PDA

View Full Version : Goedkoop, duur, waar zit het verschil: deel 2, houtsoorten



fakruis
25 juni 2002, 13:04
Bedenk dat slechts ongeveer 1% van al het hout bruikbaar is als “tonewood”.
Daarom is het ook zo duur.

HAWAIIAN KOA een harde en dichte houtsoort die relatief zeldzaam is, groeit op Hawaii. Produceert een klank die ligt tussen die van maple (esdoorn) en rosewood (palisander). Mooie warm bruine kleur, gevlamde figuren.

WALNUT Een harde en stabiele houtsoort uit Californie. Rijke figuren en kleuren die varieren van rood over goud en bruin naar grijs en zwart. Hout met veel klankvolume.

SITKA SPRUCE Een dicht hout met rechte nervenstructuur, heeft de beste trek/gewicht faktor en elasticiteits/gewicht faktor en maakt het dus ideaal voor de konstruktie van het klankblad (soundboards) en steunbalkjes (bracing). Produceert een heldere klank.

ENGLEMANN SPRUCE een zachter meer zoete klank dan Sitka en is vrij zeldzaam. Daarom wordt goede kwaliteit Englemann enkel gebruikt bij de topmodellen. Groeit in de Rocky Mountain New Mexico, Idaho, en Montana.

MAHOGANY is strek en stabiel en wordt daarom veel gebruikt voor de konstruktie van de gitaar hals. Bij gebruik voor de klankkast is het een houtsoort die een heldere klare toon levert met een groot dynamisch bereik. Zeer in trek bij Fingerpicking en Blues gitaristen

SAPELE is een Afrikaanse (Nigeria en Ivoorkust) houtsoort met eigenschappen ongeveer als die van mahogany. Heeft bovendien een mooie nervenstructuur. Het is iets harder dan mahogany en heeft daardoor een meer heldere klank.

OVANGKOL een West Afrikaans hardhout die qua uitzicht en karateristieken te vergelijken is met Indian Rosewood. Kleur van geel-bruin tot donker-bruin met strepen die grijs tot zwart zijn.


WESTERN RED CEDAR ceder wordt veel gebruikt als klankblad voor klassieke gitaren. Het is een zachte houtsoort en levert een warme zoete klank. Zijn bruine kleur straalt warmte uit. Veel gebruikt door Fingerpicking gitaristen.

BIG LEAF MAPLE esdoorn levert een klare heldere toon die bekwaam is om zicht te profileren boven de andere instrumenten van een groep. Graag gebruikt “on stage”. Bepaalde soorten zijn bijzonder mooi gevlamd en behoren tot de mooiste houtsoorten.

BRAZILIAN ROSEWOOD (palisander) ook Bahia of Rio Palisander genoemd. Dicht en hard hout met mooie figuren, kleuren van goud over chocolade bruin tot purper. Produceert een rijke volle toon met veel boventonen.

INDIAN ROSEWOOD (palisander) het neusje van de zalm, zeer gewild omwille van zijn bijzonder mooie kleurschakeringen en zijn excellente karakteristieken als klankhout. Levert een sterke bas en lange sustain met kleuren die varieren van bruin tot purper. Zeer populair als klankhout op de high-end gitaren, indian rosewood van goede kwaliteit is zeer duur.

Dirk_Hendrik
25 juni 2002, 14:07
BASSWOOD: Amerikaans linde.

HARD ROCK MAPLE:??

SWAMP ASH ??

etc etc

Verder is het niet: bepaalde soorten esdoorn hebben een mooie gevlamde structuur. Het is sommige stukken esdoorn (niks soorten) hebben een mooie gevlamde structuur als ze kwartiers gezaagd (technische term voor bepaalde zaagtechniek) worden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-06-25 13:09 ]</font>

fakruis
26 juni 2002, 12:48
Ik verkondig hier niet “de waarheid” maar wat ik hier en daar heb opgestoken het is dus best mogelijk dat de lezer mij op fouten “betrapt”. Opbouwende inputs zijn daarom altijd welkom, het kan de lezer (mezelf incluis) iets bijbrengen.
De houtsoorten waarover ik het had zijn (zover ik weet) de meest gebruikte houtsoorten voor de bouw van akoestische gitaren. De houtsoorten die u hierboven opnoemt zijn misschien soorten die zelden gebruikt worden voor akoestische gitaren, of zijn het misschien houtsoorten die gebruikt worden voor elektrische gitaren? Graag wat meer toelichting.

SchaapOpJeHoofd
26 juni 2002, 15:42
Ik geloof dat basswood op grote schaal wordt toegepast door fabrikanten van elektrische gitaren in Japan omdat het daar makkelijk te krijgen is. Ibanez maakt volgens mij bijna alleen maar gebruik van basswood. Qua klank wete ik er niet zo veel van af, maar het is in ieder geval behoorlijk licht

Dirk_Hendrik
27 juni 2002, 11:32
Basswood, ofwel amerikaans linde is een van de meest gebruikte houtsoorten voor stratachtige bodies.

