PDA

View Full Version : Songwriting.... hoe schrijf je zelf een liedje!?!?!?!



TaylorBaby
25 juni 2002, 22:17
alle muzikanten en hobbyisten:-)

Ik speel nu 9 maanden gitaar, en wil graag zelf proberen om een liedje te maken. Ik heb het diverse keren geprobeert, en acoorden en de melodielijn die ik verzin, dat is het probleem niet. Hoe kan ervoor zorgen (proberen) dat de tekst die je erin wilt hebben, kan laten passen met de melodie!

Wie van jullie, heeft als zelf eens een liedje geschreven, kunnen dienenen mij advies en info verschaffen?

Duizend maal dank!

P.S Ik kan geen noot lezen, heb gitaarspelen mezelf aangeleerd, ik speel dus volledig op gehoor. Dus kom niet met moeilijke termen aan, want notenschrift enzo snap ik niets van.!

Thanks~!!!


TaylorBaby

Eddie van Halen
25 juni 2002, 22:51
De meest voorkomende manier met mijn zangeresje is deze:

Ik speel gitaar en zij zingt, dus is het ook logisch dat ik de akkoordenschema's maak, en dat zij teksten verzint. (nou wil het geval dat ik al een stuk of acht teksten klaar heb, en zij nog maar een, whatever :razz: )
Ik neem álle akkoordenschema's die ik heb gemaakt - dat zijn er nogal wat - op een cassettebandje op en die geef ik haar dan met de teksten mee. Zij kiest dan een mooie tekst uit en zoekt welk schema er het best bijpast. De rest is dan een beetje proberen...Het klinkt misschien raar, maar 't is zo! Gewoon proberen! Voor zanglijnen heb je niet echt een theorie, of je moet met de tonica, supertonica, mediant, subdominant, dominant, ondermediant en de leidtoon.....enfin, mij is het niet duidelijk, en jij snapt het vast helemaal niet :grin: :grin:
Na een tijdje moet je eens kritisch naar het liedje gaan kijken, als je 'm uit je hoofd kent zeg maar. Dan kun je er verder nog heel wat aan sleutelen.

Succes!

Kitaarhiero
25 juni 2002, 22:52
Probeer eerst de zanglijn mee te laten vloeien met het akkoorden loopje. test de pauzes in de tekst of het 'klopt'

basswasp
26 juni 2002, 10:22
Een liedje maken is toch gewoon akkoorden achter elkaar plakken en een beetje mee-lalala-en en zingen totdat je een zangpartij hebt en dan heb je tegelijk de melodie?

't zal veel moeilijk zijn, maar zo schrijf ik liedjes......:smile:

PluueeR
26 juni 2002, 14:26
In mijn band schrijft de zangeres 95% van de teksten. Ik probeer dan muziek te maken bij die teksten. Zeg maar de omgekeerde benadering van wat de gitarist hierboven beschreef. Het is mijns inziens makkelijk om muziek bij een tekst te maken dan een tekst bij muziek.

SchaapOpJeHoofd
26 juni 2002, 14:36
Eerst muziek, dan tekst werkt voor mij het beste, hoewel ik meestal wel een paar regels of een thema in mn hoofd heb.
Als de akkoorden er al zijn is het wat makkelijker om woorden te vinden die metrisch (is dat een woord? volgens het metrum in ieder geval) kloppen, omdat je het ritme met je rechterhand al hebt.

Raffel
26 juni 2002, 16:30
ik zit met 50 progressieve (dwz rare maatsoorten) riffjes die op de een of andere manier aan elkaar moeten, maar ik heb geen idee.... :smile:

Ic3gl0vE
27 juni 2002, 18:56
ik begeleid mezelf op de liedjes die ik heb geschreven, dat is wel even iets makkelijker
maar als ik eenmaal de inspiratie heb schrijf ik alles in één keer op zo'n beetje en dan ga ik kijken wat ik wil veranderen

SiNiSTRaL
14 juli 2002, 16:09
ligt eraan per liedje, ik schrijf weleens text, en dan ga ik een paar riffjes bedenken, en dan kijk ik gewoon wat ik cool vind en probeer de text daarin te passen, door bijv text aan te passen, of nog akkoordje extra erin te gooien.

Thomasvv
14 juli 2002, 16:26
Bij mij deed de bassist alles... schreef teksten, arrangeerde het.... wij kregen een velletje met tabs en konden we spelen :smile: Zelfs de drum deettie af en toe

Nocki
25 juli 2002, 20:22
als je accoorden schema's wilt bedenken zou je eens gewoon vormpjes op je hals moeten bedenken die spelen en verbeteren totdat ze leuk klinken.
je kan ook een cijfer reeks omztten naar accoorden.
bijvoorbeeld 251 D G C
maar dat kan ook E A D of F B E zijn.
verzin maar iets wat niks met je gitaar te maken heeft en zet dat om naar je hals.
dan lukt alles.
en gewoon verbeteren dan. totdat het leuk klinkt.

Nocki

Kitaarhiero
25 juli 2002, 22:13
Ik denk da'k m'n pincode maar eens in een nummer verwerk... maar ik zeg natuurlijk niet in welke :razz:

MADdie86
30 juli 2002, 20:23
Nou de nummers die ik tot nu toe heb geschreven is voornamenlijk :
KUT GESCHREVEN
Maar het was voornamenlijk een bepaald stukje wat ik al in mijn hoofd had. Dat op de gitaar/piano begonnen met spelen. En dan gewoon een melodietje verzinnen en eerst zingen over bijvoorbeeld verkeerde aardappel puree.
Later gooi ik daar dan een normale text overheen.

basswasp
31 juli 2002, 00:31
Ik snap eigenlijk niet dat iedereen hier met melodie en tekst zit te knoeien enzo... Zorg voor een melodie (gewoon meeneuriën met de akkoorden - doen wat in je opkomt; en je hebt een melodie), verder pas je daar de tekst in... Als 't niet past verzin je iets anders totdat 't wel past...

Verder kan je ook nog gewoon de teksten over de akkoorden roepen à la Jimi Hendrix.....

rePUNKtative
31 juli 2002, 11:22
hmmmm, ik schrijf zelf nummers voor mn bandje en de basslijnen verzorg ik ervoor.

Ik ga gewoon samen met mn gitarist zitten, hij speelt een accoorden reeks en ik verzin erbij. Heel makkelijk, werkt ok en ze klinken ook nog!

succes!