PDA

View Full Version : Nek recht schuren, hoe begin ik daaraan ???



up-guitarman
24 januari 2005, 21:52
Heey,
ben nog steeds bezig aan mijn "fretless-squier-project".
Ik heb een week geleden of zo iets gepost over het beitsen, nu de volgende vraag.

Ik ga de frets beginnen opvullen met fineer, dit lijkt me redelijk eenvoudig. Wat wel een probleem is; de nek is krom, Fred Dons (denk ik) zei me al de nek recht te schuren maar hoe begin ik hieraan ???
Waar moet ik op letten, hoe krijg ik het beste resultaat ??? Kan ik iets fout doen en wat ??? ...

fred dons
25 januari 2005, 07:50
een snelle betrouwbare methode is gewoon met een goede houtschaaf de toets vlakken, daarna met een lang schuurblok de toets tot 600 grit schuren (wel eerst nog even checken of het het probleem niet kan oplossen met de stelpen)

arno
25 januari 2005, 13:11
een kromme hals rechtschuren? :???:

ik vraag me af wat er van je hals overblijft

fred dons
25 januari 2005, 13:18
het gaat alleen om de toets en dat kan al een afwijking van een paar millimeter zijn wat zo gecorrigeerd moet worden
soms staat de halspen op het uiterste gespannen maar heb je nog steeds een (ongewenste) kromming in je nek, de enige manier om dat op te lossen zonder de neck pen + toets te vervangen is de frets er uit halen
en je toets opnieuw te vlakken

up-guitarman
29 januari 2005, 15:15
De frets zijn er al uit, voor ik aan het recht schuren begin moet ik de gleufjes nog wel opvullen met hout (ik maak er een fretless van). Als het hout erin gelijmd is begin ik aan het schaven.
Is er een veilige manier om er zomaar aan te beginne, want ik kan wel overweg met een schaaf ma hoe moet ik zien wanneer er genoeg af is, en waar ik nog bij moet schaven e.d. ???

fred dons
29 januari 2005, 15:19
het beste is om de pen wat terug te draaien zodat je na het schaven
en als het nodig nog wat aan de pen hebt

je controleert of je genoeg geschaaft hebt met een lange (liefst metalen) lineaal

up-guitarman
29 januari 2005, 15:33
Mja, ik ben bij een gitaarbouwer geweest met mijn beide gitaren, en het probleem met de halspen is dat hij blokkeert ...
Die van mijn yamaha reageerde zeer goed en die van de squier deed niks, hij is al enkele keren rechtgezet door hem op te warmen met een speciaal apparaat maar na 2 weken staat hij telkens terug krom ...

Dus jah, pen terugdraaien zal er niet inzitten vrees ik ...