PDA

View Full Version : Voorversterker uitgang, eindversterker ingang en effectlus.



V!N
27 januari 2005, 21:11
Hallo knutselclub, 8-)

Ik heb het idee om op de Hiwatt een uitgang te maken ná de voorversterker en een ingang vóór de eindversterker. Dan kan ik een andere (voor)versterker aan de krachtige Hiwatt eindtrap hangen of de Hiwatt aan een eindversterker met een burenvriendelijk Wattage.

Maar is dit "een kind kan de was doen"-modificatie van twee extra gaatjes en wat draad, of verkijk ik mij hierop ?


En zoiets werkt niet als effectlus, dacht ik .. :???: Corrigeer me alsjeblieft als ik het mis heb !
In de voorversterker van DR103 wordt een helft van een 12AX7 niet gebruikt (zonde!). Daarmee zou ik de effectlus uit een twee-kanaals JCM800 nabouwen, maar eigenlijk gebruik ik die halve buis liever als extra gain stadium. :wink:

Weet iemand een goede manier om een effectlus te maken zonder de halve 12AX7 ?

groets,

V!N

H.Manback
27 januari 2005, 22:11
Nou, ik doe een suggestie, dat van die preamp out en poweramp in lijkt me inderdaad een verhaal van kind kan de was doen. In principe moet er 1 verbinding zijn tussen preamp en poweramp, net voor je tone controls. Daar gewoon die jacks in plempen en je bent er volgens mij al.

De FX out, als je het wil oplossen zonder een gain stage, dan moet je dus een andere manier vinden om je signaal te verzwakken en weer op niveau te brengen. Ik denk dat dat niet gaat lukken zonder die halve 12AX7, of je moet het op een of andere manier in een gain stage proppen, maar hoe dat precies in z'n werk zou moeten gaan zou ik zo niet weten.

mayniac
28 januari 2005, 00:25
Weet iemand een goede manier om een effectlus te maken zonder de halve 12AX7 ?


Met opamps? Volgens mij heb je voor een effectlus alleen 1 of 2 buffers nodig (?). Dat zou in principe net zo goed met opamps kunnen. Die zijn hier bovendien nog beter geschikt voor ook.

Franc
28 januari 2005, 11:22
Nou, ik doe een suggestie, dat van die preamp out en poweramp in lijkt me inderdaad een verhaal van kind kan de was doen. In principe moet er 1 verbinding zijn tussen preamp en poweramp, net voor je tone controls. Daar gewoon die jacks in plempen en je bent er volgens mij al.

Ik zou eerder zeggen, net NA de tone controls.
Normaal gesproken gaat er van de Treble pot een verbinding naar een ontkoppelcondensator die aan het rooster van de PI zit.
Je kunt tussen die pot en de condensator een input solderen waar je met een andere preamp de poweramp aan kunt sturen, of juist het signaal van je preamp kunt aftappen.

Ik was daar zelf ook mee bezig voor mijn projectje. Ik dacht dat je eigenlijk met een schakelende input pre- en poweramp moest scheiden op het moment dat je er een jack insteekt.
Iemand zei echter ooit eens tegen me dat dat niet hoeft, zolang je preamp maar stil is, dus als de input dan aan aarde ligt (dat geldt dan dus als je juist een andere preamp wilt gebruiken op dat moment).
Helemaal zeker ben ik hier echter niet van, misschien dat er iemand kan bijvallen?
In theorie zou je dan dus je (preamp-)signaal kunnen splitsen naar een 2e poweramp en dan in plaats van een bak herrie een heeeele grote bak herrie kunnen maken, klopt? :-D

Franc
28 januari 2005, 11:24
Hallo knutselclub, 8-)

Ik heb het idee om op de Hiwatt een uitgang te maken ná de voorversterker en een ingang vóór de eindversterker. Dan kan ik een andere (voor)versterker aan de krachtige Hiwatt eindtrap hangen of de Hiwatt aan een eindversterker met een burenvriendelijk Wattage.


Voor dat laatste zou je dan dus juist wel de poweramp moeten losschakelen op het moment dat je er een ander poweramp aanhangt...
Ik weet niet of dat echt economisch is want dat ding staat dan wel z'n buizen te stoken. Dan zou je de voeding naar de poweramp moeten kunnen uitschakelen....

Franc
28 januari 2005, 11:28
Heb ik nog een leuke (sorry V!N als ik je topic een beetje hijack, maar misschien is dit dan voor jou ook wel interessant):
Zou je in theorie een koptelefoon aan de uitgang van je preamp hangen zonder preamp, koptelefoon of oren op te blazen?

H.Manback
28 januari 2005, 13:40
Om een koptelefoon aan te sluiten zou je denk ik toch nog een kleine schakeling moeten toevoegen om de uitgang van de preamp aan de impedantie van de koptelefoon aan te passen, net als je uitgangstrafo eigenlijk. Wat de impedantie van een koptelefoon is zou ik alleen niet weten...

