PDA

View Full Version : ff hulp nodig



Guitarfreak
25 juni 2002, 23:47
Dag mensen,
Maybe domme vraag maarjah speel nog nie zoow lang gitaar:)Ik heb nu eindelijk 2 pedalen digitech rp-100 en sinds vandaag een Boss metalzone mt2. Nu zat ik me eens af te vragen of het misschien mogelijk is om die 2 tegelijk aan te sluiten en uuuh hoe doe je dat??? Of blaas ik dan de boel op kben a technisch....
Nou alvast bedankt:D(vertel ook ff als het kan wat ik dan nog meer moet aanschaffen)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guitarfreak op 2002-06-26 00:11 ]</font>

Guitarfreak
26 juni 2002, 12:05
nou???

The Edge
26 juni 2002, 12:10
op je pedalen zitten toch een input en een output, zo ja schakel ze achterelkaar dan. :roll:

Sandman
26 juni 2002, 12:47
de mt2 is een toonvormer direct aan te sluiten na je gitaar. Daarna de rp100. Das de pre-amp en dan je versterker. Theoretisch moet je de fxreturn gebruiken.

Luisteren naar wat het beste klinkt en dan kan elke theorie door het riool.

AllodoX
28 juni 2002, 14:44
en goed in de gaten houden dat je line-signaal stukken lager is dan je FX-loop signaal.. goed kijken of pendaaltje het aankan dus :wink:

Guitarfreak
29 juni 2002, 18:55
Oke bedankt he!

wanna1
3 juli 2002, 22:42
gooi alle pedaaltjes weg !!!!!!!!!
je kunt beter goed leren spelen dat is veel belangrijker
je geluid zit hem in de vingers !!!!!!!!
of koop een goede versterker.
luister maar eens hoe een versterker klinkt
en hoe een versterker klink naar een vies scheur pedaaltje, dat stuur je toch niet naar de P.A. ??????

lars
3 juli 2002, 23:27
mjah sommige van ons kunnen al goed spelen.... en een versterker alleen is ook lang niet alles.... ga es op opzoeken waar al je gitaarhelden mee spelen en probeer er eentje te vinden die geen effecten gebruikt. succes

wanna1
16 juli 2002, 21:56
Dat is niet zo moelijk
1 Slash
2 Angus young
3 Ritchie Sambora
4 Eric Clapton
5 Gary moore
6 Pete Townsend
7 Ron wood
8 Keith richard
9 chilli peppers
10 nils lofgren
11 neil young
12 steven tyler
13 joe perry
14 enz enz

alle effecten worden na het spelen in de studio pas aangebracht of in de P.A.

@iro
16 juli 2002, 22:18
halt ... cili peppers muziek is een groot effect, live ook ja, flea heeft enkele wah-dist. pedalen staan, zelfde geld voor john ... heb ik live met m'n eigen ogen kunnen zien. chorus word bij john door een line6 pod pro geleverd geloof ik.

greetz @iro

basswasp
16 juli 2002, 22:56
Flea heeft iig een Dunlop Q195 (ofzo), een wit wah-pedaal... verder is op de 'Off The Map' DVD duidelijk een Bassballs te horen...

basswasp
16 juli 2002, 22:56
of is dat Live en telt dat niet?

AllodoX
17 juli 2002, 08:38
flea heeft een boss ODB-3 :smile:

Ron C
17 juli 2002, 09:23
alle effecten worden na het spelen in de studio pas aangebracht of in de P.A.

Een effect als een Wah pas je altijd meteen toe, je moet namelijk kunnen horen wat je doet.

alhambra
17 juli 2002, 09:47
Op 2002-07-03 22:42, schreef wanna1:
gooi alle pedaaltjes weg !!!!!!!!!
je kunt beter goed leren spelen dat is veel belangrijker
je geluid zit hem in de vingers !!!!!!!!
of koop een goede versterker.
luister maar eens hoe een versterker klinkt
en hoe een versterker klink naar een vies scheur pedaaltje, dat stuur je toch niet naar de P.A. ??????


