PDA

View Full Version : MXR Distortion + bouwen vraagjes



Squier4ever
29 januari 2005, 22:27
Heej zie onderwerp, maare waar wordt er hier aan vastgeaard?
http://www.diystompboxes.com/pedals/MXRDIST2.GIF

en wat is dat driehoekje met 741 erin?
zit hier een bijpass op, want dat kan ik zo ook nie ontdekken :s

ChrisMW
29 januari 2005, 22:40
Aan de ingang, en aan de behuizing (indien metaal/geleidend) op één punt.

Bouw ze!

mayniac
29 januari 2005, 22:40
Lees eerst dit eens:
http://www.diystompboxes.com/cnews/FAQ.html
http://www.geofex.com/Article_Folders/bypass/bypass.htm

En als je dan nog vragen hebt kom dan nog maar eens terug....

Franc
29 januari 2005, 23:19
Lees eerst dit eens:
http://www.diystompboxes.com/cnews/FAQ.html
http://www.geofex.com/Article_Folders/bypass/bypass.htm

En als je dan nog vragen hebt kom dan nog maar eens terug....

Dat mag iets vriendelijker, mayniac...


Dat driehoekje is een opamp. Een klein versterkertje in DIL behuizing (een ICtje dus ;) ).
Volgens mij is de 741 een van de meest gebruikte opamps.

Franc.

nicoverduin
29 januari 2005, 23:32
de 741 is een oud type op-amp. staat voor ua741.
Nico

matto
29 januari 2005, 23:57
zit hier een bijpass op, want dat kan ik zo ook nie ontdekken :s

ja, er zit een bypass op kijk maar naar het verloop van het draadje via de print of via het draadje naar de ingang, daar zit de schakelaar tussen.

Frits van Mourik
30 januari 2005, 01:09
de 741 is een oud type op-amp. staat voor ua741.
Nico

De 741 is een lelijk ruis-IC'tje, nooit echt bedoeld voor audio.
In plaats daarvan kun je (veel) beter een 5534 nemen.

nicoverduin
30 januari 2005, 01:13
+1

ChrisMW
30 januari 2005, 01:41
:-D
Zoek gewoon de pin-layout v/e 741 op, natuurlijk zal 'n TL071 of 'n NEnogwat minder ruisen/etc. maar 'n goeie/ouwe chip geeft best wel 'n ok soundje, zeker als je 100% wilt clonen.

Mede-forum-gebruikers; mijn inziens vroeg de poster gewoon om basis info en dat moet zeker kunnen op dit forum!!!

De in het schema vermelde schakelaar werkt zeker maar is geen truebypass. Als je alléén over 'n DPDT ( zoals in 't schema ) kunt beschikken dan moet je de LED ( lampje ) vergeten, beide ( truebypass en LED ) zijn mogelijk met 'n 3PDT schakelaar van NewSensor of Fulltone.

Anyway: als je de meeste onderdeeltjes hebt: bouw 'm gewoon op!

matto
30 januari 2005, 09:36
:-D
Zoek gewoon de pin-layout v/e 741 op, natuurlijk zal 'n TL071 of 'n NEnogwat minder ruisen/etc. maar 'n goeie/ouwe chip geeft best wel 'n ok soundje, zeker als je 100% wilt clonen.

Mede-forum-gebruikers; mijn inziens vroeg de poster gewoon om basis info en dat moet zeker kunnen op dit forum!!!

De in het schema vermelde schakelaar werkt zeker maar is geen truebypass. Als je alléén over 'n DPDT ( zoals in 't schema ) kunt beschikken dan moet je de LED ( lampje ) vergeten, beide ( truebypass en LED ) zijn mogelijk met 'n 3PDT schakelaar van NewSensor of Fulltone.

Anyway: als je de meeste onderdeeltjes hebt: bouw 'm gewoon op!

Dan moet je em natuurlijk ook niet true bypass willen maken , dat is dan iets voor later. :o

Diedo
30 januari 2005, 11:02
1|-_- |5
2| °° |6
3| °° |7
4|___|8

Als dit zo je IC is, dan moet de aansluiting spanningsbron (die van boven komt) op pin 7
De plus van links moet op pin 3
de min van links moet op pin 2
De aarde moet op pin 4
de uitgang (die naar rechts op het schema) moet op pin 6
(dacht ik)

Diedo

nicoverduin
30 januari 2005, 11:16
Tot nu toe zijn alle ic's waar ik mee te maken heb gehad:

1 8
2 7
3 6
4 5

NIco

nicoverduin
30 januari 2005, 11:18
Kijk hier maar:

http://www.national.com/ds/LM/LM741.pdf

NIco

Diedo
30 januari 2005, 12:48
oei dat kan heel goed zo zijn. Ik deed het even uit mn hoofd dus ik denk dat ik daar een foutje mee maakte.

De aansluitingen op de pinnen bijven dan nog wel met hetzelfde getal. (als ik daar niet ook al een foutje heb gemaakt :oops: )

nicoverduin
30 januari 2005, 13:17
De PDF kan je in ieder geval verder helpen.

