PDA

View Full Version : Welk element te gebruiken bij Strat?



bertolf
26 januari 2005, 19:05
Vooropgesteld: ik snap er allemaal helemaal niks van.
Ik zou graag willen weten HOE mensen met een Strat hun elementen gebruiken. In welke situatie gebruikt men WELK element? Ik speel in een band, en gebruik eigenlijk voor alles m'n hals-element. Dat klinkt lekker vol, maar aan de andere kant snijdt het niet genoeg. Welk element kun je nu het beste gebruiken voor heftige powerchord passages> En welke voor solo's? En op welk element kun je nu het beste de toonregeling van je versterker baseren? Etc. etc.
Kan iemand hier iets intelligents op zeggen?

grayfink
27 januari 2005, 00:05
Ik kan er wel iets intelligents op zeggen misschien, maar zeker niet iets zinnigs.
Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik hou zelf heel erg van het tussenstandje tussen brug en midden element. (Denk aan Sultans of Swing of Right next door van Robert Cray) Als ik in rock een solo speel hou ik van het "ronde" geluid van het halselement en voor akkoorden het heldere/treble geluid van het brugelement. Maar goed, wie ben ik.
Doe wat je zelf lekker vind klinken. Flink experimenteren zou ik zeggen.

Sim Simon
27 januari 2005, 00:47
Je kan nek-middenstand doen voor een beetje Clapton. Of je neemt gewoon alleen nek als je echt lekker zwaar wilt solo-en. Of natuurlijk de brug om een beetje slag-gitaar te spelen. Dat doe ik tenminste altijd. :D

Jimi Hendrix
28 januari 2005, 19:21
Ik kan met alle posities eigenlijk prima uit de voeten....
Bij een avondje spelen komen ze allemaal wel even voorbij.
Voorwaarde (bij mijn versterkers) is wel dat je de treble enigszins terugdraait (komt bij mij niet boven 5) en soms de tonepot wat terug.
Sinds ik betere elementen (suhrs) in m'n strat heb laten zetten klinkt alles trouwens wel een stuk 'bruikbaarder'.

Gerrit
30 januari 2005, 23:00
Ik zou zeggen kijk een paar Video's van Jimmi hendrix, met name Voodoo Chiled en let eens op wat hij doet met die schakelaar.
Ik zou er gewoon lekker mee spelen en ontdekken wat jij zelf het leukst vind.

Stratman70
31 januari 2005, 12:43
Kijk ook vooral naar Ritchie Blackmore, wat hij speelt op welk element.
Daar wordt je gek van.

Maar doe je oren eens een groot plezier: laat hun eens beslissen op welke elementen je wat speelt i.p.v. die vraag aan anderen voor te gaan leggen.

Dick Wolkendeck
1 februari 2005, 12:35
Kijk ook vooral naar Ritchie Blackmore, wat hij speelt op welk element.
Daar wordt je gek van.

Maar doe je oren eens een groot plezier: laat hun eens beslissen op welke elementen je wat speelt i.p.v. die vraag aan anderen voor te gaan leggen.

+1 !! Blackmore maar ook Yngwie Malmsteen schakelen tijdens hun solo's heen en weer van nek- naar brugelement. Ze weten wat de elementen "doen" en geven elke passage dat geluid mee dat in hun visie nodig is. Wat is jouw visie?

Geen visie? Dan rotzooi je maar wat aan. Bedenk zelf hoe iets moet klinken en schakel dan het element in dat jou het resultaat geeft dat je wilt horen. Dit geldt uiteraard ook voor andere passages dan de solo's. :wink: Succes!

bertolf
2 februari 2005, 03:01
Dank voor de reacties tot nu toe. Echter, ik kan u verzekeren, ik heb best goede oren aan mijn hoofdje.
Ik ben vooral op zoek naar het juiste geluid voor krachtige akkoordenpassages, hoewel ik weet dat je daar eigenlijk beter een humbuckergitaar voor kunt hebben. Het is gewoon moeilijk om een geluid te krijgen met genoeg laag en genoeg hoog. Diepte en messcherp. En die tussenstanden vind ik zelf altijd een beetje nietsbetekende poldermodelletjes, zeg maar. Het compromismodel, maar niet echt lekker.

Dick Wolkendeck
2 februari 2005, 10:04
Ik ben vooral op zoek naar het juiste geluid voor krachtige akkoordenpassages, hoewel ik weet dat je daar eigenlijk beter een humbuckergitaar voor kunt hebben. Het is gewoon moeilijk om een geluid te krijgen met genoeg laag en genoeg hoog. Diepte en messcherp. En die tussenstanden vind ik zelf altijd een beetje nietsbetekende poldermodelletjes, zeg maar. Het compromismodel, maar niet echt lekker.