Ja en de aarde is ook nog steeds plat :grin: .
En we spelen ook allemaal over de p.a. en er is ook geen enkele prof/semi gitarist die effecten pedalen/bakken gebruikt.

Thomasvv
17 juli 2002, 10:43
Steve Vai? Die weet niet eens wat dat zijn...

wanna1
17 juli 2002, 12:30
luisteren !!!!!!!!!!!!

alhambra
18 juli 2002, 06:02
Wat nou LUISTEREN !!!!!
As je nou eerst is ff uitlegt wat je ermee bedoelt voordat je begint te schreeuwen.

sebass
18 juli 2002, 10:26
Op 2002-07-17 10:43, schreef Thomasvv:
Steve Vai? Die weet niet eens wat dat zijn...


Bedoel je dat Steve Vai geen pedalen bakken gebruikt? Hij gebruikt dat namelijk wel want ik heb een dvd dan G3 waar hij ook meespeelt en hij gebruikt echt heel veel effecten. Of bedoelde je dat niet? Bijvoorbeeld dat stukje wat ik heb gemaakt (experience) die op mijn site staat dat effect wat je aan het begin hoort dat gebruikt hij ook.

PluueeR
18 juli 2002, 16:26
Slash gebruikt een Dunlop rack mount wah, GE-7 en Digital Delay.

Gary Moore gebruikt de Marshall Guv'nor

wanna1
18 juli 2002, 20:32
wat ik bedoel is dit:
veel gitaristen zitten in hun kamertje gitaar te spelen na +- 2 jaar kom je er achter dat je wel iets kunt spelen alleen je begint verschil te horen tussen wat op de radio is, en wat je zelf speelt "qua geluid"
dan hoor je weer limp bizkit met alles verscheurende gitaren en dan hoor je weer slash met een super opgefokte gibson en dan weer stevie ray vaughn met dat lekkere blues geluidje.
kortom dat wil ik ook.
je besluit maar weer eens naar de muziek winkel te gaan en es te vragen hoe het zit al gauw word je overstroomd met +- 200 verschillende boss pedaaltjes of als je wat meer gespaard heb 19"effectprocessors, ook op een forum als deze zijn veel tevreden mensen te vinden.
ok stap 2
je probeert iets uit in de winkel en het klinkt fantastisch dus kope kope kope kope
vervolgens ben je 4 jaar bezig allemaal presetjes te maken (meters lange delay's, super brede chorussen en de meest sustain op wekkende scheur)
dan heb je er al 6 jaar opzitten en speel je inmiddels in een band steeds vaker heb je disscussies met de geluidsman, over dat jouw geluid niet lekker uit te versterken is de scheur klinkt zo vreemd (net een fuzz) en er zit zo weinig dynamiek in.
na weer twee jaar gespeeld te hebben kom je ook wel eens in het voorprogramma te staan van bekende nederlandse bands (met gitaristen die mischien niet fantastisch zijn) maar hun geluid klinkt wel zuiver en super vet.
waarom hun wel en ik niet??????
opletten dus !!
bijna niemand gebruikt effecten gewoon gitaar inpluggen wah pedaal sommigen een talk box heel sommigen een oude morley en een enkeling een ts 8 voor de rest:
versterker op 10 en spelen ok 8 dan.
stap 3 of 4
toen kreeg ik het advies om goed te LUISTEREN daarom LUISTEREN alhambra of zoiets
luisteren naar wat recht uit de speaker komt dus je moet luisteren naar de conus van de speaker.
dat betekent niet dat je op 20 cm aftand moet luisteren maar 1 tot 2,5 m kan ook, als je er maar recht voor zit,staat.
dan hoor je pas echt wat voor geluid je produceert.
toen ik dat deed met mijn rotzooi toen bessefte ik wat voor smerig koud geluid er eigenlijk uit kwam, dus testen met zonder met zonder nog een keer met en weer zonder enz enz. na een tijdje zonder klinkt veel mooier vooral als je eerst opneemt en later effecten toevoegt geweldig.
als je dus zo'n 19" hebt klinkt het inderdaad zoals op de radio maar het is bijna niet uitversterk baar of opneembaar
na 9 jaar spelen staat alles voor een prikkie te koop ik zal geen prijzen noemen red. en nu na elf jaar ben ik weer een gelukkig mens met mijn scheur ijzer
gewoon alles op 10 twee humbuckers en een wah ped. en ik SCHEUR ALLES KAPOT !!
haha