Nico :-D

Diedo
30 januari 2005, 18:52
PDF? :???:

ToTaL FaKe
30 januari 2005, 18:54
http://www.national.com/ds/LM/LM741.pdf

matto
30 januari 2005, 19:42
PDF? :???:
als je een bestand in PDF formaat wilt bekijken dan moet je ADOBE acrobat reader (gratis) downloaden

bert k
30 januari 2005, 20:02
De in het schema vermelde schakelaar werkt zeker maar is geen truebypass. Als je alléén over 'n DPDT ( zoals in 't schema ) kunt beschikken dan moet je de LED ( lampje ) vergeten, beide ( truebypass en LED ) zijn mogelijk met 'n 3PDT schakelaar van NewSensor of Fulltone.de meeste onderdeeltjes hebt: bouw 'm gewoon op!

Dit begrijp ik niet goed. Waarom is dit geen true bypass? Je schakelt toch het ingangssignaal direct naar de uitgang?

matto
30 januari 2005, 20:30
De in het schema vermelde schakelaar werkt zeker maar is geen truebypass. Als je alléén over 'n DPDT ( zoals in 't schema ) kunt beschikken dan moet je de LED ( lampje ) vergeten, beide ( truebypass en LED ) zijn mogelijk met 'n 3PDT schakelaar van NewSensor of Fulltone.de meeste onderdeeltjes hebt: bouw 'm gewoon op!

Dit begrijp ik niet goed. Waarom is dit geen true bypass? Je schakelt toch het ingangssignaal direct naar de uitgang?

true bypass wil zeggen dat je dan de print aan de in en uitgang losmaakt van het gitaarsignaal, zeg maar dat je dan als het ware de gitaar weer rechtstreeks (via een koppelstukje)op de versterker aansluit

Diedo
30 januari 2005, 20:47
PDF? :???:
als je een bestand in PDF formaat wilt bekijken dan moet je ADOBE acrobat reader (gratis) downloaden

uiteraard, maar ik had helemaal geen link gezien naar een PDF, dus ik dacht dat het een of andere lijpe afkorting was ofzo :)

bert k
30 januari 2005, 21:13
De in het schema vermelde schakelaar werkt zeker maar is geen truebypass. Als je alléén over 'n DPDT ( zoals in 't schema ) kunt beschikken dan moet je de LED ( lampje ) vergeten, beide ( truebypass en LED ) zijn mogelijk met 'n 3PDT schakelaar van NewSensor of Fulltone.de meeste onderdeeltjes hebt: bouw 'm gewoon op!

Dit begrijp ik niet goed. Waarom is dit geen true bypass? Je schakelt toch het ingangssignaal direct naar de uitgang?

true bypass wil zeggen dat je dan de print aan de in en uitgang losmaakt van het gitaarsignaal, zeg maar dat je dan als het ware de gitaar weer rechtstreeks (via een koppelstukje)op de versterker aansluit
Oke, maar dat is dus precies wat ik in dat schema zie gebeuren.

nicoverduin
30 januari 2005, 21:25
Nope,

Is niet zo. De ingang is altijd verbonden met de ingangstrap van de schakeling en wordt dus extra belast alsmede de RC filters die ontstaan in de ingangschakeling.
Je zou dus een 3e schakelaar nodig hebben om de ingang eveneens los te koppelen. Zoals Chris al eerder zei dacht ik.

NIco

Dirk_Hendrik
30 januari 2005, 21:28
Niet helemaal bert. Op het moment dat het pedaal gebypassed is hangt de elektronica aan de ingang nog steeds aan je inputjack en geeft dus een zekere, frequentieafhankelijke belasting aan je signaal. Dat noemen ze tone-suk. True bypass wil zeggen dat op het moment van bypass er geen enkele verbinding meer is met de effectelektronica.

Dirk_Hendrik
30 januari 2005, 21:29
ruk!
te laat. Moet sneller leren tiepen :D

nicoverduin
30 januari 2005, 21:32
dikke vingers? :-D :-D :-D :-D

bert k
30 januari 2005, 22:03
Heren! (Allebei...) Het is me duidelijk. Idd, met een derde schakelaar zou het kloppen. Dank voor uw beider onweerlegbare uitleg :-D

Squier4ever
30 januari 2005, 22:07
btw die weerstanden met een pijl zijn een soort schuifweerstand toch ofniet?
of is het in dit geval een potmeter?

Robbert
30 januari 2005, 22:12
btw die weerstanden met een pijl zijn een soort schuifweerstand toch ofniet?
of is het in dit geval een potmeter?

Correct.

Squier4ever
30 januari 2005, 22:27
enne die open rondjes, bv meteen de tweede soldering in de bypass, met daaran die weerstand van 1k? en aarde is dat een evt. aanpassing of een bepaalde manier van aansluiten?

Robbert
30 januari 2005, 22:34
enne die open rondjes, bv meteen de tweede soldering in de bypass, met daaran die weerstand van 1k? en aarde is dat een evt. aanpassing of een bepaalde manier van aansluiten?

Ik zie geen 1K, wel een 1M met een open rondje en een stippeltjes lijn. Onder aan het schema staat daar de betekenis van: kun je aansluiten als de genoemde problemen plaatsvinden.

Aarde: uiteindelijk gaat alles naar de - van de batterij.

V!N
30 januari 2005, 23:18
PDF? :???:
als je een bestand in PDF formaat wilt bekijken dan moet je ADOBE acrobat reader (gratis) downloaden

uiteraard, maar ik had helemaal geen link gezien naar een PDF, dus ik dacht dat het een of andere lijpe afkorting was ofzo :)

Ja, voor "PostScript Document File" :P

hadv
31 januari 2005, 10:40
nee, portable document format

Diedo
31 januari 2005, 14:21
stelletje wijsneuzen... :)