PDA

View Full Version : Simpele DIY preamp.



ToolRulez
24 januari 2005, 19:23
Hoi!

Ik wil voor mijn basgitaar een voorversterker gaan proberen te maken. Ik gebruik momenteel een versterkeropstelling met een aparte pre- en poweramp (400 watt transistor, naar een Boogie-baskast), maar de sound die ik krijg als ik direct in de poweramp plug bevalt me wel. Zonder een voorversterker ertussen kan ik echter mijn eindversterker niet lekker aansturen en daardoor blijft het geluid altijd relatief zacht en iel.

Nu wil ik dus een preamp maken met als enige functie, het signaal wat op te krikken naar het niveau dat een eindtrap lekker vindt (geen overdrive! hij moet gewoon lekker clean blijven), toonregeling kan ook nog op mijn bas doen. Het is de bedoeling om dit dingetje point-to-point te gaan maken en met een ingebouwde voeding.

Ik heb echter een paar vragen: Ten eerste, is dit ingewikkeld? Het wordt mijn eerste zelfbouw-project, ik kan echter wel met een soldeerbout overweg en ik volg al een tijdje de zelfbouw-topics hier, in mijn omgeving zijn er ook mensen met wat electronica-ervaring.
Daarnaast twijfel ik nog of ik het met een buis zal proberen (12au7 lijkt me het meest clean) of voor transistor zal gaan. De buizenwarmte bevalt me wel in de buizenpre's waardoor ik gespeeld heb, maar ik weet niet of dit onnodig veel moeilijker gaat zijn.

Goed, ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Nog even kort wat het idee van het ding is:
Een cleane preamp die zo neutraal mogelijk blijft, behalve wat warmte toevoegen mocht ik een buis gebruiken.

Alvast bedankt!