PDA

View Full Version : Marshall 1959 Super Lead 100W



Spieker
25 september 2001, 00:27
Een goeden dag...

ik heb een vraag. ik heb een Marshall 1959 Super Lead 100W met een 4x12" celestion Park speaker. nu is het probleem dat als ik de volume iets over de helft zet dat ie wat dof soms wat klapend geluid geeft, zo wel clean als met distortion. Nu is mijn vraag weet iemand daar een oplossing voor... ??

Spieker

Rectifier
25 september 2001, 10:11
Heeee spieker jozef,

Wanneer geeft ie zo'n dof klappend geluid???
Tijdens het spelen of als je het volume net over de helft zet???
Is toch niet het publiek dat voor je applaudiseert????
Iets meer informatie noemen....welke gitaar etc......

Spieker
25 september 2001, 12:25
Hey

Het gebeurt tijdens het spelen.. soms kraakt ie wat, dan klapperd ie een beetje..
ik speel over Fender telecaster een Mustang en een Jackson en met alle gitaren blijft het probleem.. de kabels zijn goed! al vaak gecheckt enzo...

taylor
25 september 2001, 13:26
zowel iets met je buizen zijn denk ik.(of in ieder geval intern in de versterker)

misschien vervangen (buizen)??

Spieker
25 september 2001, 13:33
Daar had ik ook al aan gedacht maar heb de buizen laten vervangen en hem af laten stellen.. zou goed moeten zijn.. ik heb niet echt verstand van die dingen speel er op en dat is het wel :smile: en dit probleem is me nooit echt eerder opgevallen.. de laatste tijd speel ik er vaak clean over en nu hoor ik het pas echt.. is een voorversterker misschien ook iets voor dit soort dingen ?

Rectifier
25 september 2001, 15:26
Als je alle buizen hebt vervangen zou het geen buizenprobleem zijn, tenzij je alleen de eindbuizen hebt vervangen.
Dan zou je moeten kijken naar de voorversterker buizen. Die zijn niet zo duur.
En er zitten 4 of 5 in dus dat val mee.
Je moet kijken of ze niet zwart zijn.
Als dat niet het probleem is,dan heb je echt een probleem. Luidsprekers zijn verder ook goed??? Luidspreker kabels ook gecheckt???

Spieker
26 september 2001, 12:00
de voorversterker buizen zijn niet vervangen.. zal daar meteen es naar gaan kijken.. de Luidsprekers zijn ook goed.. en heb net nieuwe kabels van van den hull dus dat zit wel goed...

taylor
26 september 2001, 13:38
had je dat probleem gelijk toen je hem terug kreeg naar vervanging??als dat niet zo is is er toch iets fout gegaan waarschijlijk krijgen je buizen te veel spanning daardoor slijten ze super snel(lees heel snel)

hebben ze ook meetpunten aangebracht?? dan kun je hem bij iedere amp tuner laten cheken.

je moet dat soort gasten nooit blindelings vertrouwen er zijn er paar tussen die doen net of ze er heel wat van weten,maar ik heb ook versterkers gezien dat ze van el34 naar en andere type buiz gingen zonder aanpassingen..

Rectifier
26 september 2001, 13:44
K'had eens een Fender buizenbak 2e hands gekocht bij een erkende muziekzaak.
Hadden ze ook niet nagekeken, was de zekering er uit geknald bij de vorige eigenaar,had die lullo er zilverpapier omheengedaan. Dus ik heb jaren gespeeld op dat ding zonder zekering.
Levensgevaarlijk, maar wie denkt er dan aan o de zekering te checken??? Ik niet! Nu wel!

Daarna setje ongemachte eindbuizen erin(bleek dus later), eentje liep helemaal rood aan in de buis zelf....oei.Maar ik had geen nare bijgeluiden.

Spieker
26 september 2001, 15:33
Nee ik had er geen probleem mee toen ie net terug was van de reparatie boer... toen was alles goed.. maar heb de amp net even open gehaald.. en die buizen voor de voor versterker zien er niet echt fris meer uit moet ik zeggen.. het zijn er 3.. zal er es even nieuwe in prikken eerst naar de stad om ze op te halen

Dat met die zekering heb ik ook es gehad alleen hadden ze er een veelste zwake in gezet.. die klapte er ook aldoor uit als je hem iets te hard zette ook niet echt handig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: spieker op 2001-09-26 17:27 ]</font>

Rectifier
26 september 2001, 16:15
Wel goed kijken welke buizen je moet hebben he! Je hebt er meerdere o.a. 12AX7 en 12AT7.
Dit zijn de meest voorkomende, bij oudere versterkers staat het meestal niet goed aangegeven welke buis waar in moet!
We horen het wel, als dit het probleem was.

Spieker
26 september 2001, 18:29
Hmm dit zijn welweer andere buizen... dit zijn ECC83m ... kan dat klopen ? en ze zijn nog nooit vervangen zolang ik de amp al heb zo'n 8 jaar ongeveer.. enig idee wat die dingen kosten.. het zijn er 3

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Spieker op 2001-09-26 17:32 ]</font>

Rectifier
27 september 2001, 12:05
Ja is gewoon een andere benaming.
ECC81 is de 12AT7
ECC83 is de 12AX7
Bij http://www.Musik-produktiv.de kosten 3 ECC83 Marshall buizen 39,- EURO.
Na 8 jaar zou ik ze weleens vervangen. Wil niet zeggen dat dan het probleem is opgelost,maar het kan natuurlijk wel de oorzaak zijn.

Spieker
28 september 2001, 17:27
Nou ik ben es wezen shoppen en heb nieuwe buizen opgehaald.. en er in geprikt
het irri geluidje is weer verdwenen GELUKIG! :smile: :smile: :smile: ik ben weer blij als een klein kind de buren niet trouwens :smile:

Rectifier
28 september 2001, 17:57
Mooi,dat is opgelost. Ik dacht al zoiets...!
Succes!

Spieker
28 september 2001, 18:05
Thnx!

Hij brult er alweer over :smile:

anoniem
10 oktober 2001, 00:44
Als jouw superlead een splitchannel is ( 4 ingangen 2 x 2) moet je eens proberen om met een kort prikkabeltje de onderste ingang door te lussen naar de bovenste van kanaal 2.
je gitaarsignaal moet dan bovenin-ingeplugd worden in het kanaal dat je onder hebt doorgelust naar boven, snappie?
Je krijgt een supervette sound met veel laag mid en hoog.
Mazzels, E.

Spieker
10 oktober 2001, 12:56
"Als jouw superlead een splitchannel is ( 4 ingangen 2 x 2)"

Hij heeft inderdaad een split channel..
Maar kan het geen kwaad als ik hem door lus ?

Ik zal het eens proberen

taylor
11 oktober 2001, 15:47
nee kan geen kwaad.

is trouwens veel gebruikt trukje

Spieker
11 oktober 2001, 16:11
Aha.. dan zal ik het es even uit proberen..

Frusciante
6 november 2001, 13:23
Dit werkt trouwens ook bij de JTM-45 amps.
is inderdaad een goede zaak om deze door te lussen aangezien hierdoor het beste evenwicht tussen de twee toonspecifieke inputs ontstaat. Deze actie wordt ook door marshall en fender aangeraden.