PDA

View Full Version : 1959/TSL kwestie



Mr.Bluesbreaker
26 januari 2005, 23:53
Komende maand heb ik een gig waar als backline een 100 watt Marshall Superlead staat, origineel. Nu leek het me leuk om sowieso met mijn eigen 1960 A daar een fullstack van te maken, das niet zo moeilijk. Maar, een 1959 is wel een tone monster alleen wel erg beperkt voor de muziek die ik speel. Ik had het volgende idee: (gaat dat werken)

Ik hang mijn a/b switcher tussen de TSL Top en de PLexi top. Dan zet ik clean bij de TSL, een mooie crunch op de plexi over zijn nek zonder pedalen, en een lekkere solo op de TSL weer juist, iets meer gain.
Is dit te doen of lukt het niet om uit een 100 watt 1959 model op redelijk bandvolume (2 gitaristen, stevige rock) een mooie overdrive te halen?
Tips? Hoor het graag.

marc_o
27 januari 2005, 11:16
Ligt een beetje aan de grootte van de zaal. De 1959 mag dan wel als TOON mosnter beschouwd worden, maar heb je er al eens voor eentje gestaan die een beetje wordt opengedraaid? Dat is niet misselijk hoor, en daarom alleen al hebben ze de mastervolume uitgevonden. Ik denk dat je beter af bent met de TSL, omdat je die kent en er eerder een goeie sound uitkrijgt op bandvolume. Maar nogmaals, ik weet dus niet hoe het podium en de zaal zijn qua grootte. Ik weet wel dat de rest van mijn band me met pek en veren het land uitjaagt als ik een 1959 zo hard zou zetten dat ie gaat crunchen....en ze zijn wel wat gewend over de jaren.

pol
27 januari 2005, 13:12
idd ja, neem maar een hotplate ofzo mee als je die 1959 wilt laten crunchen, die bakken zijn verdomd luid,

marc_o
27 januari 2005, 13:49
Dat zou een mogelijkheid zijn, anders is het echt niet te doen voor een eventuele geluidsman....

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2005, 15:57
Daar was ik dus al bang voor :(
Een hotplate heb ik niet. Wel heb ik een Les Paul, dus op zich wel wat output om de 1959 over zijn nek te jagen. Ik zal de zaal eens gaan bestuderen qua grootte etc, ik denk ook als er uitversterkt wordt, men niet blij gaat zijn met een 1959 op crunch niveau. Sowieso wordt het dan wel een fullstack met mijn eigen 60 watt top, wil toch eens proberen hoe de spreiding met 2 cabs dan wordt. Gelukkig heeft die een mastervolume.

Ook staat er een 2203, daar zal hetzelfde verhaal ongeveer ook voor op gaan of niet? 100 watt en het schema lijkt volgens mij best veel op de 1959, dat wordt niet makkelijker om die aan het oversturen te krijgen met evt. pre amp volume meer open?

pol
27 januari 2005, 16:21
of die les paul veel output heeft of niet gaat niet veel uitmaken, die 1959 begint toch pas te vervormen als die het clean niet meer getrokken krijgt,
de enige manier om die te vervormen is luid spelen. Zie het als een amp waarvan de master constant op 10 staat, en je alleen de gain knop hebt om het volume te regelen.

Misschien lukt het nog wel hoor, als je een luide band hebt. Een cab met greenbacks kan ook wel helpen, die zijn iets minder luid dan vintage 30's.

Bij de 2203 kun je wel een goeie crunch krijgen op een redelijk volume voor optredens, die heeft een master volume.

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2005, 16:37
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga bij de soundcheck eens kijken of ik van de 2203 een mooie crunchbak kan maken als 2e kanaal, dan haal ik de celans en solos uit mijn TSL 60. Zoniet hou ik het bij de tsl.

Nog even een andere kwestie: er zijn dan 3 1960A cabs inclusief de mijne, maar kun je eigenlijk wel 2 1960 A's stapelen? (dwz "normaal"zet je de a en b onder mekaar, maar is het dan niet wankel met 2 keer een A?)

Punkrockerke
27 januari 2005, 16:53
Nog even een andere kwestie: er zijn dan 3 1960A cabs inclusief de mijne, maar kun je eigenlijk wel 2 1960 A's stapelen? (dwz "normaal"zet je de a en b onder mekaar, maar is het dan niet wankel met 2 keer een A?)
Neen. De onderkant vd A is breder dan de bovenkant, waardoor die er maar 3/4e zou op passen. En zelfs zonder wielen staat de bovenste cab scheef door die plastieken "pootjes".

AART
27 januari 2005, 17:00
das wel op te lossen met wat houtjes hoor...

maar het is idd altijd wat wankeler dan normaal, ik zou iig dan de top er naast zetten....

maar je kan dan ook 2 kasten naast elkaar zetten en een beetje schuin ten opzichte van elkaar zetten, geeft heerlijke spreiding...

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2005, 17:00
goed dat je het even zegt, ik had het nl nog niet kunnen testen. Dat worden 2 halfstacks naast elkaar, ook geen punt. :)
Klinkt alsof je er ervaring mee hebt? ghehe.

AART
27 januari 2005, 17:02
goed dat je het even zegt, ik had het nl nog niet kunnen testen. Dat worden 2 halfstacks naast elkaar, ook geen punt. :)
Klinkt alsof je er ervaring mee hebt? ghehe.

dat is idd het beste, en je zou ook nog de 2203 en de 1959 kunnen doorlussen voor wat extra gain dacht ik....

pol
27 januari 2005, 18:10
stapelen gaat wel, als je ze op hun kant legt, maar ik zou het niet doen, ik vind het maar niks als die box op oorhoogte staat te blazen.

