PDA

View Full Version : Welke Ibanez voor 400 euro???



FerdiV
23 januari 2005, 22:34
Ik ben nog een beginner, maar ik wil meteen een redelijke gitaar kopen. Mijn budget is 400 euro en wil graag een Ibanez.

Maar er zijn zoveel series dat ik er gek van wordt, wat is de beste Ibanez voor 400 euro?

FerdiV

Orpheo
23 januari 2005, 22:38
wat voor stijl wil je spelen??
wat zijn (ongeveer) je favo bands??
wil je met of zonder trem??
weet je al ongeveer wat voor sound je wilt??


:wink:

FerdiV
23 januari 2005, 22:38
Sorry voor de dubbele post, maar de series die mij wel wat lijken zijn:

SZ
SA/GSA
S
RG/GRG/GRX
EDR

Dus nu is de vraag, wat is de beste Ibanez voor 400 euro uit een van deze series? :P

FerdiV

Kasper
23 januari 2005, 22:40
Ik ben nog een beginner, maar ik wil meteen een redelijke gitaar kopen. Mijn budget is 400 euro en wil graag een Ibanez.

Maar er zijn zoveel series dat ik er gek van wordt, wat is de beste Ibanez voor 400 euro?

FerdiV

Waarom een Ibanez als je zelfs niet weet welke? Raar om zo op zoek te gaan naar een gitaar. Er zijn andere merken met dezelfde eigenschappen als die van Ibanez.

Verder zou je er misschien goed aan doen om wat meer info te geven wat je nodig hebt, of graag zou willen spelen van muziek. Heb je een floyd rose nodig? Of liever een vaste brug?
Indien je beginner bent is een trem waarschijnlijk niet aan te raden.

FerdiV
23 januari 2005, 22:43
wat voor stijl wil je spelen??
wat zijn (ongeveer) je favo bands??
wil je met of zonder trem??
weet je al ongeveer wat voor sound je wilt??


:wink:

Ik wil graag Punk-Rock/Rock spelen, mijn favoriete bands zijn: Yellowcard, Jimmy Eat World, Green Day, Blink 182, Franz Ferdinand, Good Charlotte, The Hives, Joe Satriani, The Killers, Story of the Year en Sugarcult (ik luister nog al veel muziek).

Met of zonder trem? Zou ik niet weten :D Doe maar wel.

FerdiV

FerdiV
23 januari 2005, 22:45
Ik ben nog een beginner, maar ik wil meteen een redelijke gitaar kopen. Mijn budget is 400 euro en wil graag een Ibanez.

Maar er zijn zoveel series dat ik er gek van wordt, wat is de beste Ibanez voor 400 euro?

FerdiV

Waarom een Ibanez als je zelfs niet weet welke? Raar om zo op zoek te gaan naar een gitaar. Er zijn andere merken met dezelfde eigenschappen als die van Ibanez.

Verder zou je er misschien goed aan doen om wat meer info te geven wat je nodig hebt, of graag zou willen spelen van muziek. Heb je een floyd rose nodig? Of liever een vaste brug?
Indien je beginner bent is een trem waarschijnlijk niet aan te raden.

Ik heb een beetje alle merken bekeken en ik vind de Ibanez er het mooist uitzien. Het gaat ook om de kwaliteit, maar dat zit bij Ibanez ook wel goed.

Kasper
23 januari 2005, 22:53
Ik wil graag Punk-Rock/Rock spelen, mijn favoriete bands zijn: Yellowcard, Jimmy Eat World, Green Day, Blink 182, Franz Ferdinand, Good Charlotte, The Hives, Joe Satriani, The Killers, Story of the Year en Sugarcult (ik luister nog al veel muziek).

Met of zonder trem? Zou ik niet weten :D Doe maar wel.

FerdiV

Uit die lijst groepen zijn er maar 2 ofzo waarbij de trem gebruikt wordt. (including Joe Satriani). Het probleem met een trem is dat je daar soms meer problemen mee kunt hebben, dan dat je er voordeel van hebt (nl bij vervangen van snaren en stemmen). Zeker als je die trem bijna nooit gebruikt. Een trem zul je in het begin volgens mij nog niet kunnen goed hanteren om er zelfs iets deftigs uit te krijgen.

Zelf heb ik een SZ320 (kost +/- €400), waar ik erg tevreden over ben. Ik denk niet dat je veel mensen zult tegenkomen die ontevreden zijn over die SZ-series. Deze hebben dus geen trem. Over de andere series kan ik niet mijn mening geven, aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb.

