PDA

View Full Version : Sealer?!?



eng elfjuh
27 januari 2005, 22:39
Ik lees vanalles op het forum en op andere sites over sanding sealer.
Nu wilde ik weten hoe dat in klei&klompen hollands heet,
en of ik het nodig heb op JELUTONG (whatever that is :-?)
Ik ben een aftandse RG aan het aanpakken op het moment
so all advice is welcome 8-)

chennie
28 januari 2005, 01:44
wat is sealer heb ik meegekregen: een goedje wat het hout beschermt tegen uitdroging, ervoor zorgt dat het hout niet onmeunig veel verf/lak opzuigt en een een mooie ondergrond geeft voor verdere finishing.

wat is sealer heb ik gebruikt : cellulose grondlak, omdat ik cellulose lak als eindlak gebruikt. Je kan dus een sneldrogende lak gebruiken die compatible is met je andere finishing lagen (verf, lak etc).
Wat het doet is zoals ik zei: het zort ervoor dat je hout niet op de kopse kant uitdroogt, het zorgt ervoor dat het niet onmeunig veel verf en lak opzuigt (anders blijf je bezig met verven) en een mooie gladde ondergrond geeft.

fred dons
28 januari 2005, 07:15
je rg zal van basswood (lindehout)gemaakt zijn en dan is een sealer niet echt nodig. Basswood zuigt aardig wat lak op maar geeft wel een mooi glad resultaat bij het aflakken

prs
28 januari 2005, 16:22
Bij Esdoorn is ook geen sealer nodig he? Tenminste ik las dat in je FAQ.
Ik heb geloof ik Europees Esdoorn (English Sycamore) is ook bij deze esdoornsoort geen sealer nodig?

fred dons
28 januari 2005, 16:32
sycamore hoeft inderdaad ook geen sealer te hebben

eng elfjuh
28 januari 2005, 20:02
Hee mensen hartstikke bedankt!
en nu ik toch jullie aandacht heb...................... :roll:
Ik ben van plan een top(je) van esdoorn fineer op te doen,
nu zie ik bij een tutorial wel grondverf en bij een andere niet
mij lijkt t wijsheid om hout op hout te lijmen
maar goei, k ben nie uut t oasten :razz:

chennie
28 januari 2005, 20:51
nah, ik ben wa uut oost'n maar ik kan je ni verder helpen =)

eng elfjuh
28 januari 2005, 20:55
potdom nou!
tih oek wah!

fred dons
29 januari 2005, 10:37
kleine waarschuwing, als er iets wel moeilijk is is het een stukje fineer op een topje lijmen. gebruik je houtlijm (titebond) dan gaat het fineer opkrullen omdat het vochtig wordt en krijg je het alleen met een professionele pers mooi glad
je kunt het met bison lijm doen alleen krijg wel vieze randjes (als je binding gebruikt zie je daar weer niets van)

als je fineer op een body verlijmt hoef je niet te gronden of sealer, het finner en de lijm werken dan al als sealer

sterkte

eng elfjuh
29 januari 2005, 10:58
bedankt Fred
Ik laat de resultaten wel zien als ik zover ben
zit nog ernstig in de schuursel :)