PeArLjAm
27 januari 2005, 18:15
ik zou zeker die 2203 ipv die superlead proberen te krijgen. 100 watt is zo gigantisch veel, wil je dat een beetje oversturen. De 2203 heeft wat meer gain en crunch, maar niet teveel en klinkt al zeer lekker op een wat draagbaarder volume. Lijkt me een nette combinatie met die TSL erbij.

mmrizio
27 januari 2005, 21:41
Als die 1959 overstuurt, staat-ie ruim meer dan 100W door de speakers te duwen.
Als jouw TSL 60W is, zit je ook met een volume verschil. Zeker als je zware vervorming gebruikt in die TSL, want dan wil je waarschijnlijk niet teveel eindbuis vervorming er overheen.

Maurice

marc_o
28 januari 2005, 10:48
Sjeezus, wat wordt dat dan voor optreden? Gooi gewoon die TSL over 2 speakerkasten en wees blij dat je dan een vette sound hebt.

Marc Oblivian
28 januari 2005, 10:58
Heheh, tja...waar moet die mayhem gaan plaatsvinden? Amsterdam Arena, Ahoy, of zijn jullie reeds aan het oefenen voor Pinkpop??? :wink:
Wel vet hoor: 2 van die bakken.
Een powerbrake lijkt me idd een uitkomst voor de 1959 :-D
Enne....denk een beetje aan je rug met sjouwen :-D :-D

Josdevos
28 januari 2005, 11:00
Idd. Gewoon over je eigen bak spelen... altijd het beste...

Mr.Bluesbreaker
28 januari 2005, 13:14
Ik weet het ik weet het :)
Het is ook idioot om met meer dan 60 watt buizen in een tent te gaan staan, maar ik wil gewoon eens een paar combinaties etc. proberen. Niet dat ik niet tevreden met mijn sound ben ik bedoel, ik ben dol op mijn TSL.
Ik heb het afgelopen jaar 40 gigs gedaan met het ding en het houd zich prima staande, maar omdat we komende maand weer 7 gigs hebben ben ik wel benieuwd hoe een 2203 zich bijvoorbeeld op bandvolume gedraagt.

Wat het volume op oorhoogte betreft, daar heb ik nieuwe oordoppen voor.
Juist hierdoor wil ik eens proberen of je jezelf wat beter hoort met 2 kasten, omdat doppen toch niet helemaal vlak dempen, en ik mezelf niet helemaal perfect hoor. Met monitoren is dat probleem verholpen, maar dat is niet altijd het geval.

basswasp
28 januari 2005, 22:40
Eric, wat zijn dit allemaal voor duivelse plannen? :P

Nou ik heb ook nog wel een vraag...

Ik heb een keer over een Marshall PA + Sansamp met baskast gespeeld, en dat vond ik wel lekker klinken.

Kan ik die Marshall 1959 op m'n 8 ohm baskast (400 watt) aansluiten en erover gaan bassen? Eventueel met Sansamp BassDriver ervoor. De vraag is eigenlijk of die Marshall een 8 ohm speakerkast aankan.

pol
28 januari 2005, 23:01
Ik weet het ik weet het :)
Het is ook idioot om met meer dan 60 watt buizen in een tent te gaan staan, maar ik wil gewoon eens een paar combinaties etc. proberen. Niet dat ik niet tevreden met mijn sound ben ik bedoel, ik ben dol op mijn TSL.
Ik heb het afgelopen jaar 40 gigs gedaan met het ding en het houd zich prima staande, maar omdat we komende maand weer 7 gigs hebben ben ik wel benieuwd hoe een 2203 zich bijvoorbeeld op bandvolume gedraagt.

Wat het volume op oorhoogte betreft, daar heb ik nieuwe oordoppen voor.
Juist hierdoor wil ik eens proberen of je jezelf wat beter hoort met 2 kasten, omdat doppen toch niet helemaal vlak dempen, en ik mezelf niet helemaal perfect hoor. Met monitoren is dat probleem verholpen, maar dat is niet altijd het geval.

Ik zou eens een line6 vetta proberen, daar kun je alle geluiden mee maken schijnt het :-D

serieus nu : zeker die 2203 proberen, die klinken heel goed, lekker rauw, veel dynamiek

andoni
29 januari 2005, 10:03
ik denk dat bassen door een gitaarversterker geen goed idee is... omgekeerd kan natuurlijk wel

Jeee
29 januari 2005, 10:07
ik denk dat bassen door een gitaarversterker geen goed idee is... omgekeerd kan natuurlijk wel

Voor de versterker zelf kan het geen kwaad, het zijn eerder de speakers die zwaar pijn gaan lijden.

basswasp
30 januari 2005, 01:56
ik denk dat bassen door een gitaarversterker geen goed idee is... omgekeerd kan natuurlijk wel

Voor de versterker zelf kan het geen kwaad, het zijn eerder de speakers die zwaar pijn gaan lijden.
Zoals ik al zei komt er een baskast onder. Geen speakerkast voor gitaar. De vraag is alleen of die Marshall 1959 ook een 8 ohm speakerkast aankan. Voor zover ik kan zien, zit er geen switch op de achterkant of iets dergelijks.