PDA

View Full Version : RHCP - Scar Tissue



tbros2000
29 januari 2005, 14:41
Een brandende vraag over dit nummer. Dat funky gepiel van die losse noten dat je steeds hoort in dat nummer (dus niet die volle akkoorden) met welke techniek speel je die? In het "officiele" tabboek stond fingers & pick, maar met die techniek lukt het niet om die funky swing te krijgen (althans mij lukt het niet). Het gaat me nog beter af alleen met m'n vingers.

Nou heb ik een video van een optreden van hun van Scar Tissue en nou staat die John bij het spelen van dat stukje steeds gewoon m'n z'n rechterhand te zwaaien, alsof ie volle akkoorden aanslaat . M'n vraag is welke techniek hij gebruikt dan om losse snaren aan te slaan terwijl hij staat te zwaaien met z'n rechterhand, want dat lijkt me eigenlijk praktisch onmogelijk

savecracker85
29 januari 2005, 16:55
live gebruikt hij idd een plectrum...Hij slaat in princiepe alle snaren aan, alleen gebruikt hij z'n rechterhand om de snaren af te dempen die je niet hoort..Dat is een techniek die hij veelvuldig gebruikt en wat hem zijn eigen sound geeft

tbros2000
29 januari 2005, 17:14
zou je iets meer over deze "demping techniek" kunnen vertellen, want ik snap niet helemaal wat dat dan inhoudt. Op google vind ik ook barweinig

savecracker85
29 januari 2005, 17:57
hmmm...kijk, als je normaal 1 noot op de snaar wil laten horen sla je alleen de juiste snaar aan...Maar wat frusciante live altijd bij scar tissue(en andere nummers) doet is alle snaren in een keer aanslaan...Hij demt dan met z'n vingers alle snaren af en drukt alleen de noot in die hij wil horen...
In de tabs zo het er bijvoorbeeld zo uitzien:
[tab:e15b8823dd]
--*--
--*--
--*--
--*--
--8--
--*--
[/tab:e15b8823dd]

bij het nummer can't stop gebruikt hij die techniek bv ook...zonder al dat af dempen kan je daar niet die attack in je sound krijgen..

Ritch
29 januari 2005, 23:54
Als ik Scar Tissue en Can't Stop speel, gebruik ik de vingers die ik "overhoud" voor het dempen. Ik weet niet hoe Frusciante het doet, maar "mijn" maniertje werkt ook/goed

Ritch
29 januari 2005, 23:54
Als ik Scar Tissue en Can't Stop speel, gebruik ik de vingers (van de hals-hand) die ik "overhoud" voor het dempen. Ik weet niet hoe Frusciante het doet, maar "mijn" maniertje werkt ook/goed

Epic
31 januari 2005, 12:17
live gebruikt hij idd een plectrum...Hij slaat in princiepe alle snaren aan, alleen gebruikt hij z'n rechterhand om de snaren af te dempen die je niet hoort..Dat is een techniek die hij veelvuldig gebruikt en wat hem zijn eigen sound geeft

idd, linkerhand dus

savecracker85
31 januari 2005, 14:35
live gebruikt hij idd een plectrum...Hij slaat in princiepe alle snaren aan, alleen gebruikt hij z'n rechterhand om de snaren af te dempen die je niet hoort..Dat is een techniek die hij veelvuldig gebruikt en wat hem zijn eigen sound geeft

idd, linkerhand dus
behalve als je linkshandig bent :D




bedoelde idd rechts.....foutje ;)

defecto
2 februari 2005, 09:10
live gebruikt hij idd een plectrum...Hij slaat in princiepe alle snaren aan, alleen gebruikt hij z'n rechterhand om de snaren af te dempen die je niet hoort..Dat is een techniek die hij veelvuldig gebruikt en wat hem zijn eigen sound geeft

idd, linkerhand dus
behalve als je linkshandig bent :D




bedoelde idd rechts.....foutje ;)

Je bedoelde links dus? :P Maar dit is toch 'gewoon' een techniek die veel funkers gebruiken?

Bloodline
2 februari 2005, 21:26
denk eraan dat ze het live heel anders kunnen spelen. he kan ook zijn dat die gitarist van RHCP (ben z'n naam vergeten) bijv wat dingen xtra er overheen heeft opgenomen ofzow in de studio.

Ritch
2 februari 2005, 22:00
live gebruikt hij idd een plectrum...Hij slaat in princiepe alle snaren aan, alleen gebruikt hij z'n rechterhand om de snaren af te dempen die je niet hoort..Dat is een techniek die hij veelvuldig gebruikt en wat hem zijn eigen sound geeft

idd, linkerhand dus
behalve als je linkshandig bent :D




bedoelde idd rechts.....foutje ;)

Je bedoelde links dus? :P Maar dit is toch 'gewoon' een techniek die veel funkers gebruiken?

Klopt, ik speel in een bigband waar we veel funk spelen. Je slaghand gaat door in zestienden en je dempt en drukt met je halshand de hele tijd. (Wel met de juiste timings ofcourse) We spelen veel nummers van ToP en Candy Dulfer (veel solo's! :) )

savecracker85
3 februari 2005, 20:57
denk eraan dat ze het live heel anders kunnen spelen. he kan ook zijn dat die gitarist van RHCP (ben z'n naam vergeten) bijv wat dingen xtra er overheen heeft opgenomen ofzow in de studio.
mwah dat valt wel mee...Ik weet toevallig, omdat ik als fan-zijnde veel over deze gitarist heb gelezen (John frusciante btw ;) ), dat er in de studio weinig aan z'n sound gedaan wordt..Het komt echt hoofdzakelijk uit zn vingers :)

Azrael
3 februari 2005, 21:06
Ik heb aangezien ik "Under the bridge" nooit kon spelen altijd een raar gevoel bij RHCP tabs. Wil ze niet spelen......soort trauma aan over gehouden.

Raar maar waar........ :-?