PDA

View Full Version : Wat zijn de beste afmetingen van een 2 x 12" SpeakerCab



Sonno
29 januari 2005, 20:21
Dag mensen, kan iemand mij helpen?

Ik wil nl. een 2 x 12" speakercabinet bouwen (eigenlijk 2 stuks voor een mooie verdeling van het geluid). Nu heb ik een cabinet handbook van Celestion maar daar staat geen 2 x 12" in (alleen 2 x 10"). Wel berekeningen maar wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest :???: . Als ik dan de (met mijn kennis verkregen) maten vergelijk met die van een MesaBoogie 2 x 12" of een Bogner of weet ik veel wat voor merk verschillen de maten elke keer.

Ik wil graag een cab bouwen met de speakers een beetje schuin omhoog gericht (10 graden ofzo). Er komen 2 Celestion 'vintage 30' speakers in. Ik
Waar moet ik dan op letten? welke dikte en welk type hout is dan het beste? Als ik toch besluit andere speakers in te bouwen moet ik dan ook andere maten aan houden? Moet ik een gesloten achterkant maken of niet?

Alvast bedankt!

ChrisMW
29 januari 2005, 22:08
Hoi Sonno

Het formaat en het type cabinet is zeer sterk afhankelijk v/d speaker die je gebruikt.
Qua Vintage 30s heb ik hier zelf de "beste" resultaten behaald met een berekende bassreflex box. 't Is nog steeds niet m'n favoriet voor de meer vintage of allround doeleinden maar voor de meer heavy/moderne klanken is deze configuratie heel tof en de klank is net wat lekkerder dan met dezelfde speaker in open of gesloten kasten.
Hout: veel is mogelijk, berkenplex heeft een goeie prijs/kwaliteitsverhouding. De dikte: afhankelijk v/d hoeveelheid speakers, meestal minimaal 12 mm voor de speakers met een behoorlijk gewicht.

Succes!

Sonno
29 januari 2005, 22:43
Bedankt, heb ik alvast een paar antwoordjes! :dance:

Zou ik ook zo brutaal mogen zijn om te vragen wat de afmetingen van jouw cab zijn?

nicoverduin
29 januari 2005, 23:30
Je zou eens kunnen kijken op http://audiogrid.com/audio/ . Ik heb ooit wel eens een programma daar vandaan gehaald (weet helaas niet meer welke) om de Mesa Boogie Thiele box na te bouwen met een EV-12lL. Moet zeggen dat de berekeningen vrij betrouwbaar waren. Ze geven je dus de mogelijkheid om te bepalen hoeveel de bass ge-accentueerd moet worden door variatie van de luchtpijp. Dit is wel afhankelijk van het aantal en type speakers. Op zich een leuk project.
NIco :-D

Sonno
30 januari 2005, 00:11
Thanks, ziet er ZEER bruikbaar uit! Ik heb helaas weer een probleempje. Hoe kom ik erachter wat de Q ts en Q ^3 van een Celestion vintage 30 is? Ik kan het op de site nergens vinden, ligt het aan mij? Op de site van Eminence kan je alles zien over de zg. Thiele parameters. Bij Celestion zeggen ze dit:

Thiele-small parameters
Thiele Small parameters are useful for controlling the low frequency response of sealed or ported cabinet systems by changing the cabinet internal volume, and port dimensions. However they are of severely limited use when designing a guitar speaker cabinet.

Electric guitar speakers do not reproduce 'low' frequencies (the low E string of a lead guitar has a fundamental of 82Hz) and so the frequencies at which Thiele Small parameters have significance are mostly below the operating range.
Also, the parameters are measured at very small signal levels. Guitar speakers become non linear at very low levels compared to other types of speaker, greatly reducing the significance of Thiele Small parameters in actual speaker use. Using the Thiele Small parameters of a typical guitar speaker, you will find that halving or doubling the cabinet size makes minimal difference to the response.
They have no relevance to open back cabinets.
Guitar speakers are not recommended for use in ported cabinets (as the increase in cone excursion below the tuning frequency can cause the thin paper edge of the cone to tear).

The cabinet size, shape and construction are of far higher significance than the internal volume. Cabinet design using Thiele Small parameters ignores these most fundamental aspects. Important factors include the material you make the cabinet from, the panel sizes and shapes, how they are joined, how the cabinet is finished, the mounting of the speaker, etc. These, not Thiele Small parameters are the critical factors in the design and ultimately the sound of a guitar speaker cabinet.


Is dit een slordige afronding of is het inderdaad verwaarloosbaar?

nicoverduin
30 januari 2005, 00:54
Het thiele verhaal is een wiskundige benadering (formules) op basis van (wetenschappelijk onderzoek? ik zou het niet weten). De opmerkingen over materiaalsoort, stevigheid etc. zijn eveneens van belang. Kijk maar eens op eerdere postings uit het verleden waarin een aantal kritische muzikanten elk hun "gelijk" wilden hebben.
Dat "gelijk"komt niet uit de lucht vallen maar is wel gebaseerd op ervaring. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat "hij/zij die beide methodes beheerst waarschijnlijk de betere (beste is een kwestie van smaak) economische kasten kan bouwen".

Nico

ChrisMW
30 januari 2005, 01:50
Hoi Sonno

Ik ben Celestion dealer maar de importeur kan HELAAS ( !!! ) mij ook de TS-parameters niet geven. Vroeger stond het wel in de Celestion brochures maar nu niet meer, we meten hier gewoon per specifieke speaker de specs en bereken daar 'n box voor.

nicoverduin
30 januari 2005, 02:13
Hoi Chris,
Hoe bereken jij de specs?
NIco

ChrisMW
30 januari 2005, 02:19
Met een dure free-lancer :D en vele jaren gitaar spelen...

Sonno
30 januari 2005, 18:24
Damn! :(

Toch bedankt nog!

Ik had op internet de maten gevonden van een Bogner 2x12, ga ik is ff naar kijken...

Sonno
30 januari 2005, 18:39
Ik heb btw gister ook wat gelezen over het feit dat schuin aflopende speakers minder output hebben dan de rechthoekige. Toch maar ff m'n plannen wijzigen denk ik...