PDA

View Full Version : welke akkoorden te kennen



elie
26 januari 2005, 18:29
welke akkoorden moet ik zeker kennen om te beginnen spelen

Azrael
26 januari 2005, 18:32
C/D/E/F/G/A/B

En dan die allemaal in mineur en majeur....

elie
26 januari 2005, 18:43
wat is de afkorting van majeur, ik vind enkel maj7

Jax
26 januari 2005, 18:48
wat is de afkorting van majeur, ik vind enkel maj7

Volgens mij heeft majeur geen afkorting, juist omdat het de standaard is van alle akkoorden. Pas wanneer het afwijkt van majeur krijgt het akkoord een afkorting.

Azrael
26 januari 2005, 18:49
Majeur word over het algemeen inderdaad niet achter het akkoord gezet.

yanto
26 januari 2005, 20:49
soms staat er nog wel eens maj. achter maar over het algemeen niet.

Wat de akkoorden betreft:

Zou eerst alle open akkoorden leren:
A, Am, C, D, Dm, E, Em, G. Hiermee kan je al heel veel liedjes spelen.

En daarna de barre akkoorden,
F, Fm, B, Bm als je deze kent dan kun je alle basis akkoorden spelen want deze barre-vormen kun je over de hals schuiven.

truc: Zijn in het begin barre's te moeilijk en staat een liedje wat je wilt spelen bijv in F transponeer het dan naar G, alle akkoorden een hele noot omhoog.

Brianmayrulezzz
26 januari 2005, 21:13
beginnen met de 15 basisakkoorden:
A
A7
Amin
B7
C
C7
D
D7
Dmin
E
E7
Emin
F
G
G7

volgens mij klopt het, het zijn er iig 15 :wink: :razz:

sneez0r
26 januari 2005, 22:34
Begin gewoon maar, en zie waar je uitkomt. Iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Leer er zoveel mogelijk, als je liedjes gaat spelen moet je toch noodgedwongen nieuwe akkoorden spelen, en als je je ooit nog eens gaat verdiepen in deze onzin en allemaal semi-wiskundige schema's uit gaat tekenen kom je de leukste structuren tegen.

Das Schaap
27 januari 2005, 00:24
Leer gewoon je standaard 3-klanken en snap deze ook gewoon gelijk. Daarna leer je bijv. je omkeringen en dergelijke.

Of je pakt powerchords en speelt punk of metal. :roll:

Brianmayrulezzz
27 januari 2005, 10:48
de akkoorden die ik je net heb gegeven zijn de standaard vormen voor de meeste basisakkoorden. Zul je straks ook zien als je barrees pakt, dat zijn gewoon opgeschoven vormen van de bovenstaande 15. Deze akkoorden kreeg ik ook voor het eerst op de muziekschool. Ze heten niet voor niets de 15 standaard akkoorden oid. Als je deze kent heb je iig al een standaard akkoordenkennis. Succes iig!

Daevren
8 februari 2005, 14:09
Leer majeur, mineur, dim, Maj7, min7, Dom7, m7b5 en dim7.

Natuurlijk gebouwd op elke grondtoon. Ze zijn toch allemaal hetzelfde.

Maar langzaam opbouwen, stapje voor stapje leren. Eerst de veelgebruikte majeur en mineur drieklanken. Dan dom7 toevoegen en ze voor alle trappen leren. Dan Maj7 en min7 enz.

Kristof
8 februari 2005, 14:52
Wat is een drieklank precies?
Ik volg nu sinds september gitaarles en tot nu toe hebben we A, Am, B7, C, D, Dm, E, Em, E7, F en G geleerd. Van een drieklank heb ik nog nooit gehoord.

Daevren
8 februari 2005, 15:25
Akkoord met drie noten. Grondtoon, test en kwint. Dus majeur en mineur. Maar ook de overmatige driekant(met een overmatige kwint en grote terts) en een verminderde drieklant(verminderde kwint, kleine terts.

RS-Rik
9 februari 2005, 03:57
Ligt het aan mij of klinken die "7" accoorden een beetje mineur en majeur door mekaar?