Het argument van acoustisch vs elektrisch is inderdaad waar. De houtsoorten die ik noemde zijn vooral in gebruik voor electrische gitaarbouw. Misschien moet vanuit dat perspectief even Bamboe genoemd worden waar Yamaha nu mee expirimenteert bij gebrek aan goedkoop mooi hout

Kjiratsiekoedel
27 juni 2002, 16:27
Haha, een bamboe gitaar. Naja, er is niets tegen initiatieven.

Moet je alleen wel oppassen dat hij niet door een loslopende panda wordt opgegeten.

SchaapOpJeHoofd
27 juni 2002, 22:08
Ach, bamboe is natuurlijk wel ontzettend flexibel en sterk, zou best geschikt kunnen zijn.
Heb een tjd geleden wat gehoord over een hawaiian steelstring gitaar met bamboe achter en zijkanten, die bleek grof geld waard

Ic3gl0vE
28 juni 2002, 00:16
papier machée!!

fakruis
1 juli 2002, 17:33
Fabrikanten zoeken naar alternatieven voor het steeds duurder wordende hout. Zo maakt Martin de klankasten van zijn X-serie van formica met goed resultaat en Yamaha heeft inderdaad een gitaar in zijn asortiment die volledig uit bamboe is gemaakt. Bamboe heeft als voordeel dat het massaal voorhanden is in het verre oosten maar het heeft een aantal nadelen als bouwmateriaal voor een gitaar. Zo is bamboe bv. een holle ronde stengel en dus moeilijk te verwerken tot een vlakke plaat die als top of bodem voor een klankkast kan dienen. De stengel moet dus in dunne reepjes worden gezaagd en samengelijmd tot een plank wat als nadeel heeft dat het klankpotentieel (lijm dempt sterk) een stuk lager ligt dan bij een houten plaat.

MetalliCat
1 juli 2002, 18:48
Op 2002-06-27 23:16, schreef Ic3gl0vE:
papier machée!!
Lol :grin:

christian
5 juli 2002, 16:06
hoe kan ik weten uit wat voor soort hout mijn gitaar is? en als gezegt word dat sommige houtsoorten zeldzaam zijn betekent het dan dat ze na ongeveer 10 jaar niet meer te krijgen zijn?

Thomasvv
5 juli 2002, 16:29
Wat voor n gitaar is het? Als het een bekend model is, is het niet zo moeilijk om er achter te komen. Kijk misschien eens op de website van de fabrikant (als die er is natuurlijk :smile:)

Grtz
Thomas

cp: Spock's Beard - Stratus

christian
5 juli 2002, 16:41
nee die is er niet anders had ik het nu ook geweten het is spaanse klassieke gitaar maar er is echt niks over te vinden daarom wil ik graag weten of je dat ook gewoon aan de gitaar zelf kan zien

fakruis
8 juli 2002, 13:10
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten of het hout al dan niet massief is.
Dit is niet altijd eenvoudig maar een paar zaken kunnen op weg helpen.
Kijk aan het klankgat of de houtstruktuur aan de rand zichtbaar is, zo ja kijk dan of de houtnerven van bovenkant van het klankblad tot de onderkant doorlopen wat enkel bij massief hout het geval is (een spiegeltje kan helpen). Is de hout structuur aan de rand onzichtbaar door de lak dan is er een goede kans dat het triplex is.
Voor het klankblad wordt bij een klassieke gitaar meestal spar of ceder gebruikt. Spar is licht van kleur en ceder bruin.
Of de zijkanten en de achterkant solid of triplex zijn is moelijker te zien.
Bij een solide gitaar worden tegen de zijkanten ook nog een paar steuntjes gekleefd (dwars op de nerf) om het splijten van het hout te verhinderen.
Verder kijk je of de nervenstructuur op een bepaalde plaats binnen in de klankast dezelfde is als de nervenstructuur op die plaats langs de buitenzijde.

deijkers
29 september 2002, 18:20
Op 2002-07-01 16:33, schreef fakruis:
Fabrikanten zoeken naar alternatieven voor het steeds duurder wordende hout. Zo maakt Martin de klankasten van zijn X-serie van formica met goed resultaat en Yamaha heeft inderdaad een gitaar in zijn asortiment die volledig uit bamboe is gemaakt. Bamboe heeft als voordeel dat het massaal voorhanden is in het verre oosten maar het heeft een aantal nadelen als bouwmateriaal voor een gitaar. Zo is bamboe bv. een holle ronde stengel en dus moeilijk te verwerken tot een vlakke plaat die als top of bodem voor een klankkast kan dienen. De stengel moet dus in dunne reepjes worden gezaagd en samengelijmd tot een plank wat als nadeel heeft dat het klankpotentieel (lijm dempt sterk) een stuk lager ligt dan bij een houten plaat.
Ik heb op een Martin gespeeld met een formica bovenblad, de klank was nog minder dan die van brandhout. Echt slecht
nooit meer doen dus