PDA

View Full Version : Afstellen hoogte elementen



vinni
25 juni 2002, 00:16
Hoi!
Heb een vraag over het afstellen van de hoogte van elementen. Weet dat als je ze te dicht op de snaren zet (te hoog dus) het snaargeluid gaat wiebelen....afijn je weet wel wat ik bedoel.....maar hoe stel je ze zo af dat ze vol klinken, niet te schel en niet te bassig.....het probleem is dat ik niet echt een referenceversterker heb...ik gebruik een Cybertwin van Fender....bij verschillende presets klink ik anders....ook het onderlinge volume tussen de elementen kun je met de hoogte regelen...ik hoor echter amper verschil...
Luistert het echt zo nauw....of ben ik zo a-muzikaal.....graag jullie gewaardeerde adviezen

Vinni

sebass
25 juni 2002, 11:55
Het is juist goed dat je weinig geluidsverschil hebt. En trouwens dat verschil kun je ook regelen met de volume knoppen, maar je het waarschijnlijk geen les paul anders had je het wel geweten.
Wat bedoel je trouwens met in hoogte afstellen? Het gehele element of de afzonderlijke schroeven in het element (dit kan bij een HB). Ik ga er maar vanuit dat je het gehele element bedoelt.
Je moet het element zo hoor mogelijk proberen te plaatsen zonder dat de snaren er last van hebben. En dan bedoel ik niet dat je snaren er tegenaan komen (dit moet je altijd even testen d.m.v. een snaar in het hoogste vakje te fretten, doe dit met een paar snaren)maar dat de snaren geen past hebben van negatieve terugkoppeling of dat de sustain eruit gaat doordat de magneet in het element de snaar aantrekt.
Het is dus even proberen. Gewoon wat hoger en lager zetten en dan op gehoor testen of het een vooruitgang is of niet.

sebass
25 juni 2002, 11:58
Oh ja dat bassig en schel klinken dat kun je niet veranderen met het in hoogte verstellen van het element. Dat kan alleen d.m.v. het verstellen in hoogte van de pole pieces en schroeven (in het element). Als je meet bas wilt dan schroef je de schroeven onder de bas snaren wat omhoog en wil je wat meer treble dan schroef je de schroeven onder de hooge tonen wat omhoog. Draai ze er niet te ver uit dat is niet echt goed.

jeroenmoore
25 juni 2002, 13:03
He Vinnie, ik neem aan dat je een fan bent van Vinnie Moore, ok ik ook, doet er even niet toe, ik stel het voorste element laag af rond 1 cm van de kast, middelste element op 1,5 cm en de laatste element weer iets hoger. Als je elementen te hoog staan, krijg je dus problemen, want de aantrekkingskracht van de magneet kan ook het geluid zeer nadelig beinvloeden, zodat het geluid dood slaat. Ik heb ze gemiddeld op een laag niveau staan, dan heb je minder last van zoemen. Maar het is volgens mij een kwestie van zelf even proberen wat jij het beste geluid vind.