Chordfinder.com is een hele handige site als je aan accoorden moet komen.


Zelf heb ik snel even dit liedje bedacht

Het ziet er allemaal interessant en moeilijkeeld (met die slashes en nummers en grote en kleine letters in een accoord) uit voor degene die nog maar net met accoorden beginnen maar het is mega simpel

Je speeld alle accoorden 5x, 2x downstroke 2x upstoke 1x downstroke en dan ga je naar het volgende accoord, geen pauze nemen tussen de accoorden maar gewoon op 1 tempo doorspelen, maar het klinkt leuk als je met de upstrokes altijd alleen maar de onderste 3 snaren pakt (of gewoon alles)

E/b E/b D A 2x

E/b E/b D D A A

G C* G C G C

Em7 E/b D A

* omdat je accoorden 5x aanslaat is het geinig om daar wat mee te doen, bij de C speel ik 2x downstroke C7 en dan de 2 upstrokes en laatste downstroke een gewone C (010230)

Niet te langzaam spelen.


Woei wat is zo'n forum toch geinig.

Daevren
9 februari 2005, 13:18
In een dominant septiem akkoord zit inderdaad een grote(majeur) terts en een kleine(mineur) septiem.

http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

sneez0r
9 februari 2005, 17:16
Je kan die septiemakkoorden ook zien als twee drieklanken:

Een Cmaj7 - c e g b - kan je ontleden in c e g [C] en e g b [Em].
Cm7 - c es g bes - in c es g [Cm] en es g bes [Eb].
C7 - c e g bes - in c e g [C] en e g bes [Edim].
Cm7b5 - c es ges bes als c es ges [Cdim] en es ges bes [Ebm].
Cdim7 is een symmetrisch akkoord.
Cm(maj7) - c es g b kan je zien als c es g [Cm] en es g b [Ebaug].
Cmaj7#5 - c e gis b als c e gis [Caug] en e gis b [E].

taylor
10 februari 2005, 10:53
ja, of 1 drieklank met 1 extra terts erbij
ik denk dat niet erg makkelijk is om zo te zien voor beginners dit snap je alleen als je drie en vierklank al kent maar goed het kan nooit kwaad.

Ronald
10 februari 2005, 14:29
nou ik ben zelf absoluut niet zo begonnen. en ik geef nu ook zelf gitaarles en ik leer diegene ook niet meteen zulke dingen.

leer als eerste het powerakkoord, zo ben ik zelf begonnen. aangezien in het begin alles al moeilijk zat is en je nog nie echt controle hebt over alle 4 je vingers kan je beter beginnen met maar 2 vingers. en je kan meteen al nummers gaan spelen en da houd het leren leuk en das wel het allerbelangrijkste.

dus eerst powerakkoorden kennen , je zult zien dat je dan al snel een heel eind uit de voeten kan. als je da eenmaal ken pak je octaaf akkoorden er bij want die zijn bijna het zelfde als powerakkoorden.

als je da eenmaal echt onder de knie hebt dan pas beginnen aan open akoorden. je zult zien dat je ze dan ook stukken makkelijker leert dan wanneer je zit te knoeien als je nog maar net begint.

als laatste de barre akoorden.

zo heb ik het zelf geleerd en zo ben ik het dus ook iemand anders aan het leren. en ik heb het idee dat da echt het beste is.

ik bedoel als je les neemt op de muziekschool dan zit je na een paar maandjes echt nog geen nummers te spelen , maar dan ben je een beetje bezig met suffe bluesloopjes en toonladders en weet ik veel allemaal voor shit. mischien wel beter voor je basis maar gitaarpselen moet niet net zoiets als huiswerk zijn.

dus als je begint hou het simpel en begin met powerakkoorden. de rest komt later wel

