PDA

View Full Version : anouk Michel



combo
28 januari 2005, 17:37
Hey,

Simpel Lieken, D - A - G akkoordjes

Maar wanneer je een capo plaatst, dan veranderen er enkele noten,

Ik zou zeggen, pak de D scale,

je hebt D - E - F# - G - A - B - C# - D in de D majeur scale.

als je een capo plaatst en je bekijkt de open snaren die nog gespeeld worden, dan zie je een F, A#, A, D# en een C.


NIET ALLES WORDT HOGER GESPEELD, want je speeld nog steeds de akkoorden op dezelfde positie...

Welke scale kan men dan aanspreken ?

ReinoutV
28 januari 2005, 17:53
Als er een tabje met open akkoorden is en er staat bij dat je de capo op 1 moet zetten, moet je alle noten verhogen. Als je een D xx0232 speelt, wordt dat xx1343, waarbij 1 je capo is. Je speelt dan niet meer in de toonsoort D, maar in D#, of Eb, zo je wilt.

combo
28 januari 2005, 23:20
Bad answer,

da weet ik ook dat een capo alles verhoogt;

maaaaaaaaaaaar

in michel speelt men D xx0232 ook al staat er een capo op positie 1; duuuuuuuuuuuuus, die 232 veranderd niet, wel die 0 wordt een 1 (D#)


Welke scale is Michel, da is concreter ?

ReinoutV
29 januari 2005, 08:57
Bad answer,

da weet ik ook dat een capo alles verhoogt;

maaaaaaaaaaaar

in michel speelt men D xx0232 ook al staat er een capo op positie 1; duuuuuuuuuuuuus, die 232 veranderd niet, wel die 0 wordt een 1 (D#)


Welke scale is Michel, da is concreter ?

Duuuuuuuuuus die 232 verandert wel, dat probeerde ik net uit te leggen. Je scale is dus Es: Es F G As Bes C D Es. Ik probeer alleen te helpen.

combo
30 januari 2005, 15:20
Dank u voor te helpen, maar


je hebt X X D A D F#

X X 0 2 3 2

als je een capo plaatste op de eerste fret,
dan heb je toch:

X X 1 2 3 2 ?

of met andere woorden X X D# A D F# ?

die 2 3 2 komt na de capo, die veranderen tocch niet ?

Als je een capo plaatste op de eerste fret en je maakt X X 0 3 4 3
dan begrijp ik dat je hoger gaat spelen...

uw reactie graag...

BlackSun
30 januari 2005, 16:34
Tuurlijkveranderd die 232 wel, met je capo maak je alleen 'hals korter', zodat je nummers wat hoger kan spelen.

combo
30 januari 2005, 20:27
die 232; da zit dichter tegen de brug dan die capo,

komaan, redeneer eens, je zet een capo op de eerste fret; die 232 blijven dezelfde noten, die veranderen niet; de open snaren veranderen wel; dat wel.


als je een noot fret op de 7e positie bijvoorbeeld en je zet een capo op de 3e fret, dan klinkt nog steeds die noot op de 7e fret ...

graag Sneezr antwoorden of andere mannen die iets kunnen antwoorden

combo
30 januari 2005, 20:28
die 232; da zit dichter tegen de brug dan die capo,

komaan, redeneer eens, je zet een capo op de eerste fret; die 232 blijven dezelfde noten, die veranderen niet; de open snaren veranderen wel; dat wel.


als je een noot fret op de 7e positie bijvoorbeeld en je zet een capo op de 3e fret, dan klinkt nog steeds die noot op de 7e fret ...

graag Sneezr antwoorden of andere mannen die iets kunnen antwoorden

BlackSun
30 januari 2005, 20:34
De bedoeling van een capo is dat je ALLES meeverschuift natuurlijk, anders kan je net zo goed je gitaar gewoon in een andere stemming gaan zetten.

combo
31 januari 2005, 05:08
idd

die 232 zou eigenlijk 343 moeten zijn, want op de eerste positie staat een capo.

Nu, Michel van Anouk, da speelt men toch 232 en op de eerste positie een capo ? of is dat 343

als het 343 is, dan klopt mijn redenering idd niet,

ik heb geen capo, anders zou ik kunnen testen, maar ga wel ene kopen.

Ik geloof dat jullie gelijk hebben, dat ik 343 speel maar eigenlijk 232 met een capo gezien.

Michel is dan eigenlijk een gewoon lieken dat bestaat uit D - A - G

Een liedje dat past in de Re Majeur scale ...

Maar, door die capo speelt men iedere noot een halve hoger, welke scale past dan het best ?

greetz

combo
31 januari 2005, 05:09
idd

die 232 zou eigenlijk 343 moeten zijn, want op de eerste positie staat een capo.

Nu, Michel van Anouk, da speelt men toch 232 en op de eerste positie een capo ? of is dat 343

als het 343 is, dan klopt mijn redenering idd niet,

ik heb geen capo, anders zou ik kunnen testen, maar ga wel ene kopen.

Ik geloof dat jullie gelijk hebben, dat ik 343 speel maar eigenlijk 232 met een capo gezien.

Michel is dan eigenlijk een gewoon lieken dat bestaat uit D - A - G

Een liedje dat past in de Re Majeur scale ...

Maar, door die capo speelt men iedere noot een halve hoger, welke scale past dan het best ?

greetz

combo
31 januari 2005, 05:10
idd

die 232 zou eigenlijk 343 moeten zijn, want op de eerste positie staat een capo.

Nu, Michel van Anouk, da speelt men toch 232 en op de eerste positie een capo ? of is dat 343

als het 343 is, dan klopt mijn redenering idd niet,

ik heb geen capo, anders zou ik kunnen testen, maar ga wel ene kopen.

Ik geloof dat jullie gelijk hebben, dat ik 343 speel maar eigenlijk 232 met een capo gezien.

Michel is dan eigenlijk een gewoon lieken dat bestaat uit D - A - G

Een liedje dat past in de Re Majeur scale ...

Maar, door die capo speelt men iedere noot een halve hoger, welke scale past dan het best ?

greetz

Digitech
31 januari 2005, 12:20
Die 232 waar je het over hebt is relatief ten opzichte van de capo. Als je zonder capo gewoon een dis speelt klinkt het ook goed. De capo zorgt ervoor dat je gewoon 'open' akkoorden kunt spelen.
Dus -2- wordt -3-
-3- -4-
-2- -3-
-0- -1-
-x- -x-
-x- -x-

Je speelt gewoon een d akkoord gerekend vanaf de capo. je capo is je topkam (0de fret) als het ware.

Ik hoop dat het nu duidelijk is :lol:

ReinoutV
31 januari 2005, 12:23
Met een capo wordt alles hoger, ook de gefrette noten. Een 7, zoals jij zegt, met een capo op 3, moet je op 10 spelen. Je hele fretboard schuift dus op! Je D akkoord van Michel schuift in zijn geheel, losse snaren en gefrette noten, op naar een Eb. Wat dus xx0232 was, wordt xx1343. Zo werkt een capo nou eenmaal, dat hebben wij (voor zover ik weet) niet verzonnen. De hele truc is dus om je hele tabje te verhogen. Das alles. Je scale is dan Eb majeur: Eb F G Ab Bb C D Es, of D# majeur: D# E# F## G# A# B# C## D#.

combo
31 januari 2005, 15:42
stupid me; thanks, steeds redeneren tov de capo, da was mijn prob;

thanks gasten