Oh en hebben preamps eigenlijk een tone control, ik ging er een beetje vanuit dat ze dat niet hadden :oops:

Franc
28 januari 2005, 14:02
De toonregeling maakt juist uit van de preamp ja.
Of het nu alleen tone is, of volledig treble middle bass.

V!N
28 januari 2005, 22:27
Wat zit hier toch een boel kennis, nu al ! :)


Iets wat misschien ook nog belangrijk is om te vertellen, ik denk dat ik de mastervolume na de fasedraaier ga zetten. Standaard Hiwatts hebben de neiging clean te blijven tot standje 5 op de schaal van Richter. :D

Het enige wat ik kan vinden over buizenloze effectlusbuffers is een stukje van het schema van de Marshall Valvestates. Och, als het werkt, dan werkt het, nietwaar ? Maar hoef ik me geen zorgen te maken dat opamps hierin het ferme buizengeluid verkrachten ?


Hoe dan ook, hoe lijkt deze beredenering:

- In het origineel is zou de plaats voor de uitgangsbuffer van de effectlus zit tussen de mastervolume en de fasedraaier zitten.

- In mijn geval echter, moet de uitgangsbuffer op de een of andere manier tussen de fasedraaier en de mastervolume komen.

- Na de ingangsbuffer van de lus zit dan de uitgang van de voorverster, waaraan paralel de luidsprekersimulator en hoofdtelefoonuitgangsbuffer met bijpassende uitgang geplaatst kan worden.

- Ergens moet stroom van worden afgetapt om al deze buffers en de luidsprekersimulator te laten werken.

- Dan is er dan zonder bufferend gehannes een eindversterkeringang.

- Tot slot mogelijk een aan/uit (en standby?) knopje voor de eindversterker.


En niets gekaapt hoor Franc, :) puik plan juist om ook een hoofdtelefoonuitgang erbij te doen ! Maar ik denk dat je er met een hoofdtelefoonuitgang alleen er nog niet bent. Puur uit de versterker komt een geluid dat erg hard en bot over kan komen en op geen enkel volume prettig is.
Ik was zoiets van plan om in mijn versie van de Weber MASS attenuator te bouwen en heb nog een lijstje met links.

Op Runoffgroove staat een erg leuk project voor een luidsprekersimulator met interessante geluiden van pedalen direct in de computer of met deze luidsprekersimulater er tussen:
http://www.runoffgroove.com/condor.html

Meneer Radmer heeft er ook een:
http://home.worldonline.dk/jradmer/diy/spsim.htm

Nog wat:
http://home3.netcarrier.com/~lxh2/

En ook nog meer staan op DIY-stompboxes van Boss en Marshall:
http://www.diystompboxes.com/pedals/schematics.html

En die uit de Mesa Boogie Triaxis:
[urlhttp://www.tubefreak.com/triaxis.gif[/url]


Welke het beste is, zou ik zo echt niet weten. :) Mijn MASS plannen zijn de koelkast in gegaan, maar misschien levert google naar recencies iets op ? Er heeft vast wel iemand iets te vertellen over de simulators van Boss, Marshall of die in de Triaxis.

Ik heb het met meneer Ted Weber destijds gehad over de hoofdtelefoonuitgang op de MASS. Voor een met een hoge imendantie gebruikt hij een 10k weerstand met een 1k potmeter en bij een hoofdtelefoon met lage impendantie een 1k weerstand met een 100 Ohm pot.

groets,

Vincent

V!N
30 januari 2005, 18:20
Ik heb er vanmiddag nog even goed over nagedacht:

In plaats van alles maar in de versterker te willen proppen in de hoop dat het allemaal goed werkt en klinkt, lijkt het me verstandiger dit op te lossen met een buitenboord-pedaal. :)
Zo hoef ik alleen maar een uitgang voor de voorversterker te maken en een ingang op de eindversterker en hoef ik maar één keer een pedaal te bouwen voor alle verdere versterkers die ik bouw en van dergelijke in- en uitgangen voorzie.

Dus na de uitgang van de voorversterker:

effectlusingangsbuffer ->
effecten ->
effectlusuitgangsbuffers (stereo) ->
uitgangen voor de eindversterkers (ook weer voor lekkere stereo) ->
paralel daaraan de luidsprekersimulator, (tevens hoofdtelefoonbuffer) ->
hoofdtelefoonuitgang / DI (natuurlijk in stereo)

http://members.home.nl/vincenteisen/versterkerdinges.gif


Het wordt erg druk binnen de Hammond 1590C, alles wat stereo is, moet namelijk twee keer als mono worden gebouwd. Het apparaatje gaat op 15 Volt werken, waarmee ik meteen een definitief antwoord heb op welke transformater er nu bij mijn Deluxe Electric Mistress kloon hoort. :)

Binnenin zit de Condor Cab Simulator van Runoffgroove met de optionele Marshall-stand. Dit lijkt me de meest geschikte kandidaat hiervoor. De hele simulator is eruit te halen voor het geval ik ooit een simulator van Palmer tegen het lijf loop voor weinig.

Dit geeft de burger moed. :-D