PDA

View Full Version : Zijn er nog wel slechte gitaren???



Nocki
27 januari 2005, 22:42
Hoi.

ik speel zelf op een Gibson smartwood en ben er erg tevreden over. maar zo nu en dan krijg ik een goedkoop gitaar tje inhanden van bv phoenix (heb ik net een telecaster van in handen gekregen) en je hebt nog meer van dat soort merkjes. na een afstelbeurtje zijn dit vaak geweldige gitaren voor geen geld. het enigste wat verschild in mijn ogen is net die extra feel van het geluid. bv een wat makkelijkere pinched harmonic of een wat warmer geluid maar met een leuke modeler of nieuwe elemtentjes is dit goed te veranderen. wie vind dit ook? ik ben natuuurlijk helemaal gek van mijn gitaar maar ik moet zeggen dat de goedkope gitaartjes soms wel heel erg goed zijn voor het geld. en het enigste wat ze vaak nodig hebben is een afstelbeurtje...

Nocki

Kasper
27 januari 2005, 23:00
Zolang alles recht, stevig en goed bespeelbaar is, kun je waarschijnlijk wel een goede gitaar hebben mits een afstelbeurt. Maar dan is je geluid nog altijd niet naar behoren, en moet je weer sleutelen aan je electronics.

Maar dan kun je al vlug zetten dat je beter af bent om een duurdere gitaar te kopen. De duurzaamheid zal ook wel beter zijn dan.
Maar omgekeerd is ook wel waar, je betaald (zoals bij zoveel dingen) het meeste voor de naam.

episua
27 januari 2005, 23:30
Ik ben het wel met je eens hoor.
Tegenwoordig, dus vanaf 2004 tot heden zijn de goedkope chinese gitaren veel beter geworden. Soms inderdaad erg goed. Het voelt dan wel niet het zelfde aan als een originele maar het voelt wel goed aan.
Heel vaak heeft het inderdaad met een goede afstelbeurt te maken.
Een handelaar of importeur checkt een dure fender natuurlijk beter dan een goedkope richwood of phoenix ofzoiets. Natuurlijk is dit ook omdat het verkoopargument beter is om een duurdere gitaar te kopen.

Stratman70
28 januari 2005, 00:01
Wat nobel om een smartwood gitaar te kopen. Deze gitaren zijn er om tropische regenwouden te sparen. Echt tof. Of heb je het om een andere reden gedaan?

On topic:
inderdaad verbaas ik me ook keer op keer over de kwaliteit van goedkope gitaren. Nu ben ik wel zo'n gitarist die geen dure gitaar nodig heeft, gezien mijn speelvaardigheden. Al ben ik toch wel blij dat ik een "echte Gibson" en een "echte Fender" bezit natuurlijk. :wink:

Rutger
28 januari 2005, 00:21
Er zijn idd goeie gitaren voor weinig geld te koop. De bekende is natuurlijk Tokai. Ik heb een Tokai Goldsound Strat uit '84 gekocht voor E400,-. k Heb daar een setje Van Zandts pu's ingestopt en ik ben tot nu toe maar 1 Fender strat tegengekomen die aan deze plank tipt. :) Het is mijn main axe.

Je moet wel een beetje selectief zoeken, maar met wat speurwerk vind je inderdaad veel kwaliteit voor weinig geld.

Nocki
28 januari 2005, 08:41
Tokai's staan om hun kwalitied bkent en "mogen" ook wel in gitaar wreld. maar van die obscur emerkjes als phoenix vind ik echt bijzonder dat ze zo lekker zijn.

de smartwood heb ik gekocht omdat dat een lekkere gitaar voor mij was. ik hou niet van vette vinger vlekken op de gitaar op foto's en wil een gitaar waar ik de hele avond mee om mn nek kan. verder houdt ik van iets meer sprankel en doordat de gitaar wat dunner is en lichter heb ik die voordelen ten opzichte van een normale LP.
vandaar de keus smartwood. ben helaas niet zo milieubewust...

NOcki

pol
28 januari 2005, 09:25
k weet het zo nog niet, als ik kijk naar de bespeelbaarheid en de afwerking van mijn Jackson soloist en die met een goedkope Ibanez of Jackson vergelijk is er toch een wereld van verschil in bespeelbaarheid en geluid.
en dit komt niet enkel door de pickups en de afstelling, uit die goedkope jackson die ik eerst had kreeg ik met dezelfde pickups (SD TB4) lang niet een even vol en zuiver geluid. En het speelde ook een stuk moeilijker, die hals lag me niet zo goed.
De goedkope gitaren zijn wel beter geworden, echte rommel zie je niet zo dikwijls meer en vanaf +- 700 euro vind je al prima gitaren zoals die ltd's, schecters, koreaanse deans , Ibanez.

