PDA

View Full Version : V!N gaat een Hiwatt klonen



V!N
24 januari 2005, 14:40
Hiep hiep hoi ! :-D

De afgelopen weken heb ik enorm getwijfeld wat ik nu precies als eerste zou maken, maar vandaag heb ik de knoop doorgehakt. Het wordt een Hiwatt met in ieder geval twee inputs en een eindversterker van 100 Watt. Maar welke voorversterker erin komt ?
Ik zou eigenlijk wel de CP103 van Pete Townshend willen bouwen, maar dan heb 120 Watt met vier volume knoppen (een voor elke input), bass, treble en mastervolume. Ik denk dat ik met elke andere Hiwatt in combinatie met een Tone Bender achtige al dicht genoeg kom bij het geluid van ome Pete.
De DR103 is een stukje veelzijdiger, dat vond meneer Gilmour ook al. :)


Goh Vin, waarom heb je besloten toch maar geen Marshall te klonen ?

Marshalls komen nog wel, heus ! :) Als dit een beetje leuk uitpakt en het financieel nog aardig gaat, is een JTM45 of 1959 het volgende project. Heb ik wat minder geld, wordt het een 18 Watt Bluesbreaker.

ChrisMW
24 januari 2005, 15:01
Tof!
'k Heb hier nog een project-amp liggen die "ver-Hiwatt" gaat worden.

Hou ons op de hoogte!

Franc
24 januari 2005, 15:02
Heb ik wat minder geld, wordt het een 18 Watt Bluesbreaker.

Ga ik ff bijdehand doen :-D maar een 18W Bluesbreaker bestaat niet hoor...

Men noemt het wel de Mini Bluesbreaker, dat zal je vast bedoelen ;)

Een HiWatt? MMmmm....kan ik me geen voorstelling bij maken, maar is vast ook erg interessant om te bouwen!

Maar, goh Vin, waarom heb je besloten toch maar geen Marshall te klonen ? :-D :lol:

Franc.

ChrisMW
24 januari 2005, 15:02
dduubbbbeell
Ging weer wat mis met posten :roll:
dubbel
:)

Thijssie
24 januari 2005, 16:58
Het wordt een Hiwatt.

Een Hiwatt :o

Is er dan niets meer echt? :wink:

Negative K3 fan
24 januari 2005, 17:16
Ik zou eigenlijk wel de CP103 van Pete Townshend willen bouwen, maar dan heb 120 Watt met vier volume knoppen (een voor elke input), bass, treble en mastervolume. .

dat hoeft toch niet? maak hem gewoon twee input et elke toon regeling die je wilt, gewoon creatief doen

ChrisMW
24 januari 2005, 17:29
V!N

Wordt dit je 1e zelfbouw amp?
Indien ja: waarom niet eerst een Champ of 'n tweed Deluxe? 't Scheelt een hoop frustratie; de Hiwatt is nog een stapje "moeilijker" dan een JTM45.

nicoverduin
24 januari 2005, 18:11
Nou ja,

Zie het zo, als dit wel zijn eerste is, gaan we hem regelmatig horen op het forum: "probleem nr .....x" :-D :-D :-D

Nico

H.Manback
24 januari 2005, 18:23
Ja ik snap aan de ene kant wel waarom hij graag dit wil bouwen, hij wil een amp met ballen! :D

Maar ik ben zelf ook van mening dat het misschien verstandiger is om wat simpeler te beginnen. Ik moet wel zeggen, ik moet nog beginnen aan mijn eerste amp. Volgens mij is het toch ook goed te doen om eerst je amp simpel te bouwen, dus bijvoorbeeld een Champ, maar anders bijvoorbeeld een AX84 P1 ofzo of misschien zelfs gelijk een 18watt. Als je dan gelijk je belangrijkste onderdelen (trafos) zo koopt dat ze ook goed zijn voor de 100 Watt amp die je uiteindelijk wil bouwen, dan kan je altijd die amp nog uitbouwen tot je uiteindelijke doel. Als je dan ook nog eens gelijk buizen gebruikt die je ook in je HiWatt wil zetten, dan ben je niet 2 keer je geld kwijt.

