PDA

View Full Version : Zakk Wylde overdrive versus Boss BD-2: recensie



ResNovae
26 januari 2005, 15:20
Ik ben er vanochtend eens op uit geweest om te kijken naar een nieuw overdrive pedaaltje. Aanvankelijk ging ik voor een BD-2 omdat dit op het eerste gezicht gezien mijn muziekstijl (blues/bluesrock) de meest logische keuze leek, maar ben uiteindelijk met een Zakk Wylde naar huis gegaan.
Ik heb beide apparaten getest met een strat op een transistoramp. (clean)

Als eerste de BD-2 aangesloten: eerste indruk van het geluid was behoorlijk ielig. Een dun, bijna snerpend hoog, maar wel een overduidelijke blues-bite met een hint naar 'buizen'. Ik miste een beetje het dominante midden. De BD-2 heeft wel een scala aan geluid, waarmee het mogelijk is in de clean-stand van de versterker zowel SRV-blues te spelen als Walter Trout achtige blues-rock. Dit pedaal komt volgens mij meer tot zijn recht op gitaren met humbuckers of een combinatie van singlecoils en HB's. Op een strat kon het pedaaltje echter voor mij niet overtuigen.

Vervolgens de Zakk Wylde aangesloten: De tekortkomingen van de BD-2 werden eigenlijk weggevaagd door de Zakk Wylde. Veel midden, een creamy hoog en voor een strat veel bas. Dit pedaal is qua sounds niet zo veelzijdig als de BD-2 (althans in cleane stand), maar wat het pedaal laat horen klinkt goed. Op half komt er een overdrive uit die doet denken aan SRV (mét midden dit keer), en vol open komt er een behoorlijke grom uit. Deze grom is niet zo dirty als bij de BD-2, dus op dit aspect wint de BD-2. (aangesloten op het dirty kanaal van de versterker kan dit echter een ander verhaal worden)

End's verdict: Voor een strat zet de Zakk Wylde wat mij betreft een vele malen geloofwaardigere blues-overdrive weg dan de BD-2. Je moet wel een concessie doen wat betreft de sounds die eruit komen, want zware oversturing zit er op een normaal clean kanaal niet in bij de Zakk Wylde, maar wel op de BD-2.

Ben benieuwd of anderen hier mijn mening delen of iets anders ervaren met hun gitaar met humbucker-configuratie.


Erik

minnehond
31 januari 2005, 20:00
Ik heb zelf een BD2 maar die klinkt inderdaad voor geen meter op een clean kanaal. Nou vind ik dat eigenlijk voor vrijwel alle overdrive pedalen gelden. Wat mij betreft hoort zo'n ding gewoon voor een drive kanaal die al enigszins overstuurd (of behoorlijk overstuurd, net wat je wil) waardoor je de buizen extra op hun donder kan geven met je pedaal. Dan klinkt de BD2 erg lekker. Nu ik alleen nog op transistor versterkers of modellers speel (die buizenbak werd me te zwaar...) gebruik ik m eigenlijk niet meer. Maar misschien als ik nog eens een blues junior koop ofzo..

Speeddemon
31 januari 2005, 22:32
volgende instellingen van BD-2 zijn behoorlijk goed (als stand-alone od/ds):

Level=5 (12 uur)
Gain=10 (voluit, 5 uur)
Tone= 3,5 (half 10)

AC/DC achtig, zonder te scherp te zijn. Klinkt echt super!

Mitch
31 januari 2005, 23:41
Precies. Ik vind de BD2 juist één van de betere dirtbakkies van Boss.
Ik begrijp wel dat die BD2 te scherp is voor op een transistor versterker. Een wat 'warmer' pedaal klinkt dan al gauw beter. Ik vind dat met de Carl Martin Hot Drive 'n Boost ook, die wordt wat ongedefinieerd op een buizenbak, maar klinkt juist perfect op een transistorversterker !

ResNovae
5 februari 2005, 17:59
Ik vind dat met de Carl Martin Hot Drive 'n Boost ook, die wordt wat ongedefinieerd op een buizenbak, maar klinkt juist perfect op een transistorversterker !

Ik hoop dat dat niet voor die Zakk Wylde van mij gaat gelden, want is wel de bedoeling om daar op termijn (=als ik groter woon) een buizenbak op te gaan zetten.

Zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van je gitaar. Heb helaas die BD-2 niet met een gitaar met humbuckers kunnen proberen, dus een eerlijke vergelijking kan ik niet maken.

Robbert
5 februari 2005, 20:46
Het verschil tussen transistor en buizenversterker is als dag en nacht. Ik vind een stock DS-1 ook niet klinken, maar met een buizenamp is zoiets net wat minder fel.

Ik moet zeggen dat ik een stock en mijn huidige Keeley naast elkaar heb gehad. Voor twee dagen weliswaar. De stock versie is toen verhuisd ;)


Met een transistor bak ben je toch enigzins beperkt in je keuzes voor die soort drive pedalen..

vinni
12 februari 2005, 19:34
Vind het toch vreemd....

Zakk Wilde zal zeker wel eens een strat hebben vastgehouden....

Maar hij gebruikt al jaar en dag een Marshall buizenbak met EMG humbuckers. Verder van de strat en transistorbak waarmee je getest heb kan dat niet af staan.

M.a.w. Die Zakk Wylde overdrive is zeker niet bedoeld voor jou combinatie.

Dat dat dan goed klinkt......toevalstreffer?

Groet,
Vinni

BlackSun
12 februari 2005, 20:28
Ach, ik gebruik een metaldistortion met mn volume bijna helemaal dicht als ik een lichte overdrive wil. Zoveel vreemde combinaties mogelijk hoor :wink:

up-guitarman
12 februari 2005, 21:12
Hoe vinde jullie de SD-1 SuperOD van Boss tegenover de twee voorgenoemde pedalen ??? Ik vind hem heel goed als boost voor mijn OD-kanaal maar hoe is hij t.o.v. de Zakk Wylde of de BD-2 ???

ResNovae
13 februari 2005, 10:00
Dat dat dan goed klinkt......toevalstreffer?


Ik vond het voor ik dat ding getest had ook vrij bizar om hem überhaupt te vergelijken met een blues-pedaal.

Achteraf geredeneerd hoeft het niet zo vreemd te zijn: hij gebruikt het pedaal zelf over zijn Marshall stack inderdaad om het wat meer 'body' te geven. Juist deze 'body' geeft blijkbaar over de single coils van een strat een mooie boost in het middengebied en een blues-achtige grom over het clean-kanaal.

Ik heb hem voor de gein ook even geprobeerd op mijn Epiphone (met HB's) met de versterker op scheur en dan doet ie inderdaad ook wat ie bij Zakk Wylde doet.

Neemt inderdaad niet weg dat het een rare combinatie is. Toeval bestaat dus blijkbaar toch.