PDA

View Full Version : snaar dikte probleempje



Ronald
28 januari 2005, 19:43
hey mensen , ik heb vandaag mn 7 snarige ibanez naar mn locale muziekwinkel gebracht omdat er een aantal dingen aan mankeerde. onderandere dat mn brug helemaal achterover stond wat er voor zorgte dat de snaren veel te laag lagen.

nu kan da wel gefixt worden maar ik heb mn gitaar altijd in drop A staan. AEADGBe dus. nu is de snaar dikte die ik er op heb liggen een .10 setje. mn lage A snaar is een .56. maar nu denk ik dat da eigenlijk nie genoeg is voor een lage A snaar. ja doordat de brug zo stond kletterde de snaar sowieso al. maar ik ben dus bang dat ie da nog steeds een "rrrr" geluid geeft als de brug weer goed staat.

ik wou er dus een dikkere snaar op laten zetten dan een .56. maar die verkoper zei dat ze geen dikkere snaren hadden dan .56. nu heb ik het hier wel es vaker over die snaar diktes gehad en mensen zeiden toen dat je er gewoon een bassnaar op moest laten zetten. dus da zei ik tegen die verkoper maar hij zei dat zo'n bas snaar heel anders gewound is enzo dus da was volges hem nie bepaald aan te raden.

tja nu is het maar te hopen dat .56 genoeg is als de brug weer goed staat. maar hoe zit dat nou eigenlijk? wa voor dikte is er nodig voor een lage A snaar en hoe kom je daar dan aan ? er zijn zat mensen die een 7 snaar in A zetten, en die zullen echt niet allemaal een bariton gitaar hebben dus er zijn wel meer mensen met dat probleem.

kan iemand zeggen hoe da nou zit?

Randy
29 januari 2005, 14:11
Je zwevende brug moet als eerste worden afgesteld. Zo'n brug moet paralel staan met de body. Je zal dan ook zien dat de snaren niet te laag zullen zijn en dat ratelen zal ook verminderen. Een vriend van mij heeft een zevensnaar laten bouwen. Deze gitaar is uitgerust met een hipshot zodat hij zn B in een hand omdraai naar A kan stemmen. Er zijn gitaarwinkels die snaren verkopen voor zevensnarige gitaren en dat ook in verschillende diktes. Ik zou zeggen; stel eerst je gitaar af en kijk dan nog of de dikte je niet bevalt. Doordat je brug niet staat, is de snaarspanning ook anders. Indien je dan alsnog niet tevreden bent, kies dan voor een 0.60...Een bas snaar raad ik je ook af om je hals misschien kan kromtrekken..

K7-rulezz
16 februari 2005, 21:35
Over het algemeen is het zo dat je tremmelo moet worden afgesteld op de tuning / stemming van je gitaar. Dit doe je door de veren achterin je gitaar strakker of in jouw geval iets losser te zetten. Is wel een heel karwei omdat je dan je hele gitaar opnieuw moet stemmen en dan weer de veren iets verstellen enz. enz.enz.

Ik speelde zelf A-D-G-C-E-A-D op en RG7 dus nog lager en dit heeft wel wat uren gekost om deze tuning goed te krijgen.

Of je koopt gewoon een K7 die is al standaard in deze tuning vanwege de langere hals.

staind1210
16 februari 2005, 22:15
Ik speel zelf op een Ibanez MMM. Das een signature barritone gitaar. Daar zit een .72 op. Das het dikste wat ik tot nu toe gezien heb :P Ik heb geen idee of je die ook op een gewone 6 snarige kunt leggen. Maar het lijkt me wel kunnen zolang je maar een lange hals op je gitaar hebt (27" of meer).