PDA

View Full Version : Vraag over de Hughes & Kettner Triamp MkII



Bruce
24 januari 2005, 14:16
Iemand die ervaring heeft met de Hughes & Kettner Triamp MkII??
en hoe scoort ie ten opzichte van de dual rectifier?

Schijnt dat de heren van 3 doors down en Theory of a dead man
van de Dual rectifier naar de MKII zijn overgegaan.

D3nnis
24 januari 2005, 19:16
Yep, ik heb ervaring met de Triamp mkII.
Ik heb alleen nooit de kans gehad een echte A-B test te doen met een dual rectifier helaas...

Wat wil je precies weten?

BLOK182
24 januari 2005, 19:31
Ik heb em getest, niet echt lang, want de hele voicing/sound was niet mijn ding, sorry.

Bruce
25 januari 2005, 00:19
Yep, ik heb ervaring met de Triamp mkII.
Ik heb alleen nooit de kans gehad een echte A-B test te doen met een dual rectifier helaas...

Wat wil je precies weten?

nou, ik zou wel willen weten wat voor sounds je met de verschillende channels kan bereiken.
Ik zoek (zoals zo velen) een amp met een goed clean,
een pearl jam crunch, en een metallica achtige lead sound.
een veelzijdige rockamp zeg maar

Monty
25 januari 2005, 00:44
Zelf geen ervaring mee, maar vond het altijd al een aantrekkelijke versterker om te zien (net als de Duotone). Alex Lifeson van Rush gebruikt ook al enig tijd de TriAmp en net is op de NAMM bekend gemaakt dat hij een signature triamp heeft gekregen van H&K (met paarse verlichting).

Hebben ze 'm hier nergens staan waar je hem kan testen?

D3nnis
25 januari 2005, 21:47
In Boekel bij Jukebox staat iig nog een Triamp mkII, maar dit is geen Alex Lifeson uitvoering. Meneer Lifeson gebruikt trouwens ook nog een ZenTera...

Wat betreft het geluid van de Triamp:
Kanaal 1a kan redelijk fender-achtig clean afgesteld worden, maar het is toch niet helemaal hetzelfde als bv een Fender Twin. Clean geluid van de Triamp is goed, maar haalt het niet bij een Bogner Shiva.
Kanaal 1b klinkt wat donkerder, en met wat meer gain dan 1a. Zeg maar van clean met een randje (pak een single coil bij de neck positie en zet de gain op dit kanaal niet te hoog en je hebt zo'n typisch blues geluid), tot (met de gain wat verder open gedraaid) een behoorlijke oversturing.

Kanaal 2a en 2b: AC/DC :D Ook hier geldt dat kanaal 2b wat meer gain heeft en wat donkerder van karakter is dan 2a

Kanaal 3: echte high gain gedeelte. Het geluid lijkt helemaal niet op een mesa, maar dat geeft niet (als je een mesa geluid zoekt moet je een mesa kopen, en geen H&K :) ). Het geluid is wat "gladder" en minder korrelig dan bij een mesa, maar gain is er genoeg. Ik gebruik zelf zelden kanaal 3B; deze klinkt nog wat zwaarder en donkerder, met wat meer gain dan 3a.

Wat mij opvalt aan de triamp is dat deze het karakter van de gitaar echt intact laat (ook op high gain), dit is bij veel andere versterkers wel anders.

Wat ik leuk vind aan de Triamp ten opzichte van verschillende andere versterkers is dat ie ook op lage volumes erg goed klinkt (ik gebruik hem ook gewoon thuis); dit in tegenstelling tot bv een VHT pitbull, die moet je echt wel knoeperhard zetten om er wat fatsoenlijks uit te krijgen.

Maak ik nu reclame voor H&K? Nee, heb ook wel wat puntjes die ik liever anders had gezien:
- mogelijkheid om door te spelen als er een buis knalt; deze optie heb je op sommige versterkers wel; ik meen namelijk ooit eens zoiets bij een Diezel Herbert gezien te hebben.
- Tweede mastervolume (voor soloos e.d.) was handig geweest. Is wel op te lossen; heb zelf een booster pedaal tussen de preamp out en de power amp in zitten
- Midi schakelbaar is niet standaard (losse module erbij kopen welke je in de amp schroeft, maar deze werkt dan ook wel erg prettig -->ook het schakelen tussen parallelle effectsloop en serieel is via midi te schakelen..je kunt de midi module "leren" wat ie moet doen bij een bepaalde preset zeg maar).


Een exacte omschrijving van het geluid is wel lastig te geven. Een en ander is ook wel afhankelijk van de speakers die je gebruikt.
Zoek je een echt marshall geluid, moet je een marshall kopen. Zoek je een mesa geluid, koop je een mesa.
Zoek je een versterker die gewoon goed klinkt, en ook erg allround kan zijn (maar alles wat ie doet doet ie wel goed, zij het met een "eigen" sound; het is tenslotte geen modelling versterker), dan kun je bv een Triamp wel overwegen.
Ik heb de mijne nu iets langer dan 2 jaar, en hij gaat nog echt niet weg!
(alhoewel ik een Diezel Herbert er wel bij zou willen.... :wink: )

Bruce
26 januari 2005, 12:20
Spanks D3nnis!
Dit zijn antwoorden waar je echt wat aan het!
Als ik de €tjes bij elkaar heb ga ik 'm zeker ff testen
(tegen de Dual rec, en Powertone II)

BLOK182
26 januari 2005, 17:30
Als je toch bezig bent, probeer dan ook eens een Diezel VH4 en evt een Engl Savage 120, past allemaal beetje in zelfde straatje :)

Bruce
26 januari 2005, 23:16
goed plan! :wink: