PDA

View Full Version : bass sound voor moderne metal



.ChiefRebelAngel.
27 januari 2005, 10:57
vraag ivm de abss sound in onze band:
*ik speel op een Engel Savage, genoeg mid, niet te veel gain, wel oomph maar niet té...
*andere giatarist speelt op marshall anniversary (de blauwe), iets meer gain, minder mid, meer scheur sound...

*bassist speelt op hartke (3500?) door een 4x10 met een passieve bas, maar ik heb het gevoel dat er tonen worden weggezogen door zijn sound. zijn amp heeft een grafische EQ, moet hij meer mid zetten? Het mag ook niet te hard gaan kletteren, maar ook niet donderen natuurlijk...

sniekie
27 januari 2005, 11:32
in e band waar ik zelf speel hebben de gitaristen ook een behoorlijke metal sound. en merk dat de bas van de gitaren soms de bas van mij overstemt en daarom ljikt het alsof ik wegval. misshcine is dit het zelfde probleme bij jullie?

.ChiefRebelAngel.
27 januari 2005, 12:20
denk het niet hoor, het is echt vanaf dat de bas invalt dat het soms in een gat valt, terwijl het tegengestelde waar zou moeten zijn...

Equalizer
27 januari 2005, 12:26
Maar wie zuigt nou wiens tonen op volgens jou? Dat is me niet helemaal duidelijk in de eerste post.
Om allemaal hoorbaar te zijn moeten inderdaad de gitaristen niet teveel laag in hun geluid hebben, en de bassist moet z'n mids zeker niet wegdraaien.

.ChiefRebelAngel.
27 januari 2005, 12:32
ik weet het, maar mijn bas staat zelfs niet half! van de andere gitarist ook niet...

emielow
27 januari 2005, 13:06
je moet die kutgitaren gewoon zachter zetten 8)

.ChiefRebelAngel.
27 januari 2005, 13:21
ik vraag me af hoe de antwoorden op deze vraag zouden zijn in het gitaarforum... :D en onze drummer heeft geen volumeknop..

Chris Wolstenholme
27 januari 2005, 14:23
probeer t is met ALLEMAAL de eq's op 0. dan ga je bij de gene die je niet hoort er wat bijdraaien en bij de gene die je al wel goed hoort er wat uit.

MazeMouse
27 januari 2005, 15:26
probeer t is met ALLEMAAL de eq's op 0. dan ga je bij de gene die je niet hoort er wat bijdraaien en bij de gene die je al wel goed hoort er wat uit.
Ik heb het laatst in mijn band uit pure wanhoop geprobeerd met mijn EQ vol open (geen grafische EQ. BX1200)
Jezus wat kwam ik ineens zwaar door de mix heen zonder harder te staan dan de rest :oops:

Azrael
27 januari 2005, 17:47
Kwestie van een beetje EQ , niet te hard spelen en je drummer een knal voor zijn smoel geven als die weer eens loopt te raggen.
En natuurlijk die kutgitaristen wat zachter zetten :-D

Equalizer
27 januari 2005, 17:49
probeer t is met ALLEMAAL de eq's op 0. dan ga je bij de gene die je niet hoort er wat bijdraaien en bij de gene die je al wel goed hoort er wat uit.
Hey, da's een goeie! :)

Bazz
27 januari 2005, 17:58
Als ik niet te horen ben, ga ik altijd een m'n mid boost gebruiken, en dan zoeken wanneer je er wel doorheen komt met je parametic eq.

Een ik blaas tegen een gitarist en toetsenist met adhd op....
Lukt in ieder geval wel

Dees
27 januari 2005, 18:17
mids wat hoger zetten denk ik, die bepalen nl grotendeels of je goed doorkomt in de mix

Chris Wolstenholme
27 januari 2005, 18:37
probeer t is met ALLEMAAL de eq's op 0. dan ga je bij de gene die je niet hoort er wat bijdraaien en bij de gene die je al wel goed hoort er wat uit.
Hey, da's een goeie! :)

helaas ken ik nog geen gitarist die dit heeft willen doen :(

Equalizer
27 januari 2005, 19:00
Gitaristen... :nervous:


:razz:

Iron Maiden
27 januari 2005, 20:34
praat me er niet van............

Phyrexian
28 januari 2005, 09:58
Op die HA3500 veel bass, low mids en gewone mids boosten. De rest flat. Plus er voor zorgen dat er niet te veel laag in de gitaarsound zit. Vooral die low-mids zorgen voor veel punch in de sound. Overdrive op een bass wil ook wel eens goed klinken in een metal of rock context, liefst zelfs, maar dat is persoonlijke smaak.


Er zijn regeltjes voor het afstellen van volumes:
1 Drummer speelt een nummer op z'n normale volume
2 Zang wordt bijgedraaid zodat ze op gelijk volume zit met de drum, niet te luid, niet te stil
3 Dan bass erbij zodat ze in de mix zit en dan pas de gitaren.

Wanneer je met de gitaren bezig bent, mag je in principe dan achteraf niet meer de zang of bass luider gaan zetten. Anders help je het weer naar de kloten.



Voorts moet je als gitarist kunnen accepteren dat de bass goed in de mix mag zitten. Een hele hoop metalgitaristen hebben er moeite mee dat de bass goed doorklinkt (omdat ze dan zichzelf minder goed horen ;) ).

Lawrence
2 februari 2005, 15:09
Gewoon Ampeg gaan spelen :-D . Kom je er altijd en overal bovenuit met een te gek geluid

MazeMouse
2 februari 2005, 17:57
Gewoon Ampeg gaan spelen :-D . Kom je er altijd en overal bovenuit met een te gek geluid
Moet je van houden. Ik vind Ampeg persoonlijk dan weer een klote geluid bezitten :)

pol
3 februari 2005, 10:17
toch stukken better dan een Hartke top, ik vind onze bassist prima klinken op zijn ampeg svt classic.
Veel hangt ook af van de speakers, met zo een ampeg 8 x 10 svt kast kom je altijd wel prima door de mix. Ampeg 410 HLF klinkt ook goed, heel diep.

Die transistortops van Ampeg vind ik dan weer niet zo geweldig.

MazeMouse
3 februari 2005, 11:09
toch stukken better dan een Hartke top, ik vind onze bassist prima klinken op zijn ampeg svt classic.
Veel hangt ook af van de speakers, met zo een ampeg 8 x 10 svt kast kom je altijd wel prima door de mix. Ampeg 410 HLF klinkt ook goed, heel diep.

Die transistortops van Ampeg vind ik dan weer niet zo geweldig.
Mwa, er zit iets in het Ampeg geluid dat mij gewoon niet bevalt. Ik zou dan ook eerder voor die Hartke top gaan dan voor die SVT :)