PDA

View Full Version : Wanneer is een pedaaltje boutique?



idno
26 januari 2005, 19:13
Zoals de titel al aangeeft: wanneer kan je een pedaaltje een boutique pedaaltje noemen. Zelf kom ik tot de volgende punten:
1. Hij moet minstens 10 jaar oud zijn
2. Hij moet uit productie zijn
3. Hij moet zeldzaam zijn
4. Hij moet zeer gewild zijn

weet iemand er nog een paar?

Marco5150
26 januari 2005, 19:25
Hoe oud ie is doet er niet zoveel toe. Boetique is meer dat ie handgemaakt is. (en peperduur natuurlijk)

Speeddemon
26 januari 2005, 19:28
Zoals de titel al aangeeft: wanneer kan je een pedaaltje een boutique pedaaltje noemen. Zelf kom ik tot de volgende punten:
1. Hij moet minstens 10 jaar oud zijn
2. Hij moet uit productie zijn
3. Hij moet zeldzaam zijn
4. Hij moet zeer gewild zijn

weet iemand er nog een paar?
geen van die 4 punten.
Een Boss SG-1 Slow Gear is namelijk ook meer dan 10 jaar oud, uit productie, zeldzaam en gewild, maar is echt geen boutique!

Boutique volgens mij:
1. Hij is handgemaakt
2. Een veel hogere kwaliteit onderdelen en componenten dan massa-produktie-pedalen
3. het is in alle opzichten GEEN massa produktie ding.

Rutger
26 januari 2005, 19:32
Je haalt 2 dingen door elkaar: boetiek en vintage. Jij hebt het hier over vintage. Boetiek is gewoon een pedaal dat met de hand gebouwd wordt.

vinni
26 januari 2005, 20:01
Boetique is als men je wijs probeert te maken dat al die handselected premium onderdelen en het handwerk de prijs echt wel waard is.

Koop gewoon wat het beste klinkt.

Vinni

Speeddemon
26 januari 2005, 20:09
Boetique is als men je wijs probeert te maken dat al die handselected premium onderdelen en het handwerk de prijs echt wel waard is.

vind ik een HELE boude bewering. :-?

2 mensen hebben ondertussen hun grijze (!) DOD 250 verkocht (pedaal wat schijnbaar veel mojo heeft), omdat ze m'n MiG*Boost beter vonden klinken.

Een als je een Boss CS-3 naast een Barber TonePress of Keeley comp hoort, weet je ook wel wat beter is.

Antal
26 januari 2005, 20:14
2 mensen hebben ondertussen hun grijze (!) DOD 250 verkocht (pedaal wat schijnbaar veel mojo heeft), omdat ze m'n MiG*Boost beter vonden klinken.

Een als je een Boss CS-3 naast een Barber TonePress of Keeley comp hoort, weet je ook wel wat beter is.

Ik heb een keeley comp en een CS-2. En ja, de keeley klinkt iets lekkerder. Maar op zich is er echt niets mis met die CS-2. En het verschil ligt in het schema en de onderdelen. Niet in het feit of het handgebouwd is.

De compressor van Teese is volgens mij ook fabriekswerk. Toch lijkt het me een erg interessant pedaal. Heeft iemand hem al gehoord trouwens?

Speeddemon
26 januari 2005, 20:22
2 mensen hebben ondertussen hun grijze (!) DOD 250 verkocht (pedaal wat schijnbaar veel mojo heeft), omdat ze m'n MiG*Boost beter vonden klinken.

Een als je een Boss CS-3 naast een Barber TonePress of Keeley comp hoort, weet je ook wel wat beter is.

Ik heb een keeley comp en een CS-2. En ja, de keeley klinkt iets lekkerder. Maar op zich is er echt niets mis met die CS-2. ?
Ik zei ook CS-3 ipv CS-2.

En moderne massaproducten wordt toch vaak op beknibbeld.
Vergelijk effe de huidige Ibanez en Danelectro pedalen met de MXR en DOD pedalen van de 70's!

Kijk, gebruik je 5% koolstofweerstanden, ben je wat, 1ct per weerstand kwijt (in bulk)?
Gebruik je 1% metaalfilm weerstanden, ben je 1,9ct kwijt.
En voor boutique bouwers weegt de consistentie en lagere ruis zwaarder dan die 0,9ct per weerstand.

vinni
26 januari 2005, 20:53
Hee Speedy....