pimmetje
18 juli 2002, 22:13
Wanna1, ik ben je verhaal hierboven eens; de meeste gitaristen (waaronder ikzelf) zijn te lang bezig met het geluid in de kleine kastjes te zoeken. Uiteindelijk gaat denk ik iedereen terug naar het "kale geluid" en worden er - zoals je aanraadt - na goed luisteren met mate wat effecten toegevoegd.

Je vergeet in het hele verhaal hierboven overigens dat al het geklooi in die eerste jaren ook een goed leerproces is geweest. Het spelen met effectjes houdt soms de meest lullige gitaar-oefeningetjes net wat langer interessant :smile:. Als 't goed is, leert een mens ook... dus het teveel wat je eerst gebruikt leert je te herkennen hoe het niet moet klinken.

Dat ik 't in principe met je eens ben, neemt niet weg dat je eerste reactie in deze thread in mijn ogen volkomen belachelijk was. Die kan je dan wel in alle threads in het randapparatuur-forum zetten.

Iemand is (terecht) blij met z'n nieuwe spullen en vraagt uit voorzorg hoe hij ze aan moet sluiten. Om dan als antwoord alleen te geven dat-ie ze moet weggooien voordat hij ze samen heeft gebruikt en moet gaan luisteren, is natuurlijk van de gekken!

Geef 'm dan op z'n minst antwoord op die vraag en verwerk je effecten-haat in een antwoord op z'n tweede vraag: of hij nog meer moest kopen en wat. Je had 'm dan kunnen zeggen dat hij niet blind z'n geluid in effecten moet zoeken.

Thomasvv
18 juli 2002, 22:46
Mijn opmerking over Vai was een ironische.. ik weet zelf ook wel dat die gast bergen effecten gebruikt.. Hoewel ie zonder ook bizar klinkt :smile:

Thomasvv
18 juli 2002, 22:49
Ik maak mn geluiden met alleen mn gitaar, mn vingers, de knoppen van mn gitaar, mn versterker en een Marshall BB2 Bluesbreaker voor een beetje boost. That's all... Soms zou ik een delaytje er bij willen, maar ach...

Bas
19 juli 2002, 18:30
Op 2002-07-18 16:26, schreef PluueeR:
Slash gebruikt een Dunlop rack mount wah, GE-7 en Digital Delay.

Gary Moore gebruikt de Marshall Guv'nor


Gary Moore gebruikt een Marshall Blues Breaker. Tenminste tijdens de periode van Back to the Blues in 2001..

alhambra
24 juli 2002, 09:56
Okee Wanna je hebt me al wat meer overtuigd maar het is wel zo dat hoe langer je speelt hoe beter je leert luisteren (zoals je zelf al aan gaf). Ik ben er idd ook steeds meer van overtuigd dat een paar losse pedalen beter werken dan al die fxen. Maar zoals alles is gitaarspelen en luisteren een leerproses en aangezien ik nog niet zo heel lang speel (jaartje of 2) ben ik dus nog steeds zoekende naar het ideale geluid voor mij. Het trouwens wel zo dat, zoals eerder in deze topic wordt aangegeven, een multifx best wel een goede manier is om er achter te komen welke effecten je nu wel en welke niet gebruikt. Tis nu nog een kwestie van zoeken naar de beste pedalen voor mij ik zoek dus een dist/overdrive en een delay/chorus. voorwwarde is echter dat ik wel een hoge output uit deze effecten moet krijgen aangezien ik geen combo heb maar een koch(buizen) eindtrap en ik moet dus wel iets hebben wat als voorversterker kan gebuiken.