PDA

View Full Version : Powerball Biassen



P****Fred
28 januari 2005, 11:28
hey!

P****Fred
28 januari 2005, 11:28
Ik zou graag de lampen in m'n powerball vervangen.
Nu zou ik dit graag zelf willen doen.

Ik heb er hier en daar al wat over gelezen, en ik weet dat het met een multimeter een gevaarlijk klusje is.

Maar is het nog steeds zo gevaarlijk als je met een biasmeter werkt?
zoiets (http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/tube_ampdoctor_biasmaster_pimx_166243.jpg) dus...

Ik zou het gewoon zelf willen kunnen, omdat je als je je versterker bij een tech binnensteekt, je hem wel es een week of langer kwijt kunt zijn...


Zijn er mensen die me hier es een goeie, praktische uitleg kunnen over geven?

en hoe werkt het precies bij een engl powerball? (of een savage of zo, zal wel hetzelfde systeem zijn, niet?)

pol
28 januari 2005, 12:04
een week voor biassen ? Ik neem gewoon een afspraak en vraag of de technieker dat kan doen terwijl ik wacht. Dat duurt toch maar een kwartiertje (sneller zelfs als de amp bias-testpunten langs buiten heeft )

P****Fred
28 januari 2005, 12:21
mja, hier in de buurt zijn er geen techs (ik woon op het platteland :-) )

de tech waar ik normaal ga in gent is nu aan het verbouwen, en die neemt voor de moment niets aan. maar als ik bij die ga, dan moet ik m'n versterker de zondag avond meenemen naar m'n kot, en dan staat hij daar een hele week, en daar ben ik niet 100% gerust in...

dan is er een winkel die versterkers doorgeeft aan een tech. daar ben je je amp MINSTENS een week kwijt.

en voor de andere techs moet ik eerst 3 kwartier à een uur rijden... dan doe ik het liever zelf...

gerrekat
28 januari 2005, 12:47
Niet makkelijk, de bias pot zit op het PCB, en is heeeeel klein! je moet hem echt weten te zitten....

Als je gewoon graded tubes van ENGL koop hoef je niet te rebiassen kun je er gewoon inproppen!

pol
28 januari 2005, 12:57
en zijt ge wel zeker dat uw lampen aan het afzwakken zijn, tis vrij zinloos ze te vroeg te vervangen, ik laat ze altijd es testen als ik deraan twijfel.

P****Fred
28 januari 2005, 13:01
het is niet noodzakelijk om ze nu onmiddellijk te vervangen...

Ik zou het gewoon graag weten, leren, kunnen...

P****Fred
28 januari 2005, 14:11
zou het eventueel mogelijk zijn om een "bias pot" te laten installeren?
dus dat er op de achterkant van de amp een draaiknop komt om de bias te regelen??

Izegrim
28 januari 2005, 15:46
Ik zou dat ook wel willen weten... Op mijn combo met 2 buizen zitten twee potmetertjes met daartussen drie contacten. Er staat verder niets bij. Wat zouden elk van die zijn?

Squier4ever
28 januari 2005, 16:30
welke combo dan?
dan weten we al meer :wink:

Izegrim
30 januari 2005, 19:14
RG50TC, maar waarom zou dat helpen? Wie heeft er al zo een behalve ik? 8-)

Izegrim
2 maart 2005, 01:25
Ik bump dit topic in de hoop dat iemand het antwoord weet. Mijn EL34 buizen hangen onder de electronicabehuizing, maar boven elke buis zit een potmetertje en tussenin zitten drie contactpunten. Er staat verder niets bij. Het ziet er simpelweg zo uit -> o . . . o
Kan iemand mij vertellen wat die contactjes zijn? En waarom twee potmeters? Is dat om unmatched pairs te kunnen gebruiken?

Izegrim
25 maart 2005, 01:15
BUMP

Ik heb inmiddels een setje 6CA7's binnen maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik de bias moet instellen. Kan iemand mij helpen?