Tja....boude bewering....wellicht....

Maar waar het mij om gaat is dat je gewoon hetgeen moet kopen omdat je het goed vind klinken....of dat nou het etiket Boutique heeft of niet.

Mijn gevoel is dat er vaak gekozen wordt vanwege het merk of de artiest die er mee werkt. En dat vind ik jammer.

Heb bijvoorbeeld zelf een PRS ingeruild voor een Parker Nitefly.
Vrijwel iedereen verklaarde me voor gek. Ik vind die Parker beter.

Zo ook bij jou MIG boost. Ik vind dat bijvoorbeeld geen boutique...anderen misschien wel. Als ik aan Boutique denk, denk ik direct aan een hoog prijskaartje. Dus niet direct aan de ultieme toon.
dat anderen de Mig verkiezen wellicht boven een boutique pedaal puur om de toon...zo zou het altijd moeten zijn.

Vinni

Speeddemon
26 januari 2005, 21:19
Vinni, ik snap weldegelijk dat je niet iets moet kopen OMDAT het boutique is, maar alleen wanneer je het zelf beter vind, en het prijsverschil de verbetering waard vind.

Zo speel ik sporadisch met chorus, heb een Boss CE-2 (wel silverscrew MIJ!) die me 45 euro heeft gekost. Heb een keer een Fulltone Choralflange getest (421 bij Jukebox). Ja hij was beter. misschien 10%. Maar voorlopig is die 10% mij het 9-voudige prijsverschil niet waard.

Als je een echte TS9 beter vind klinken dan een FD2, be my guest. Maar ik durf wel te zeggen dat die FD2 beter gebouwd is, met meer zorg en kwaliteit is samengesteld.

Een hoop massaprodukten simuleren ze met software e.d. en ze gebruiken graag veel dezelfde waardes weerstanden. Vandaar dat je heel simpel verschillende Boss pedalen kan verbeteren.

De meeste boutique pedalen worden door muzikanten gemaakt en getest, met als gevolg dat ze nauwelijks verder te verbeteren zijn qua doel of klank.

birt
26 januari 2005, 22:26
boutique of niet is zoals kunqt of niet.
nodeloze discussie 8-)

t0n3h^
26 januari 2005, 23:31
Dus dat betekent dat mijn Carl Martin Hot Drive 'n Boost MK II boutique is 8-) als da is, heb ik ook weer iets te patsen ;).
Ik heb btw ook nog een Boss PQ-4 ;)....ook al een aantal jaren niet meer gemaakt :P

Dirk_Hendrik
27 januari 2005, 09:33
Vergeef me mijn cynisme maar ik geloof dat boetiek een beetje een lege term aan het worden is. Ik heb daar een tijdje terug al een topic over gehad:
Boetiek of knutselwerk (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=40730&highlight=boetiek+diy)

Er is de laatste zeg 2 jaar een enorme wildgroei aan lui die pedaaltjes bouwen en die als boetiek aanbieden. De meetse daarvan zijn jammergenoeg regelrechte Generalguitargadgets.com ripoffs of ontwerpen die komen van links via DIYstompboxes.com. Zijn ze boetiek. Nee Zelfbouw.
Wat is het verschil dan? Zoals als gezegd, die carefully selected components. Daar gaan de meeste knutselaars al op hun bek. carefully selected weerstanden? Gewoon de eerste die ze tegenkwamen. Carefully selected capacitors? Regelrecht die polymylarwhathever film C's waar Keeley, fooley en anlagogmanneke het constant over hebben. Elco's, idemdito. Niks selected. De eerste de beste die voorhanden waren. Vaak dus ook tantaalelco's in de signaalweg waarvan elke ervaren audio elektrotechnicus weet dat het een big no is.
Tenslotte is het gevoel dat iets boetiekvormgeving is nogal gefocussed op die vieze witte plastic ring om de voetschakelaar (mijn persoonlijke irritatie)

Daarmee, boetiek wel:
Als de ontwerper:
- Unieke dingen presenteert (en dat hoeft echt niet alléén maar te zijn) waarmee hij/zij laat zien in staat te zijn om zelf te ontwikkelen en niet alléén maar door te borduren op oude concepten.
- Van elke component weet waarom een component ergens zit, de gehele funktie kan verklaren (en dus ook weet wat verandering voor invloed aat hebben) en dus ook de techniek waarmee die component is gemaakt (zoals kool vs metaalfilm werstanden) kan toepassen op de plaats en functie van de component.
- Los is van mode en zijn eigen smaak en vormgeving toepast (kijk eens naar Zvex.

om er een paar te noemen.

