PDA

View Full Version : Nieuwe preamp of losse top?



SoulNoise
27 januari 2005, 12:59
Ok, here we go!
Weet niet zeker of dit in rack of moderne versterkers hoort, maar goed..

Op het moment speel ik op een sansamp psa-1, marshall 9200, marshall 1960 met celestion vintage30. Voor opnames, is dit helemaal te gek, Demo opname met psa-1 (http://home.wanadoo.nl/kirstenjassies/I%20Swear.mp3) maar live ben ik er nog nooit tevreden mee geweest. Vooral niet omdat ik vaak op andere speakerkasten speel en dat is steeds maar weer afwachten hoe de psa daar op reageert en vervolgens moet ik weer een uur eq-en. Dus voor live ben ik op zoek naar een no nonsense preamp, of misschien wel een losse top.
Qua stijl (niet perse sound) denk aan deftones, helmet, foo fighters, latere Faith no more, incubus, maar het clean moet ook goed zijn!

Drie van deze bands spelen rectifiers, dus daar denk ik ook zeker aan, maar voor het geld moet ik dan wel mijn marshall eindtrap verkopen en ik ben een voorstander van alles houden! (zelfs mijn oude Randall RG100 heb ik nog...) Anyway, nu zat ik te denken aan de engl 530, hoewel ik denk dat de jmp-1 en de 9200 elkaar wel erg leuk zullen vinden. De jmp-1 is natuurlijk alleen typisch marshall en de 530? Zit die tussen mesa en marshall in ? Goeie mids, goeie rocksound, mooi clean? Is er vertraging als je kanalen switched? (dat haat ik) Ik heb nog wat zitten luisteren op rocksolidamps.com, maar daar was het of bluesy, of grindcore... Ik zit daar tussen in zullen we maar zeggen.

Kortom, wat adviseren jullie mij. Losse top voor plug & play zullen we maar zeggen of kan de engl 530/9200 combi zich wel meten met een rectifier of engl top?

Dank u!

marc_o
27 januari 2005, 14:02
Ik vind de JMP-1 echt wel heel goed voor de muziek die je maakt. Deftones speelden er voorheen ook op. Echt moddervet, met overdrive 1 plus bassboost heb je instant Deftones-sound. Verder issie best veelzeidig, redelijk goedkoop te krijgen en werkt erg makkelijk.

doncker
27 januari 2005, 15:09
Wat is typisch marshall.

Eerst had ik een jcm900 maar die heb ik weggedaan omdat ik hem te schel vond, nu heb ik een jmp-1 en daar ben ik meer dan tevreden over voor dat geld.

ben79
27 januari 2005, 18:16
ik heb de 530, de grindcore-soundfiles moet je met een grote korrel zout nemen want dat is de sound die ik zoek maar er niet uitkrijg, hij is erg goed in hardrock en gewone metal.

mijnechtenaamisalvergeven
27 januari 2005, 18:16
Ik zou zowiezo die 530 eens proberen over je 9200... klink echt heel lekker. Wel even iets anders dan de sound van de mp3......


of kan de engl 530/9200 combi zich wel meten met een rectifier of engl top?

De combi, rectifier en engl top zullen totaal verschillend klinken... da's echt een kwestie van smaak. Als ik niet naar het geld zou hoeven kijken zou ik voor een dual of tripple rectifier gaan.

SoulNoise
30 januari 2005, 21:44
ok, bedankt jongens voor jullie antwoorden! Ben er nog steeds niet uit, want een top vind ik wel 'classy', maar mijn kleine rackje een stuk praktischer, hoewel die 9200 niet te tillen is...! Anyway, weet iemand misschien waar ik in de buurt van utrecht mijn buizen (van de 9200) professioneel kan laten vervangen? Enne, nog bepaalde merken buizen waar ik op moet letten?
Dank u.

ToTaL FaKe
31 januari 2005, 18:08
in utrecht heb je een klein winkeltje vlakbij het station, weet niet meer hoe die heet, misschien weet iemand anders het.. :wink:

dennis808
1 februari 2005, 10:37
klein winkeltje vlakbij het station? :???:

Bij Stand-By music aan de oudegracht in Utrecht is er op donderdagavond en zaterdag een behoorlijk goede amp-technicus aanwezig, die je buizen wel kan vervangen en biassen.

mijn nieuwe rack is overigens klaar, en klinkt RETEVET!

artists rendering (oftewel gefotosoept):

http://home.wanadoo.nl/dennis808/pics/rack/rack.jpg

van boven naar beneden:

nog een plaatje van de achterkant van de Strategy 500:

http://home.wanadoo.nl/dennis808/mesa/500rear.jpg


De E530 wordt geschakeld door 2 MIDI-gestuurde schakelrelais op de G-Major.
Zodoende kan ik effecten en kanalen tegelijk schakelen met mijn midicontroller.
Zodra ik een digicam kan lenen neem ik wat echte foto's.

gengar678
2 februari 2005, 00:27
IK speel zelf op de dual rectifier en ik ben heel tevreden. Het geluid van de foo fighters is echter een geluid dat ik er niet uit krijg (gibson custom speel ik mee). Wel heel veel gain en een mooi warm 2e kanaal.
Ik zie trouwens helemaal geen voordeel om een triple rectifier te kopen, de amps zijn volledig identiek behalve de extra 50 watt op de triple.
Ik heb zelfs de helft van de buizen eruit gehaald zodat ik op 50 watt speel nu en dat is nog steeds mega in combinatie met een standard mesa kast. Incubus en deftones is gewoon goed gelijkend. Ook in combinatie met de g major geeft het een mooi clean, en de equalizer gebruik ik zo goed als niet, wat voor de amp spreekt.
In Bochum is hij voor een goede prijs te koop....