Aangezien je beginner bent zeg ik er veiligheidshalve bij dat een versterker ook ERG belangrijk is bij het bepalen van je sound. Een gitaar is dus niet het belangrijkste. Een perfecte gitaar gaat nooit perfect klinken op een kutversterker.

FerdiV
23 januari 2005, 22:56
Ok bedankt voor de tip :wink:

Mijn voorkeur ligt ook op de SZ 320 :) Maar toen ik op de Ibanez site wat andere series aanklikte begon ik te denken, maar misschien moet ik het maar bij de SZ 320 houden :)

FerdiV

Azrael
23 januari 2005, 22:59
De versterker is veel belangrijker dan de gitaar qua sound......

I second that! 8-)

BartL
23 januari 2005, 23:10
I Third that :-?

:-D

FerdiV
23 januari 2005, 23:15
Ok dan :-D

Is een Cube een beetje goed?

FerdiV

BartL
23 januari 2005, 23:17
Dan zou ik eerder meer geld aan een versterker uitgeven en een beginners-gitaarje kopen, klinkt het stukken beter :-?

Maar, de cube 30 is volgens mij best een goede 'doos' hoor.

FerdiV
23 januari 2005, 23:25
Ja mij ook, en weten jullie misschien de prijs van de Cube 30 want ik kan het nergens vinden :evil: ?

FerdiV

Wormaap
23 januari 2005, 23:26
De Cube is cool :)

En versterker/gitaar is meer een wisselwerking. Je amp bepaalt inderdaad een groot deel van je tone, maar een Squier klinkt op een Bogner fullstack ofzo nog steeds kut. Naar mijn mening vormen de gitaar en de amp je geluid ongeveer evenveel.

TMKXL
24 januari 2005, 10:22
Beetje laat misschien, maar geef de SA260FM ook een kans. De SA series zijn hele lekkere gitaren die erg onderschat worden IMO.

BartL
24 januari 2005, 11:13
een Squier klinkt op een Bogner fullstack ofzo nog steeds kut.
Onzin.

Azrael
24 januari 2005, 12:30
edit takkeforum

Azrael
24 januari 2005, 12:31
Je versterker is veel belangrijker dan je gitaar. Een goede gitaar in een kutversterker klinkt kut maar een slechte gitaar in een goede versterker klinkt stukken beter. Natuurlijk moeten , wil je een echt goed geluid hebben , beiden aan de eisen voldoen , maar dat wil niet zeggen dat je gitaar het belangrijkst is.

Een Squier over een goede amp klinkt prima. Het wordt nooit een echte Fender maar het komt dicht in de buurt.

crapton
24 januari 2005, 12:39
Denk eens aan de SA-S32. Is een SA met een gelijmde hals en twee humbuckers. Is met tremolo. Elementen kan je tzt vervangen, zijn in basis best redelijk. Dit zijn mooi goed afgewerkte gitaren uit Korea. Spelen goed, mits goed afgesteld. En de tremolo is eenvoudig maar verloopt (bij mij in elk geval) niet.

Ik hem m bij Guitarbargains.com gekocht voor 377 Euro.

De SZ is vast ook goed, maar geen tremolo. London City en Deans zijn dacht ik ook wel aardig.

Versterkers: denk eens aan een Lin6 Spider of een V-Ampire, of evt een Peavey Bandit. Roland Cube's en zo zijn ook goed. Als je 60-100W hebt kan je er in een band ook mee spelen.

Random_hero
24 januari 2005, 13:04
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

@iro
24 januari 2005, 13:08
m'n "oude" sa160 ontstemde om de 5 minuten ... zonder echt actief tremolo gebruik

Azrael
24 januari 2005, 13:21
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord......

Kasper
24 januari 2005, 13:33
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord......

+1

Mijn SZ320 gaan afschrijven als een nu-metal gitaar :evil:

Timba
24 januari 2005, 15:37
He Ferdi aangezien je net begint met gitaarspelen zou ik toch voor de GRX met vaste brug gaan. Hij is goedkoop en heeft een vaste brug en een humbucker. Das misschien het beste voor je. Vraag maar aan Marijn :-D

Azrael
24 januari 2005, 16:15
He Ferdi aangezien je net begint met gitaarspelen zou ik toch voor de GRX met vaste brug gaan. Hij is goedkoop en heeft een vaste brug en een humbucker. Das misschien het beste voor je. Vraag maar aan Marijn :-D

I second that once again! 8-)

Random_hero
24 januari 2005, 16:29
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord......