H.Manback
27 januari 2005, 15:38
Die witte ring kan ik ook slecht tegen haha, de mooiste paintjobs, en dan zo'n lelijke witte ring om de boel te beschermen. Er zit toch niet voor niets een schakelaar op die plek, wat maakt het uit als de verf daar wat minder wordt. Je gaat toch niet de switch opeens weghalen :-D

vinni
27 januari 2005, 16:28
Hee DH,

He-le-maal mee eens! :cool:

Afgezien van de goedwillende lui en de echter (sporadische) vernieuwers.....Krijg inderdaad altijd weer een zure smaak van die lui die een graantje willen meepikkenb van de Boutique hype.....

Groet,
Vinni

Antal
28 januari 2005, 01:24
Witte ringen zijn cool! 8-)

:razz:

Speeddemon
28 januari 2005, 01:47
Liever een witte ring rond Barend's galgje. :razz:

Dirk_Hendrik
28 januari 2005, 09:06
Nee, die witte ringen zijn niet cool. Die witte ringen zijn een mooi gevalletje van modeverschijnsel. Op dit moment is het mode om die stomme ring te monteren. Over twee jaar vinden jullie die ring helemaal niet cool meer :wink:

Speeddemon
28 januari 2005, 12:18
zie mijn vorige post B. :wink:

Dirk_Hendrik
28 januari 2005, 12:33
:???:

Antal
28 januari 2005, 12:39
Nee, die witte ringen zijn niet cool. Die witte ringen zijn een mooi gevalletje van modeverschijnsel. Op dit moment is het mode om die stomme ring te monteren. Over twee jaar vinden jullie die ring helemaal niet cool meer :wink:

Ok, ze zijn niet cool. Maar ze zitten me ook niet in de weg. Wat maakt het nou uit of er een ring zit of niet?

Speeddemon
28 januari 2005, 13:12
:???:
YOU MOTHERFUCKER!!! :evil:

dat heb ik helemaaaaaaal niet geschreven!

That does it. No more Murphy's Red for you, buster! :wink:

Antal
28 januari 2005, 14:01
Goh, wat zijn jullie toch weer lief voor elkaar :razz:

Nicci
29 januari 2005, 10:49
een pedaaltje is boetiek als er meer over geluld dan over gespeeld wordt.

:D

Quink
29 januari 2005, 13:28
een pedaaltje is boetiek als er meer over geluld dan over gespeeld wordt.

:D

http://www.clicksmilies.com/s0105/grinser/grinning-smiley-004.gifhttp://www.clicksmilies.com/s0105/grinser/grinning-smiley-004.gif
Ha ha, beste definitie tot nu toe.

Soulman
30 januari 2005, 10:27
[quote="Dirk_Hendrik"]
Tenslotte is het gevoel dat iets boetiekvormgeving is nogal gefocussed op die vieze witte plastic ring om de voetschakelaar (mijn persoonlijke irritatie)[quote]

Haha, hoe vind je m'n "Boetiek" JH special :razz:

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=1623457&key=KJ8VGPWQ

Lucky
30 januari 2005, 12:58
een pedaaltje is boetiek als er meer over geluld dan over gespeeld wordt.

:D

Vaak waar wat je zegt!
er zijn uit de boutique wereld een aantal hele geschikte produkten gekomen.
De teese wah's bv is een mooi voorbeeld.
Maar ook een hoop meuk dat mee probeerd te surfen op die boutique hype.
Ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje gehad heb met de zoveelste TS cloon die nog beter klinkt dan de vorige voor nog meer geld dan de vorige.

Dirk_Hendrik
30 januari 2005, 14:10
+1,

en: de zoveelste fuzz met een nog slechtere afwerking voor nog meer geld. Het lijkt er wel eens op dat er een rechtstreeks verband is tussen matige afwerking, gebrek aan inhoud en hoge prijs. Trefwoord MJM