Ritch
10 februari 2005, 15:15
Ik ben het met Ronald eens. Allereerst zou je natuurlijk moeten weten hoe je een plectrum vasthoudt en hoe je aanslaat. Als je het verkeerd aanleert zal dat later nadelig voor je uitpakken. Zoals spelen van toonladders over alle snaren heen etc. Maar dat terzijde, als je eerst powerchords hebt geleerd en daarna de open akkoorden kent kun je gaan expirimenteren met die open akkoorden. Als je bij een A akkoord je middelvinger bijvoorbeeld los laat, je een mooi akkoord krijgt (Septiem of "7" zoals al bekend is) Zo kun je dat bij heel veel open akkoorden doen, zo kun bijvoorbeeld bij de "E" greep de ringvinger loslaten (E7) Zo heb ik dat althans een beetje aangeleerd. Later kreeg van mij leraar te horen wat dat voor akkoorden waren, maar ik had het voordeel dat ik ze al kon! Later kun je die akkoorden waarmee je zelf geëxpirimenteerd hebben over zetten in barré's. Succes!

BassAgent
10 februari 2005, 16:04
Ik speel dus bas, en af en toe gitaar, ik kan voldoende akkoorden spelen, alleen de dim-akkoorden vat ik nog steeds niet, hoe speel je die?

sneez0r
10 februari 2005, 21:36
Ik speel dus bas, en af en toe gitaar, ik kan voldoende akkoorden spelen, alleen de dim-akkoorden vat ik nog steeds niet, hoe speel je die?
Een verminderde drieklank bestaat uit een kleine terts en een verminderde kwint, zeg maar 1 b3 b5. Cdim is dus c es ges, F#dim is fis a c.
Een dim7-akkoord, of verminderd septimeakkoord, bestaat uit een kleine terts, verminderde kwint en verminderd septime (is hetzelfde als een grote sext). Dus 1 b3 b5 bb7. Cdim7 is c es ges beses (=a). G#dim7 is gis b d f. De noten in een dim 7-akkoord liggen allemaal een kleine terts van elkaar af.

Daevren
10 februari 2005, 21:37
Neem een mineur akkoord, en verlaag de kwint een fret. Dan heb je een verminderde drieklank.

sneez0r
10 februari 2005, 21:45
nou ik ben zelf absoluut niet zo begonnen. en ik geef nu ook zelf gitaarles en ik leer diegene ook niet meteen zulke dingen.

leer als eerste het powerakkoord, zo ben ik zelf begonnen. aangezien in het begin alles al moeilijk zat is en je nog nie echt controle hebt over alle 4 je vingers kan je beter beginnen met maar 2 vingers. en je kan meteen al nummers gaan spelen en da houd het leren leuk en das wel het allerbelangrijkste.

dus eerst powerakkoorden kennen , je zult zien dat je dan al snel een heel eind uit de voeten kan. als je da eenmaal ken pak je octaaf akkoorden er bij want die zijn bijna het zelfde als powerakkoorden.

als je da eenmaal echt onder de knie hebt dan pas beginnen aan open akoorden. je zult zien dat je ze dan ook stukken makkelijker leert dan wanneer je zit te knoeien als je nog maar net begint.

als laatste de barre akoorden.

zo heb ik het zelf geleerd en zo ben ik het dus ook iemand anders aan het leren. en ik heb het idee dat da echt het beste is.

ik bedoel als je les neemt op de muziekschool dan zit je na een paar maandjes echt nog geen nummers te spelen , maar dan ben je een beetje bezig met suffe bluesloopjes en toonladders en weet ik veel allemaal voor shit. mischien wel beter voor je basis maar gitaarpselen moet niet net zoiets als huiswerk zijn.

dus als je begint hou het simpel en begin met powerakkoorden. de rest komt later wel
Ik denk dat het ontzettend ligt aan het type leerling. Ik speel zelf meer vanuit een theoretische basis, en ik heb ontzettend veel behoefte aan 'weten wat ik speel'. Dat geldt niet voor iedereen. Sterker nog, ik denk dat de meeste jongeren er helemaal niets om geven. Het is natuurlijk heel logisch en goed om door de muziek die je zelf luistert te beginnen met spelen.

Toch is het wel aardig om wat 'woordenschat' te hebben. Zonder die akkoordenkennis mis je wel iets. Die akkoorden en toonladders zijn net zo goed middelen om jezelf uit te drukken, en dat is wat we uiteindelijk willen. Het is gewoon jammer als iemand dat een of twee jaar spelen nog niet aan die septimeakkoorden toe is, en dat bedoel ik niet minderwaardig, maar het zijn gewoon nuttige hulpmiddelen.

