PDA

View Full Version : Aktie verlagen op een strat



Jax
27 januari 2005, 07:52
Hallo,

Ik heb onlangs voor een leuk prijsje een Mexicaanse Fender strat gekocht, en ben erg tevreden over de hele feel van de gitaar. Ook de maple hals zelf vind ik erg lekker spelen. Het enige waar ik een beetje een probleem mee heb, is het feit dat erop spelen echt een zware bevalling is. Elke noot kost moeite. Natuurlijk weet ik dat Fenders niet de makkelijkste gitaren zijn om op te spelen, maar toch zou ik iets eraan willen doen. Ik denk dus dat als ik de aktie zou verlagen, dat dan het spelen een stuk soepeler zou gaan, want de hals zelf bevalt me wel. Is dit zo? Heeft de manier waarop de hals van een gitaar is afgesteld veel invloed op de soepelheid waarmee een gitaar speelt? En zou dit dus ook voor mijn strat gelden?

pol
27 januari 2005, 08:18
natuurlijk, als de snaren lager liggen speelt dat stukken gemakkelijker, ga gewoon omlaag, en als de snaren beginnen te kletteren terug iets hoger todat dit weg is, kan wel zijn dat je de intonatie nog wat moet bijregelen dan. Bij een strat kun je dit apart per snaar regelen geloof ik.
Bij de dunne snaren kun je iets lager gaan als bij de dikke voor dat ze kletteren.

Je hals moet ook goed afgesteld zijn dan, als je een snaar aan de 1ste en laatste fret tegen de hals aandrukt moet er aan de 7de fret iets van een halve mm tussen zitten.

Ash ketchum
27 januari 2005, 15:02
Jow, van harte met je aanschaf,
Het eerste wat je kan doen is er een ander setje snaren op doen. Om de hoogt van de snaren af te stellenkan je op de dikke e-snaar ter hoogte van de body (dus waar ie begint ten opzichte van de hals) een afstand van 2,38 mm aanhouden tussen hals en snaar en voor de dunne e-snaar ongeveer 1,59 mm. Om rekening te houden met de radius van je toets kan je stapjes van plus minus 0,15-0,16 mm aanhouden. Ik gebruik dan trouwens een voelermaat. De meeste gaan tot de 0,05 mm dus die zijn goed bruikbaar.

Pickslide
27 januari 2005, 15:50
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn gitaar gewoon "op gevoel" heb afgesteld. Gewoon zorgen dat de snaren niet tegen de fret kletteren en voor de rest lekker laag. Geen meetinstrument aan te pas gewkomen.....

Jax
27 januari 2005, 16:04
Ok, bedankt voor de reacties. Ik was echter op internet een beetje aan het rondkijken naar instructies om je gitaar zelf af te stellen, maar kwam daar veel uitleg tegen over hoe je je hals boller of holler kan maken, en de hals juist een beetje verplaatsen ofzo. Kan ik niet gewoon de schroefjes onderaan bij de brug bijdraaien om zo de aktie te verhogen/verlagen? Hoe fout kan dit gaan?

BartL
27 januari 2005, 16:17
Natuurlijk weet ik dat Fenders niet de makkelijkste gitaren zijn om op te spelen
Dat zou bijna wel zo moeten zijn :-D Goed afstellen helpt.

Edit: Als je er niet veel verstand van hebt (zoals ik) kan je het beter laten doen. Zeker niet zelf aan je hals-pen gaan draaien!

Jax
27 januari 2005, 16:21
Edit: Als je er niet veel verstand van hebt (zoals ik) kan je het beter laten doen. Zeker niet zelf aan je hals-pen gaan draaien!

Maar kan aan die schroefjes bij de brug draaien kwaad?

jero
27 januari 2005, 16:24
Ok, bedankt voor de reacties. Ik was echter op internet een beetje aan het rondkijken naar instructies om je gitaar zelf af te stellen, maar kwam daar veel uitleg tegen over hoe je je hals boller of holler kan maken, en de hals juist een beetje verplaatsen ofzo. Kan ik niet gewoon de schroefjes onderaan bij de brug bijdraaien om zo de aktie te verhogen/verlagen? Hoe fout kan dit gaan?

De actie op je gitaar wordt bepaald door de hoogte van je brg, hoogte van de topkam en de holling van de hals. Als je hem goed wilt afstellen zul je dus alledrie moeten checken.

pol
27 januari 2005, 16:33
aan de schroefjes van de brug draaien kan geen kwaad, en de kromming van de hals kun je controleren door een snaar aan de 1se en de laatste fret in te drukken, en dan kijken hoeveel ruimte er is aan de 7de fret.

Jax
27 januari 2005, 18:47
Ok, nou ik heb de schroefjes eerst wat losser dan wat strakker gedraaid, helemaal geen verschil te zien. Waar zou dit aan kunnen liggen? Wat doe ik fout?

pol
27 januari 2005, 18:56
http://www.projectguitar.com/tut/action.htm

Jax
27 januari 2005, 19:09
Hee hartstikke bedankt Pol, ik was het inderdaad fout aan het doen, ik zal kijken of het me met die site lukt.

Stratman70
27 januari 2005, 21:07
Let ook even op de radius (dus de bolling van je toets). Een plattere radius kan een lagere actie hebben dan een bolle radius.