PDA

View Full Version : Mijn spel klinkt bot



Jax
26 januari 2005, 14:12
Hee,

Ik vroeg me af of iemand me met het volgende kan helpen. Als ik een stukje muziek of een lick leer, en ik het uiteindelijk zonder aarzeling kan spelen, heb ik toch bijna altijd het gevoel dat het bot klinkt, gewoon niet lekker. En dat is niet omdat ik steeds bij elke noot moet nadenken wat ik speel, want ik ken het dan gewoon helemaal uit mijn hoofd. Het klinkt gewoon zeg maar niet smooth. Hoe kan ik dit het best oefenen, wat ik weet dat het gewoon met oefening komt. Maar zijn er echt oefeningen die fixeren op het smoother laten klinken van je spel?

Mad Gerrit
26 januari 2005, 15:17
Slides, bends, hammer-ons en pull-offs gebruiken om de overgangen tussen sommige noten "softer" te maken.

Jezelf opnemen en terug luisteren. Kijken waar je je "phrasing" kan verbeteren.

Azrael
26 januari 2005, 15:22
En een betere synchronisatie van rechter en linkerhand helpt hier heel erg in.

Jax
26 januari 2005, 18:27
Bedankt voor de reacties.

@Mad Gerrit: Ook al gebruik ik bends, pull-offs, hammer-ons, etc, waar nodig, klinkt het geheel gewoon niet helemaal lekker. Ook de net -genoemde technieken klinken gewoon net niet. Zeg maar, ik speel wel de goede noten, en bend wel naar de goede noot (dus niet te ver) maar het klinkt gewoon niet gelikt.

@Azreal: Ik heb ook gemerkt dat een goede coordinatie van de linkerhand en de rechterhand erg belangrijk is. Anders klinkt het ook gewoon niet lekker. Toch heb ik op bepaalde stukken gewoon deze goede coordinatie te pakken, maar toch is het allemaal een beetje bot.

ben79
26 januari 2005, 19:09
let eens een beetje op hoe je de snaar aanslaat.
Wat je waarschijnlijk mist is spelen met gevoel, hst is net alsof je een verhaaltje vertelt, je kan het afdrammen en met gevoel vertellen.
Als vai en zijn collegas gekke bekken trekken is het niet alleen maar show...

Mad Gerrit
26 januari 2005, 19:29
Is het misschien je timing dan? Als je vaak net iets te vroeg of te laat bent met de noot, dan kan dat erg beroerd klinken.

Jax
26 januari 2005, 19:43
Is het misschien je timing dan? Als je vaak net iets te vroeg of te laat bent met de noot, dan kan dat erg beroerd klinken.

Volgens mij is mijn timing wel ok, niet perfect, maar goed genoeg dat het niet echt slecht klinkt. Maar wat Ben zei klopt volgens mij wel, ik mis het echte gevoel. Elke noot speel ik vaak even hard, en sla ik precies hetzelfde aan. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar een zekere mate is dit echt zo. Ik ga denk ik een stukje dat ik gewoon goed ken goed oefenen op gevoel. Misschien zet ik nog wel een geluidsfragmentje op internet van hoe ik nu speel om jullie een beter beeld te geven.

taylor
27 januari 2005, 11:32
dit komt idd door 1 aantal factoren zoals :timing,aanslag(heel belangrijk),aanzet naar de noot toe(slide,hammer ect)

kun je wel leren, maar is ook iets wat je in je hebt de 1 heeft meer feeling dan 1 ander,maar goed ik zou me er niet te druk over maken gewoon veel blijven spelen en oefenen.

bazzieman
28 januari 2005, 09:43
waarbij ik het gedaan heb is als volgende: zet een standaard bluesnummer op en ga zo veel inproviseren als je kan: als je zon beperkt schema gebruikt moet je erg letten op je noten en dus op je spel, probeer dan iedere noot zo mooi mogelijk aan te slaan. misschien heb je er wel niks aan maar dat had ik duidelijk wel.succes.