+1

Mijn SZ320 gaan afschrijven als een nu-metal gitaar :evil:

Okay die SZ320 idd niet, maar ik weet niet of je weleens bijv. een GSA60 hebt gehoord...

Azrael
24 januari 2005, 16:40
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord......

+1

Mijn SZ320 gaan afschrijven als een nu-metal gitaar :evil:

Okay die SZ320 idd niet, maar ik weet niet of je weleens bijv. een GSA60 hebt gehoord...

:roll: Ja , dat is wel een hele heftige nu-metal gitaar. Echt een super bruut geluid komt daar uit man.....
:roll:

Oftewel , lul niet als je er geen verstand van hebt.

new J. Satriani
24 januari 2005, 16:52
die sz320 is wel een chille gitaar volgens mij. heeft ook een vaste brug (toch?) en een humbucker. voor een beginner(ik ook) is ie denk wel chill.

idno
24 januari 2005, 17:49
op een of andere manier zou ik voor de RG320FM gaan. is wel met trem, maar is ook een zeer goede gitaar voor de beginnende gitarist. je kan er makkelijk een paar jaar mee doen. ziet er door zijn flamed maple top nog deftig uit ook. volgens mij viel de prijs ook nog wel mee.
een ax is misschien ook wel leuk voor je, gezien de punk-rock dingen waarvan je hield. met een ax heb ik verder geen ervaring dus persoonlijk zou ik voor de rg gaan.

Peter uit Soest
25 januari 2005, 21:04
Ik weet dat plaatjes kijken heel leuk is.
Iedereen heeft een eigen gehoor en een gevoel.. en ook je handen hebben een bepaalde groote en de dikte van een gitaarhals ook.
Misschien speelt "de foto"van je leven wel helemaal niet goed in je handen bij een partijtje spelen.
Testen in de winkel dus.

Ps. Ik denk dat je als beginner al lang blij bent dat je een toonladder kan spelen... :)

Peter uit Soest
25 januari 2005, 21:05
Ik weet dat plaatjes kijken heel leuk is.
Iedereen heeft een eigen gehoor en een gevoel.. en ook je handen hebben een bepaalde groote en de dikte van een gitaarhals ook.
Misschien speelt "de foto"van je leven wel helemaal niet goed in je handen bij een partijtje spelen.
Testen in de winkel dus.

Ps. Ik denk dat je als beginner al lang blij bent dat je een toonladder kan spelen... :)

Davidian
25 januari 2005, 21:10
ik zou trouwens maar ff een kijkje geven aan de nieuwe rg321mh

Nrrrk
25 januari 2005, 22:47
op een of andere manier zou ik voor de RG320FM gaan. is wel met trem, maar is ook een zeer goede gitaar voor de beginnende gitarist. je kan er makkelijk een paar jaar mee doen. ziet er door zijn flamed maple top nog deftig uit ook. volgens mij viel de prijs ook nog wel mee.
een ax is misschien ook wel leuk voor je, gezien de punk-rock dingen waarvan je hield. met een ax heb ik verder geen ervaring dus persoonlijk zou ik voor de rg gaan.

Yeah, die is wel rielekst. Kep m (wel geupgrade met hogere output humbucker). maar lekker slanke hals, mooie zwart-chrome hardware. Een aanrader. De SZ serie lijkt me btw ook wel ass-kicken. Ooit wil ik die ook eentje (520 that is).

Neals
26 januari 2005, 23:02
Ik zou (gezien jouw muzieksmaak emo/punk is) wat meer voor een strat-achtige gaan. Een dure squier klinkt best goed en past denk ik beter bij jouw muzieksmaak dan een Ibanez die, zeker de goedkoepre modellen, toch wat beter voor nu-metal geschikt zijn.

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord......

+1

Mijn SZ320 gaan afschrijven als een nu-metal gitaar :evil:

Ik heb die van mij al in een drop-D tuning gehad, ging nu-metal spelen en idd, het is een nu-metal gitaar, veel laag, imho een betere nu-metal gitaar dan een RG ofzo.

Anyway, met mijn SZ kom ik redelijk in de buurt van een green-day sound, en ook sugarcult komt in de buurt.

Minder lekker vind ik de SZ voor een beetje een brit/fuzz sound waarbij ik als voorbeeld The Vines, Franz Ferdinand, Blur, The Hives etc. noem, denk dat je hiervoor beter af zou wezen met een fender/gibson SG maar het klinkt dan misschien iets minder, je kan het er gewoon wel op spelen.