Ik heb zelf eigenlijk niet zo 'lineair' leren spelen. Eerste paar weken powerchords, toen eigenlijk gelijk al barrés en open akkoorden, en na ongeveer een half jaar begon ik met les aan de muziekschool. Ik weet dus niet helemaal hoe men over het algemeen daar over denkt. Al zullen er vast wel wat gitaarpedagogen zijn die daar iets over te zeggen hebben.

taylor
11 februari 2005, 12:19
met powerakkoorden beginnen lijkt me een erg slechte aanpak,het is waar dat je dan misschien snel 1 simpel rock nummer kan spelen maar....

je moet gewoon met "basis" drieklanken beginnen en met simpele nummers ernaast en van daaruit veder bouwen.
les geven moet je niet in 1 muzieksoort doen(bv rock)les moet allround zijn,dus ook dingen die je niet luisterd.

spelen of luisteren naar muziek blijven toch verschillende dingen

veder is het zo dat niet elke pro gitarist uit gaat van theorie.ik vind het zelf interessant maar als ik componeer,soleer ect denk in eerste instantie nooit vanuit (echt) theorie ,al zijn er wel dingen die je gewoon weet van dat kan en dat kan niet/minder.

Ronald
11 februari 2005, 23:08
eigenlijk ben ik met jullie allebei wel eens, maar ik geef toch de voorkeur aan mn eigen aanpak

jullie aanpak zorgt idd voor een beter basis maar de mijne is een stuk leuker en "vriendelijker" manier om te lerenm gitaar spelen.

mensen die die bijv bij een muziekschool les zouden krijgen zouden vlug afgeschrikt kunnen worden met al die theorie en muziekstijlen die ze niet intresseren. die zullen dus vlug afhaken dan

maar andere vinden theorie en verschillende stijlen juist wel weer leuk

tis maar waar je voor kiest. ik blijf bij mn eigen manier.

taylor
13 februari 2005, 12:03
ja maar zowizo les krijgen al is het op school is niet alleen leuke dingen natuurlijk, zo is het met gitaar ook.

als bv 1 jazzgitarist als leraar hebt en hij wil je alleen in die directie sturen dat is gewoon zeer slecht les krijgen,en goede leraar laat je zelf ontwikkelen in de stijlen die je leuk vind of talent voor hebt.
vandaar dat het allround moet zijn je kunt je later altijd meer vast leggen op 1 stijl,maar in het begin is het gewoon slecht naar mijn idee omdat je dan als je wat veder bent gewoon heel veel mist.

maar dat ligt er ook aan wat je zelf wil bereiken of hoe serieus je gitaar spelen ziet is het meer 1 hobby dan is dit verhaal natuurlijk niet zo belangrijk.

Azrael
13 februari 2005, 12:47
Ben begonnen met simpele nummers (Come as you are) , daarna powerchords en open-akkoorden en daarna barre-akkoorden.

Ronald
13 februari 2005, 13:54
ja maar zowizo les krijgen al is het op school is niet alleen leuke dingen natuurlijk, zo is het met gitaar ook.

als bv 1 jazzgitarist als leraar hebt en hij wil je alleen in die directie sturen dat is gewoon zeer slecht les krijgen,en goede leraar laat je zelf ontwikkelen in de stijlen die je leuk vind of talent voor hebt.
vandaar dat het allround moet zijn je kunt je later altijd meer vast leggen op 1 stijl,maar in het begin is het gewoon slecht naar mijn idee omdat je dan als je wat veder bent gewoon heel veel mist.

maar dat ligt er ook aan wat je zelf wil bereiken of hoe serieus je gitaar spelen ziet is het meer 1 hobby dan is dit verhaal natuurlijk niet zo belangrijk.

da meiske da ik les geef is de zangeres uit mn eigen band dus ik weet wel wat ze wil leren hoor :) bovendien laat ik dr sowieso zelf de nummers uitkiezen.