PDA

View Full Version : printplaatjes



strontraper jos
24 januari 2005, 19:17
ik ben van plan om zelf wat fx pedaaltjes te maken.

maken jullie zelf printplaatjes, of plaatsen jullie ergens een order en zo ja, waar?

mvg,
jos

PacoCasanovas
24 januari 2005, 19:20
i use Veroboard-technology...or veroboard-a-like-technology :-D

would be nice to make my own prints, but that is pretty much expensive... :wink:

nicoverduin
24 januari 2005, 19:25
Ik gebruik Protel om de printtekening te maken. Dan afdrukken op overhead folie op een laser printer. Dan belichten op fotografische print. Dan etsen en boren. Voor dat laatste ben ik tussendoor bezig om een automatische boormachine te maken. Gegevens van Protel erin en boren maar. Schiet alleen niet op. Een as is pas af. :-D :-D :-D
Nico

PacoCasanovas
24 januari 2005, 19:29
sound pretty easy...but do you know a good circuit-board-layout-programm for Mac OS9.2 ..... :oops: ....(yes i'm working with a Mac!)

anyone ideas?

nicoverduin
24 januari 2005, 19:29
sound pretty easy...but do you know a good circuit-board-layout-programm for Mac OS9.2 ..... :oops: ....(yes i'm working with a Mac!)

anyone ideas?
Get a PC? :razz: :razz:
NIco

PacoCasanovas
24 januari 2005, 19:33
see...its too expensive :razz: ....i'm loving my Mac (soory Offtopic!) :cool:

nicoverduin
24 januari 2005, 19:35
To be honest with you, I haven't a clue what package is available at (of course) a low price. Actually I wouldn't know of any package at all.
Good luck
NIco

birt
24 januari 2005, 19:57
i'm a Mac adict too and the best program for us mac users to maker lay-outs that i know of is called "piece of paper" 8-)

hadv
24 januari 2005, 23:57
je hoeft niet meteen een printrobotfabriek te bouwen
indertijd maakte ik m'n printjes gewoon met de hand met een watervaste viltstift en simpele ontwikkelaar
op een gegeven moment ben ik voor ic's enzo afwrijfsymbolen gaan gebruiken en plaklint voor de lijnen

simpel electrisch 12-volts boortje, gaan met die banaan

PacoCasanovas
25 januari 2005, 01:14
i'm a Mac adict too and the best program for us mac users to maker lay-outs that i know of is called "piece of paper" 8-)

the same i used ...hahaha :lol:

no, seriously....i do everything with point-to-point wiring or "veroboard"-a-like-design...its good if you working with small circuits....i would never do it with a complex and big circuits or high-frequency-circuits

link on veroboard needed? -> here: http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Prac/vero/vero.html

8-)

birt
25 januari 2005, 01:22
i use perfboard. just plastic with holes without any copper :D
and i use lay-outs like they are on pcb's
( http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/drs_in.gif )

strontraper jos
25 januari 2005, 11:24
Geplaatst: 24 Jan 2005 23:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

i use perfboard. just plastic with holes without any copper
and i use lay-outs like they are on pcb's
( http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/drs_in.gif )


dus da's gewoon een plaatje met gaatjes, en je soldeert zelf de 'kanaaltjes'? of zie ik dat fout?

mvg
jos

birt
25 januari 2005, 12:45
Geplaatst: 24 Jan 2005 23:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

i use perfboard. just plastic with holes without any copper
and i use lay-outs like they are on pcb's
( http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/drs_in.gif )


dus da's gewoon een plaatje met gaatjes, en je soldeert zelf de 'kanaaltjes'? of zie ik dat fout?

mvg
jos

juist!
gewoon de pootjes van de componenten in de juiste richting buigen en aan elkaar solderen met een klein tikje soldeer, werkt heel goed.
je moet enkel opletten dat je geen fouten maakt want dat kan met deze methode snel gebeuren.

Dirk_Hendrik
25 januari 2005, 15:06
Ik gebruik zelf Ultiboard. Da's voornamelijk het gevolg van de marketingtechnieken van ultimate technology waarbij elke technisch scholier automatisch met ultiboard te maken krijgt. Gevolg is dat ik er na een aantal jaren mee kan lezen en schrijven. Aan protel heb ik een paar keer geroken maar was me, om nieuw te gaan leren, even te complex. het fenomeen watervaste stift doe ik niet meer. Te complexe ontwerpen om foutloos te tekenen. Daarnaast heb ik nogal de voorkeur van kleiner kleiner kleinst en is de dekking van een watervaste stift me echt te laag.

Printen op laserfolie, een vorm van overhead achtige sheets maar speciaal voor printplaten. Geeft een beter dekkig dan gewone overheadtransparantjes. Belichten: 20 minuten onder een 200 watt gloeilamp. Ontwikkelen in crofty gootsteenontstopper. Etsen in een oude lasagneschaal en boren met een Dremel in een standaard.

2 tips:
Dremels (395 'multipro") zijn op dit moment voor een Euro of 25 te vinden op marktplaats (nieuw). Printboortjes bij ebayer Lerrox (50 voor 5 euro) (lousy levering, dat wel) maar er adverteert op MP ook een vogel mee.

Thijssie
25 januari 2005, 22:57
see...its too expensive :razz: ....i'm loving my Mac (soory Offtopic!) :cool:

VirtualPC?

PacoCasanovas
25 januari 2005, 23:52
see...its too expensive :razz: ....i'm loving my Mac (soory Offtopic!) :cool:

VirtualPC? good point.....with my G3 i would be abble to emulate a 80486 66Mhz CPU....or similar :lol: hope this would be enough!

i'm continue with Verobaord-a-like-design, those 100x160mm cards and coil-wire (didn't get the right word for it)...for small NF-circuits between 9 to 30Volts it would be ok, i guess.... :wink: