PDA

View Full Version : Songwriting.... hoe schrijf je zelf een liedje!?!?!?!



TaylorBaby
25 juni 2002, 23:47
Voordat men begint dat dit ergens anders hoort, NEE dit is akoestisch, en ik heb het over liedjes schrijven voor akoestische gitaren:-)!!

Aan alle muzikanten en hobbyisten:-)

Ik speel nu 9 maanden gitaar, en wil graag zelf proberen om een liedje te maken. Ik heb het diverse keren geprobeert, en acoorden en de melodielijn die ik verzin, dat is het probleem niet. Hoe kan ervoor zorgen (proberen) dat de tekst die je erin wilt hebben, kan laten passen met de melodie!

Wie van jullie, heeft als zelf eens een liedje geschreven, kunnen dienenen mij advies en info verschaffen?

Duizend maal dank!

P.S Ik kan geen noot lezen, heb gitaarspelen mezelf aangeleerd, ik speel dus volledig op gehoor. Dus kom niet met moeilijke termen aan, want notenschrift enzo snap ik niets van.!

Thanks~!!!


TaylorBaby

Gazpacho
26 juni 2002, 01:36
Ons Jip-en-Janneke woord van vandaag is:

'Metrum'

Niet echt een woord waarmee je een pleefiguur slaat dus. Elk woord heeft een klemtoon. Elke zin, in een liedje of niet, heeft dus een aantal accenten op bepaalde lettergrepen in die zin. Aangezien je aangeeft niet al te technisch te willen worden, kan ik je alleen maar de suggestie geven goed naar de klemtonen van de tekst die je hebt geschreven te kijken, en proberen dat in te passen in de 'klemtonen' van de muziek.

Vage vraag? Vaag antwoord. :smile:

Mark83
15 juli 2002, 02:01
Hai

Normaal gesproken als ik een tekst schrijf heb ik de melodie al in mijn hoofd. Dus ik pas de muziek op de tekst aan. Wat jij doet is de tekst op de muziek aan proberen te passen, wat mij een stuk moeilijker lijkt. Probeer het eens andersom! Misschien werkt het wel beter. Succes!

fransje
31 juli 2002, 22:18
nou... je hebt woordjes en je hebt accoordjes
....

als je accoordjes hebt... moet je gewoon met een vriend biertje halen en gaan proberen.. bandje laten lopen... whallaaa...
of gewoon met accoordjes zelf proberen
... met tekst een liedje maken lukt me meestal niet... alleen als ik zinnen in 1 hoogte zing( "zeggen" dus..)
gewoon proberen dus....

sebass
1 augustus 2002, 00:25
Ik heb een klassiek nummer gemaakt. Het is echt een kwestie van in een bepaalde toonsoort, scale en modus (daar wel aan houden of bewust veranderen van toonsoort anders word het een puinhoop en een rommel en ik denk dat er weinig muziekanten mee willen werken). Dan ga je daar heel veel in improviseren totdat je een leuk thema hebt bedacht en maakt een mooi verhaal in het gitaarspel met een climax anders wordt het een duf lied. Eerst de tekst en daarna de melodie of andersom dat maakt niet zoveel uit. Maar wat voor soort nummer wil je maken? Voor een popnummer pak je gewoon een paar simpele akkoorden en verzint er een leuke tekst bij met inderdaad een metrum om het lekker in het gehoor te laten liggen en een thema omdat er anders ging touw aan vast te knopen is. Als je met de tekst problemen hebt dan pak je gewoon een woordenboek een pikt daar een random woord uit en verzint daar een tekst bij. Als je sommige teksten hoort ook van beroemde artiesten dan denk je soms ook van hmmm. Dus.....

Leen Kap
2 augustus 2002, 10:08
TaylorBaby (Bram?)

Ik zou toch wat lessen nemen want zonder enkele basisbeginselen v.w.b. akkoorden en lijnen wordt het denk ik een lange worsteling. Een paar lessen kunnen soms wonderen doen heb ik gemerkt!

fem
9 augustus 2002, 15:57
Nou, iedereen heeft een eigen manier van schrijven...je kunt wel een beetje herkennen hoe een nummer geschreven is --> ( eerst melodie / tekst / accoorden)
Maar er is geen echte vaste volgorde, je moet gewoon kijken wat het best voor jou werkt.
Probeer het allemaal uit; na een tijdje zul je je draai wel vinden; en verkeerd aanleren is er niet bij ! Alle "foute methoden" werken eraan mee om je eigen stijl te benadrukken!

Harry
9 augustus 2002, 17:40
je kunt heel simpel beginnen, je speelt wat akkoorden achter elkaar die je leuk vind klinken, en je neuriet daar een melodie overheen. Als dat klinkt kun je een neptekst erover heen zingen, en die vervang je door woorden die in de melodie passen, en die samen een tekst vormen. Het is een kwestie van vaak herhalen. Ik werk zelf niet zo maar er zijn veel bands die op deze manier songs schrijven, vooral in de oefenruimte.