Maar als je echt je zinnen er op hebt gezet en niemand kan je ompraten, succes er mee :-D

V!N
24 januari 2005, 20:22
Ik zou eigenlijk wel de CP103 van Pete Townshend willen bouwen, maar dan heb 120 Watt met vier volume knoppen (een voor elke input), bass, treble en mastervolume. .

dat hoeft toch niet? maak hem gewoon twee input et elke toon regeling die je wilt, gewoon creatief doen

K3, helder licht .. dan is het dus NIET een kloon van de CP103 ! :razz:

V!N
24 januari 2005, 20:23
Het wordt inderdaad mijn eerste zelfbouw-versterker, maar wees gerust, dit is niet het eerste wat ik op dit gebied doe. :)

Al enige jaren knoei ik aan pedalen, naast modificeren en klonen ook eigen ontwerpen. Daarnaast sporadische klusjes aan buizenversterkers als een krakende potmeter, buizen vervangen of ander klein onderhoud en sinds begin dit jaar ook ingrijpende modificaties.

Ik weet het, eerst Hiwatt om rustig mee te beginnen en daarna maar eens een 18 Watt lijkt omgekeerde wereld, maar ik weet zeker dat ik de Hiwatt goed kan gebruiken. De 18 Watt Bluesbr .. De "Marshall 1974" ;) is een leuk dingetje voor erbij.
Het zou wel grappig zijn, de voorversterker van de 1974 koppelen aan 100 Watt met vier "big bottles", maar ik denk dat ik hem toch maar meteen helemaal maak.

Trouwens, ik verwacht hier veel "waarom krijg ik mijn fuzz niet aan de praat"-berichten.
Een aantal Hiwatt problemen is leuk voor de variatie. :-D

birt
24 januari 2005, 22:01
waarom geen mar-watt? 8-)

dat ontwerp kan je zo van 18watt.com halen :wink:

V!N
24 januari 2005, 22:20
waarom geen mar-watt? 8-)

dat ontwerp kan je zo van 18watt.com halen :wink:

Die lijkt me erg puik, de Lo-watt van ax84 ook. Maar een van de bassisten waarmee ik werk is erg enthousiast over zijn 1x18" + 4x10" stack van Erg-veel-watt. 8-)

birt
24 januari 2005, 23:18
ik speel thuis ook op een 1x18" en 4x12" met erg-veel-watt-shall :D

bert k
25 januari 2005, 00:20
Mijn eerste bouwdoos was ook een 18 watt, en die deed het meteen... :-D

Maar serieus, waarom is een 100 watt Hiwatt lastiger dan een 18 watt? Zoveel zullen die schema's toch niet uitmaken? Alleen meer vermogen, en -toegegeven- vier inplaats van twee eindbuizen.

ChrisMW
25 januari 2005, 00:39
'n Hiwatt is zeker gecompliceerder door de pre-amp, toonregeling en fasedraaier. Daarnaast vergt fixed bias net even wat meer "moeite" dan kathode-bias.

'n Groot deel v/d Hiwatt-sound wordt trouwens bepaald door de Partridge trafo's... geen onbelangrijke onderdelen bij het clonen v/e "classic".

V!N
25 januari 2005, 23:20
Er is inderdaad wel meer verschil tussen een 18 Watt en een Hiwatt dan het aantal onderdelen. En de Partridges zijn héél belengrijk, die hebben namelijk een enorme bandbreedte (je zou het bijna "HiFi" kunnen noemen).