OK... Nog een poging. Gebruik voor de heftige powerakkoordpassages (leuk woord voor scrabble) het brug element. Neckelement is daarvoor te wollig. Niet goed? Ram dan een humbucker in je gitaar (die zijn er ook in single coil formaat, hoef je je strat niet uit te frezen). Simpel. Doen die lui van Iron Maiden ook! Seymour Duncan Hot Rails of zo, DiMarzio Tone Zone S DP189 is killer, of DiMarzio Chopper DP184).

Nog een tip (lever wel bijgeluid en soms vevelende feedback op, maar met een noisegate is dat wel in de hand te houden): plug je gitaar eerst in een Boss GE-7 Equalizer pedaal, pomp het midlaag van 200 - 800 Hz flink op, geef de level een zwaai van +10 dB en je gitaar klinkt (met distortion) lomper dan lomp. Nu-metal? geen probleem meer.

Anywaste, let ook op je versterker. Als je meer ballen wilt :wink: , draai dan je gain/distortion OMLAAG (en de bass voluit). disto = compressie, dus een plat en dun resultaat. Beter is om bij voorbeeld, net als Malmsteen een pedaaltje (tube screamer, T-rex mudhoney, AC Booster, etc) voor je versterker te plaatsen die de crunch van je versterker aanvult tot moddervette distortion (meerdere gainstages achter elkaar worden minder snel "plat" dan "in één keer de boel over de rooie".

Er zijn wel versterkers die dit zelf doen zonder benodigd pedaal, zoals de dure boogies of de goedkopere 5150 (probeer ook eens een Engl Powerball), maar dat betekent wel dat je een dure versterker moet aanschaffen. Pedaaltje dan maar?

Succes!

P.S. Als je dan toch een pedaal neemt, laat dan die Boss Heavy Metal's of Metalzone's maar staan. Klinkt in eerste instantie wel aardig, maar is veel te dun om mee in een band te spelen. En live via de PA klinkt het dan echt verschrikkelijk. Net een woedende horzel in een bierblikje. Maar als je dat leuk vindt, be my guest...

bertolf
2 februari 2005, 14:04
Dank je dick
Daar kan ik wat mee!

Jimi Hendrix
2 februari 2005, 23:44
Ik ben vooral op zoek naar het juiste geluid voor krachtige akkoordenpassages, hoewel ik weet dat je daar eigenlijk beter een humbuckergitaar voor kunt hebben. Het is gewoon moeilijk om een geluid te krijgen met genoeg laag en genoeg hoog. Diepte en messcherp. En die tussenstanden vind ik zelf altijd een beetje nietsbetekende poldermodelletjes, zeg maar. Het compromismodel, maar niet echt lekker.

Hmm, de tussenstandjes zijn juist wat een strat een strat maakt...
anyway, humbuckers hebben vooral meer mid, enkelspoelers meer hoog. Je zou inderdaad kunnen proberen minder gain te gebruiken maar wel je (buizen)eindtrap meer op z'n donder geven of een 4x12 kast gebruiken.... Wat voor geluid ben je naar op zoek? noem eens een voorbeeld.

groovyB3
3 februari 2005, 18:00
Ligt eraan in wat voor bui ik ben. Als ik wil gillen met dat ding gaat ie gewoon naar het brugelemen en lekker dicht bij de brug aan slaan. Voor clean gebruik ik veel de tussenposities. Halspositie gebruik ik eigenlijk weinig. Daarbij speel ik sowieso veel met de volumeknop.

BLOK182
3 februari 2005, 19:48
Scheurakkoorden en de meer heavy scheursolo's op mijn brughumbucker (SeymourDuncan '59). Clean rhythm op tussenstand neck-midden en soms op neck, zelfde voor cleane solo's. Sommige scheursolo's ook op neck, en hele ranzige bluessolo's wel eens op neck-midden stand.

bertolf
5 februari 2005, 15:26
Wat ik dan altijd nog wel moeilijk vind, is om dan de toonregeling van de versterker goed af te stellen. Als ik veel scheurakkoorden speel, en dus m'n brugelement gebruik, draai ik altijd wat meer laag/mid in m'n amp, omdat anders het geluid snel schel wordt ofzo. Maar dan wordt het geluid met het hals element weer veel te modderig. Dus waar kun je nou het beste vanuit gaan? Hoe vind je een goede middenweg?

Les Paul
5 februari 2005, 15:47
Om een lekker vet rockgeluid uit m'n Strat te halen heb ik een MXR microamp gekocht. Deze voor m'n overdrive geplaatst. Je zorgt hiermee dat je een wat dikker geluid krijgt, zonder enige kleuring. Volgens mij heeft Seymour Duncan ook een soortgelijk pedaaltje.

Aca Ilic
7 februari 2005, 23:28
ALLEMAAAAAAAAAAL!