Nu moet ik er wel bij zeggen, hoe beter de amp, hoe meer het verschil in kwaliteit van de gitaren opvalt.

[/i]

Punt
28 januari 2005, 10:20
Als je eenmaal op een Gibson Customshop Historic hebt gespeeld krijg je toch een ander beeld van GITAAR en ga je toch anders denken over "goedkopere" gitaren inclusief de Gibson produktiemodellen :)

Probeer het eens!

pol
28 januari 2005, 10:47
Ja, die zijn supergoed, binnen een paar jaar komt er hier ook nog wel zo een in huis :-D

Anders Destium
28 januari 2005, 11:19
nou, je kunt wel beginnen over die Gibson Punt maar mijn Samick is 10x beter :lol:

Iemand ooit van Stagg of Collins gehoord?

AutoStatic
28 januari 2005, 13:32
Als je eenmaal op een Gibson Customshop Historic hebt gespeeld krijg je toch een ander beeld van GITAAR en ga je toch anders denken over "goedkopere" gitaren inclusief de Gibson produktiemodellen :)

Probeer het eens!

Je moet werken op een gitaar, niet er voor ;)

Punt
28 januari 2005, 13:43
Je moet werken op een gitaar, niet er voor ;)

Het werk gaat voor het meisje
of
De kost gaat voor de baat
of
Na gedane arbeid is het goed rusten

en zo zijn er nog wel meer volkswijsheden te vinden die beweren dat je moet werken voor leuke dingen :)

Anders Destium
28 januari 2005, 14:28
Hoe langer de wachttijd hoe mooier het profijt :razz:

poepsnaar
28 januari 2005, 17:31
zeg nou maar gewoon dat jullie sloebers zijn ;)

niet die arme kut gitaartjes de hemel in prijzen

Les Paul
28 januari 2005, 19:47
Alle waar naar z'n geld.
Ik heb een Indonesische Silvertone Paul Stanley. Het verbaasde mij hoe goed die gitaar speelt voor z'n geld. Ook de klank is heel goed.
Echter mijn main axe is een PRS Custom 22 Brazilian en een Les Paul R8 (historic). Deze beide gitaren zijn toch zo veel beter, dat ze het geld dubbel en dwars waard zijn.
Ik moet wel Punt gelijk geven. Een Les Paul Historic is echt iets speciaals. De PRS heb ik voor veelzijdigheid, de R8 voor pure klank (Sorry Anders...:) )

Anders Destium
28 januari 2005, 20:00
Alleen een Les Paul klinkt als een Les Paul, noem het mojo :wink:

Neals
28 januari 2005, 21:55
Ik zit in een fase waarin ik het spelen belangrijker vind dan me echt druk te gaan maken over de gear.

Pas een Spider II Head gekocht, wordt hier collectief afgebrandt, ik ben er dik tevreden mee

Punt
28 januari 2005, 23:52
Ik zit in een fase waarin ik het spelen belangrijker vind dan me echt druk te gaan maken over de gear.

Pas een Spider II Head gekocht, wordt hier collectief afgebrandt, ik ben er dik tevreden mee

Helemaal mee eens!
Eerst je stijl, signature, toon, etc, ontwikkelen op spul dat je op dat moment bevalt. Als je je spel verder ontwikkelt zullen je eisen m.b.t. gear ook mee ontwikkelen en weet je ook wat je zoekt zonder daarover Jan en Alleman te raadplegen :)

Grave Fillé
29 januari 2005, 20:04
Ik denk dat er nog wel slechte gitaren zijn. Vooral diegene uit goedkope start pakketjes. Het geluid is vaak matig en de hals trekt soms krom. Bovendien is steken er soms frets uit de zeikant van de hals en speeld de hals zoizo niet fijn. Als je een slechte gitaar wilt hebben :) , koop een hele goedkope. :razz:

BTW, Kasper waar slaat jou quote op?