Ik ben eerst nog een chassis aan het napluizen en daarna ga ik me eens even goed buigen over de transformatoren. Tot nu toe heb ik Mercury Magnets en Hammonds op het lijstje, maar de juiste MM transformatoren kosten $ 570,- per setje of $ 350,- per vijf setjes .. :(

Dan wordt Hammond toch al snel aantrekkelijker en wie weet komt er nog een fabrikant of hobby-winder bij op de lijst ?

Deze MarWatt ziet er toch wel grappig uit zo. :)
Marshall bouwstijl met tolex en speakerdoek van Hiwatt ! :-D

http://dst-engineering.com/images/mw18.png


Mensenkinders, wat is dit toch een mooie hobby ! Ik ga nu verder met het chassis en naar The Who luisteren. :)

mayniac
26 januari 2005, 13:21
V!N,

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een versterker van het merk "Roost" en die gebruiken als donoramp. Een groot aantal van deze versterkers is uitgerust met Partrigde trafo's. Het is waarschijnlijk erg moeilijk om er eentje te vinden, maar ze zijn meestal voor een prikkie te koop.

Een tijdje geleden heb ik voor 250 euro een 50 watter op de kop kunnen tikken. Toen wist ik echter nog helemaal niks over deze versterkers. Het blijkt echter een zeer solide ding te zijn, stevige behuizing en chassis, London City o.i.d. is hier niks bij.
Ik ben me er nog op aan het beraden wat ik ermee ga doen, ombouwen, modden of zo laten. Helaas is het geen point-to-point.... :(

Voor meer details, kijk op www.roostamps.com. Op het message board worden er wel eens van deze versterkers aangeboden.

mayniac
26 januari 2005, 13:34
Om maar even op mezelf te reageren.

Ik zat nog ff te denken. Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een oude Sound City versterker. Dat schijnt de voorloper te zijn van Hiwatt. Misschien kun je die voor een redelijk bedrag op de kop tikken. Dan heb je meteen de goede trafo's, chassis etc.

Of het moet zijn dat je helemaal 'from scratch' wilt beginnen. Dan hou ik je natuurlijk ook niet tegen....

mayniac
26 januari 2005, 13:40
Deze bijvoorbeeld (als die nog niet verkocht is):

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/26495.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dbuizentop%2 6s%3D30%26b%3D1%26t%3Da%26submit1%3DZoek

Ben je evenveel kwijt als een setje MM trafo's, maar dan heb je gelijk een hele amp. Is met weinig arbeid waarschijnlijk zo om te bouwen naar een 'echte' HIWATT. Schema staat volgens mij wel op schematicheaven ofzo...

Franc
26 januari 2005, 13:59
't Ziet er alleen niet uit ;)

Er kan toch niets tippen aan het uiterlijk van een Marshall hoor :-D

Franc.

V!N
26 januari 2005, 15:39
Ha Mayniac,

Bedankt voor je hulp en uitgebreide berichten. Roost kende ik nog niet eens, leuk om over te lezen. Ik heb die pagina eens doorgespit en het heeft erg veel weg van Hiwatt. Aan de foto's daar te zien, hebben aardig wat Hiwatt-eigenaren een Roost (of ansdersom), dat zal niet zonder reden zijn.
Hoe klinkt deze nu ? En het is geen ramp dat er geen PTP-bordje in zit, een versterker met een pritplaat zou in theorie minder ruis hebben dan een met een PTP-bordje met hetzelfde circuit.


Een Sound City is bijna een Hiwatt, tot op de onderdelen en layout van het chassis toe. Na een paar jaar Sound Cities te hebben gemaakt voor Dallas Arbiter met als belangrijkste klant The Who, is Jim Reeves voor zichzelf begonnen en heeft Hiwatt opgericht. Ook hier was The Who weer de belangrijkste klant.
Dat Sound Cities om die reden dezelfde kwaliteit en nagenoeg dezelfde klank hebben als Hiwatts, wordt ook wel "Vintage amps best kept secret" genoemd.
(Niet verder vertellen he ? :D)