Jax
28 januari 2005, 15:47
@bazzieman, bedankt voor de tip, ik zal het zeker proberen!

Izegrim
28 januari 2005, 16:05
Lijkt me ook je synchronisatie of zoals Stetina het specifieker 'transition time' noemt. Als je iets oefent en je gaat sneller spelen ben je geneigd om alleen de tijd tussen de noten in te verkorten terwijl je vingers zich niet echt sneller verplaatsen. Als je iets langzaam oefent moet je proberen om elke noot zo lang mogelijk te laten doorklinken en met korte, precieze bewegingen de noten te spelen. Zo verbeter je je legato-techniek en klinkt het vloeiender als je je snelheid opvoert.

yanto
28 januari 2005, 20:54
toonvorming komt echt uit je vingers. als je alle techniek onder de knie hebt is daarnaast zaak om ook aan je geluid te werken. dat onderscheid gitaristen van elkaar.
Dus de manier van aanslaan met je rechterhand. en hoe je je linkerhand gebruikt, vibrato (wel/niet,lang/kort), verschil in druk die je met je vingers op de snaren uitoefent.
Probeer bij het improviseren over een bluesschema maar twee noten te gebruiken en probeer die op zoveel verschillende manieren te laten klinken. Let dan op timing, intonatie, dynamiek.
Hetzelfde geld voor akkoorden, sla eens een akoord aan met bijvoorbeeld een soort funk slag en laat deze ook zo gevarieerd mogelijk klinken.
succes

Das Schaap
28 januari 2005, 22:27
http://www.vai.com/LittleBlackDots/MLS_index.html
Staan ook wel handige dingen tussen voor betere "eigentoon".
Misschien een beetje extreem soms (zoals in het donker gaan zitten en een paar uur lang je vibrato op allerlei manieren spelen). Maar het idee is goed, en zeker de moeite waard. 8-)

Jax
11 februari 2005, 07:42
Volgens mij ben ik nog niet op een punt dat ik echt het gevoel heb dat ik alle technieken onder de knie heb, dus voordat ik echt aan tone enzo ga werken, moet ik eerst nog wat aan de technieken doen. Om even een goed beeld te geven van wat ik bedoelde met mijn spel klinkt bot, heb ik hier (http://www.xs4all.nl/~epedel/solo.mp3) even een solotje van een eigen nummer opgenomen. Hoe zou ik de algehele botheid van mijn spel hier kunnen verbeteren? Betere bends? Betere timing? Ik hoor het graag!

Azrael
11 februari 2005, 09:45
Volgens mij ben ik nog niet op een punt dat ik echt het gevoel heb dat ik alle technieken onder de knie heb, dus voordat ik echt aan tone enzo ga werken, moet ik eerst nog wat aan de technieken doen. Om even een goed beeld te geven van wat ik bedoelde met mijn spel klinkt bot, heb ik hier (http://www.xs4all.nl/~epedel/solo.mp3) even een solotje van een eigen nummer opgenomen. Hoe zou ik de algehele botheid van mijn spel hier kunnen verbeteren? Betere bends? Betere timing? Ik hoor het graag!

Vind het helemaal zo slecht niet klinken. Je zou wat meer kunnen varieren met je timing. Denk dat dat het "probleem" (vind dat wel meevallen) een stukje oplost. Misschien ook proberen vibrato in bends toe te passen. Ook altijd leuk.

Izegrim
11 februari 2005, 12:06
Vibrato is een heel goed idee en ik mis dynamiek. Het klinkt of je de noten met een nogal geweldadige aanslagtechniek uit je gitaar gooit. :wink:
Speel je een stuk voor de verandering wel eens wat zachter?

Jax
11 februari 2005, 15:53
Ok, bedankt voor de tips. Ik zal dit zelfde stukje nog een keer opnemen, met jullie advies in mijn achterhoofd.

Mr Freeze
13 februari 2005, 23:58
Let op de expressie/ dynamiek in je aanslag. Zet je hart en je ziel in elke noot die je speelt. Let ook op je vibrato.