frekie
30 januari 2005, 11:39
Heerlijk eeuwig terugkerend topic is dit 8-)
Als mensen gelukkig zijn met hun historic LP dan is dat natuurlijk prima maar laten we niet vergeten dat veel mensen dat gewoon niet kunnen betalen.
Ik heb laatst een Richwood 400 ES335 kloon gekocht voor maar liefst 269 euri incl. BTW, bruto adviesprijs, nieuwe gitaar.
OK hij is niet perfect, hij loopt wat aan boven de 12e fret, de topkam klemt wat, de humbuckers zijn wat microphonisch en er zijn wat kleine dingetjes in de afwerking. Maar hij heeft wel een dikke vette toon en een goede sustain over de hele hals. Idd is het wat harder werken maar ik speel er toch met plezier op. En ik heb in het verleden op dit gebied ook Gibson (studio), topmodel Ibanez en topmodel Yamaha gehad. Van die 3 heeft Yamaha (SA2200) de beste prijs/kwaliteit verhouding vind ik.
Kortom wees blij met die budget gitaartjes, de kwaliteits controle is misschien niet waterdicht, zoek gewoon een goed exemplaar uit dan kan je veel gitaar voor weinig hebben. Betaalbaar voor de beginner en de minder vermogende gitarist. En wees eerlijk, neem jij je Customshop Gibson mee naar een kroeg waar ze gezellig met glazen bier staan te gooien? :razz:

Les Paul
30 januari 2005, 13:28
En wees eerlijk, neem jij je Customshop Gibson mee naar een kroeg waar ze gezellig met glazen bier staan te gooien? :razz:

We doen nog geen optredens, maar zodra we daar aan toe zijn, gaat mijn CS Les Paul zeker mee. Hij is gemaakt om te spelen, niet om alleen naar te kijken.

Neals
30 januari 2005, 16:07
En wees eerlijk, neem jij je Customshop Gibson mee naar een kroeg waar ze gezellig met glazen bier staan te gooien? :razz:

We doen nog geen optredens, maar zodra we daar aan toe zijn, gaat mijn CS Les Paul zeker mee. Hij is gemaakt om te spelen, niet om alleen naar te kijken.

Daarom heb ik een Ibanez SZ gekocht + line6 spider, prima voor in de kroeg. Voor mezelf blijf ik nog steeds sparen voor de combi Plexi, SG en Tele

Grave Fillé
31 januari 2005, 15:57
Is die spider een stack of combo?

Grave Fillé
31 januari 2005, 15:58
Is die spider een stack of combo?

Grave Fillé
31 januari 2005, 16:01
is die spider een combo of stack?

dejohan
31 januari 2005, 16:16
Als je eenmaal op een Gibson Customshop Historic hebt gespeeld krijg je toch een ander beeld van GITAAR en ga je toch anders denken over "goedkopere" gitaren inclusief de Gibson produktiemodellen :)

Probeer het eens!

En blij dat ie dat heeft mogen zeggen.

BassAgent
31 januari 2005, 16:19
Ja er zijn nog slechte gitaren. Ik zie genoeg gibson-klonen en fender-klonen die zo uit elkaar sodemieteren en naar stront klinken.

Neals
31 januari 2005, 19:36
Is die spider een stack of combo?

Stack, alleen nog geen stereo cab

Grave Fillé
10 februari 2005, 20:17
Off-topic: IK wil ook een stack maar weet nog niet welke :)

On-topic: Laatst nog een klacht gehoord van iemand waarvan zijn stagg beginners gitaar gewoon niet fijn meer speelde vanwege slijtage etc. etc. Heeft nu een ibanez gekocht. :)

Kasper
10 februari 2005, 20:22
On-topic: Laatst nog een klacht gehoord van iemand waarvan zijn stagg beginners gitaar gewoon niet fijn meer speelde vanwege slijtage etc. etc. Heeft nu een ibanez gekocht. :)

Spelen ze dan ook fijn in het begin? :o

Richwoodje
10 februari 2005, 20:46
ik ben op zich tevreden met mijn Richwoodje, voor blues en funkslagjes is het echt wel een lekker ding, maar soms klinkt ie gewoon verschrikkelijk iel, en ik denk dat dat toch komt door de prijsklasse van de pup's...

nouja, nog een maandje, dan ga ik een nieuwe kopen (ben ik jarig enzo)
ik weet alleen nog niet welke... :-D

Grave Fillé
12 februari 2005, 13:44
On-topic: Laatst nog een klacht gehoord van iemand waarvan zijn stagg beginners gitaar gewoon niet fijn meer speelde vanwege slijtage etc. etc. Heeft nu een ibanez gekocht. :)

Spelen ze dan ook fijn in het begin? :o

:-D Volgens diegene wel.

Grave Fillé
12 februari 2005, 13:45
On-topic: Laatst nog een klacht gehoord van iemand waarvan zijn stagg beginners gitaar gewoon niet fijn meer speelde vanwege slijtage etc. etc. Heeft nu een ibanez gekocht. :)

Spelen ze dan ook fijn in het begin? :o

:-D Volgens diegene wel.