PDA

View Full Version : Tablatuur uitleg



Deppfriend
25 januari 2005, 17:11
Ik ben maar wat zelf aan het klungelen thuis met de gitaar... Ik kan al noten lezen en hoe ik akkoorden moet pakken weet ik ook wel, maar tablatuur snap ik geen snars van... Kan iemand mij het uitleggen?

Roy K.
25 januari 2005, 17:27
Bedoel je de letters die in tablatuur voor komen? Daar is al een topic over. Laat maar weten of je hier voldoende aan hebt...

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=46039

Bl44t44p
25 januari 2005, 20:33
En als het nou niet over die symbolen gaat, lees dit eens:
http://www.mxtabs.net/content.php?file=Reading_Guitar_and_Bass_Tabs

Ik kan het ook wel hier uitleggen, maar het is veel gemakkelijker als je even dat bovenstaande tekstje leest (neem er de tijd voor), want dan kan ik je garanderen dat je alles van tablatuur begrijpt :cool:

Deppfriend
26 januari 2005, 07:29
Dus je kan niet zien hoe lang de noten moeten zijn... Dus als je een nummer hebt met een lastig hoorbare gitaar kan je er eigenlijk niet veel mee... OF hoe doen jullie dat??

Roy K.
26 januari 2005, 07:38
Dus als je een nummer hebt met een lastig hoorbare gitaar kan je er eigenlijk niet veel mee... OF hoe doen jullie dat??
Ik heb nooit de neiging om nummers te willen spelen waar de gitaar amper te horen is (als ik al een nummer wil uitzoeken, doe ik dat vaak vanwege de (erg aanwezige) gitaarpartij die het nummer zo tof maakt... 8)


Dus je kan niet zien hoe lang de noten moeten zijn...

Da's inderdaad een minpunt, maar dat kan je op gehoor zelf wel uitvogelen toch? :wink:

Bl44t44p
26 januari 2005, 16:11
Ja, alles wat een tab niet aangeeft moet je gewoon mbv het nummer (CD ofzo) uitzoeken :) Ik heb daar nooit problemen mee.

deedee
31 januari 2005, 17:18
je kan het vaak wel ongeveer lezen.
het aantal streepjes achter het nummertje is groter bij een langere noot (vaak). zo maak ik ze i.i.g.

Deppfriend
2 februari 2005, 16:19
Wat betekent:

(Intro Riff) -- Also shows up quite often
|-------------------------------------|
|-------------------------------------|
|-3---3-3-3---------------------------|
|-3---3-3-3-5------3---3-3-3-6--------|
|-1---1-1-1-5-ring-3---3-3-3-6-ring---|
|-----------3------1---1-1-1-4--------|


die ring die er instaat???

prs
2 februari 2005, 16:54
ring betekent doorlaten klinken.