PDA

View Full Version : Elementkapjes



mr. Marc
25 juni 2002, 13:45
Eindelijk heb ik hem gekocht, een gitaar die ik al 10 jaar wilde hebben, jawel een GIBSON LES PAUL. Het is een classic en daar ontbreekt één ding aan, de verchroomde elementkapjes. Echt wel dat die er in 1960 wél opzaten en ik vind ze er eigenlijk wel bijhoren.
Nu blijken die kapjes niet alleen vrij prijzig maar ze moeten ook nog eens vastgesoldeerd worden aan de elementen en volgens een gitaarboer, waar ik het aan vroeg, is dat nog vrij link om zelf te doen omdat je zo de kans loopt je elementen te slopen. "Ja, je kunt ze er ook wel los opzetten" zei hij,"maar dan heb je kans dat ze gaan rammelen of naar boven komen." Heeft de man gelijk of valt dit best wel mee. Iemand ervaring hiermee.

stomas
25 juni 2002, 17:46
Les Paul Classic hoort dus echt wel zonder afdekplaatjes!! Maar als je het toch wil: ik heb wel eens op een jazzgitaar (semi-solid Washburn) van een vriend gespeeld en daar zaten die afdekplaatjes om een of andere reden ook los en dit wil nog wel eens vervelend zijn. Dit is eigenlijk nogal personlijk,dus: koop die afdekplaatjes en probeer ze eerst effe los!
Maar in mijn ogen: zonde van je originele Gibson. Ik zou er met m'n tengels vanaf blijven, zeker omdat het hier om het uiterlijk gaat en dat boeit dus helemaal niet voor het geluid en ik neem aan dat je de gitaar voor het geluid gekocht heb!!

mzzl

sjoerd

stomas
25 juni 2002, 17:46
He, trouwens leuk om iemand uit de buurt te zien!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stomas op 2002-06-25 16:47 ]</font>

Dude
25 juni 2002, 20:57
gaaf man gefeliciteerd, waar heb je hem gekocht en voor hoeveel.... en die kapjes, veeeeeeeeeel mooier zonder man

mr. Marc
27 juni 2002, 10:01
Op de Classic horen de kapjes inderdaad niet maar op het origineel, zoals íe in 1960 werd gemaakt zaten de kapjes er wel op, alleen veel gitaristen haalden ze er later af omdat ze dachten dat het beter klonk wat ook weer een sprookje was. Mooi of niet, kwestie van smaak.
Ik heb hem (of haar) een paar weken geleden bij Feedback in Rotterdam gekocht voor 2100 euro. Hoop geld en lang over getwijfeld maar toen ik erop gespeeld had móest ik hem gewoon hebben, eindelijk. De hals was wel ff wennen maar oh wat klinkt ie mooi en wat ziet ie er toch prachtig uit (ook zonder kapjes)

piezo
20 juli 2002, 16:14
De functie van die kapjes is afscherming van de spoelen, dus tegen brom. Ze werden er vaak afgehaald om meer output en meer hoog te krijgen en dat krijg je dan ook (en iets meer brom). Kapjes er LOS opzetten moet je NIET DOEN. Afhankelijk van de legering kan dat je element microfonisch maken: hij gaat dan gillen zoals een telecaster bij distortion. Dus of niet of vastgesoldeerd door een ervaren soldeerder.