive/dist pedaal. Als je clean slecht klinkt houd alles op, tenzij je altijd op 10 speelt. succes-Hans

Lacrymosa
28 juni 2002, 13:19
Het clean van een 5150 is idd wat minder, maar die van de 5150 II is weer stukken beter, dus mischien zou je daar naar kunnen kijken, maar als je een 5150 heb, wil je dan echt clean spelen?????

CheerS!!