Noem me een idioot, maar ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om een goed werkend origineel stuk op te offeren aan mijn nepper. :)
Het zou me de juiste transformatoren geven en met een gaatje extra is het chassis er ook klaar voor, maar ik heb liever dat iemand anders heel blij wordt van een complete klassieker.
Ik zal het Roost-bord in de gaten houden. Met een donor-Roost heb ik minder problemen. :)

Ik ben ook aan het mailen met meneer Ingo "Shinrock" Gorges, hij heeft de belangrijke Uitgangstrafo's voor 100 en 50 Watt Hiwatts al gekloond. De voedingstrafo helaas nog niet, ookal is deze een stuk minder belangrijk voor het geluid.

Aan die L100W op Marktplaats is overigens wel gesleuteld, dat knopje linksboven in een van de inputs hoort er niet. Zit hier misschien dan toch een mastervolume op ? Geen overbodige luxe, een 100 Watt zonder master van de hand van Reeves blijft clean tot je doof bent. :D



De bestanden voor chassis zijn sinds vannacht bijna klaar. Ik moet wat kleine punten van twijfel wegwerken en dan nog het complete hitteschild.

groets,

V!N

ChrisMW
26 januari 2005, 17:33
Hoi V!N

Ik heb ook wel Partridges in Selmers, Matamps en Oranges gezien maar die zeker die laatste 2 hebben 'n behoorlijke vintage-waarde.
Net als bijvoorbeeld RadioSpares trafo's: jaren 60 hifi-spul.

mayniac
26 januari 2005, 19:55
Hoe klinkt deze nu ?
Wel aardig, maar er moet wel een booster voor om een beetje buizenvervorming te krijgen. Er zit dus standaard een mastervolume in, maar die heeft naar mijn idee een te grote invloed op de klank. Dit komt volgens mij omdat er na de mastervolume nog een versterkingstrap komt met een behoorlijke gain. Ik ga dus misschien eens proberen om de mastervolume wat verder naar achteren te verplaatsen, misschien wel na de PI.
Ik heb trouwens geen ervaring met echte Hiwatts, dus ik kan ze niet vergelijken. Het schema lijkt er wel vrij aardig op in ieder geval. Ik ben dan ook aan het twijfelen of ik 'm niet een beetje moet ombouwen.


En het is geen ramp dat er geen PTP-bordje in zit, een versterker met een pritplaat zou in theorie minder ruis hebben dan een met een PTP-bordje met hetzelfde circuit.
Dat weet ik wel. Het gaat mij ook niet om de mojo-factor dat PTP heeft, maar meer omdat een printplaat VEEEL lastiger te modden is.


Noem me een idioot, maar ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om een goed werkend origineel stuk op te offeren aan mijn nepper. :)
Dat heb ik dus ook met de Roost. Ik zou denk ik eerder de Sound City opofferen, aangezien ik dat ding niet echt om aan te zien vind. :-D


Ik zal het Roost-bord in de gaten houden. Met een donor-Roost heb ik minder problemen. :)
Ik weet alleen niet of het chassis van de Roost bruikbaar is. In die van mij zitten bovendien minstens tien overbodige gaten. :-?

V!N
27 januari 2005, 21:43
Bedankt Chris, ik leer hier steeds meer. Van Orange en Matamps wist ik het, maar van Selmer nog niet. Maar Selmer lijkt me ook steeds meer op het randje van "vintage" te vallen.

Maak je geen zorgen over de gaten Mayniac, :) Hiwatts zijn net ook een kaas, :D zo hoefde meneer Reeves weinig verschillende chassis te laten produceren voor veel verschillende versterkers.
Ik moet toegeven dat een Roost er een stuk charmanter uitziet dan een Sound City. :) Wanneer de tijd rijp is voor de eerste Werkbankdag, is zou het erg leuk vinden om mijn Hiwatt dan naast jouw Roost te zetten en de geluiden te vergelijken. Of je hem nu gemodificeerd hebt of niet.