PDA

View Full Version : Zangversterking



Nocki
23 januari 2005, 19:38
Hoi.

ik weet niet precies waar ik dit het best kan plaatsten maar omdat het over versterking gaat maar hier...

ik wil een zangversterker gaan kopen. en als het goed gaat wordt het een phonic powermixertje. van rond de 100 150 watt met 2 12" boxen erbij.

wie kan mij meer vertellne over zangversterking in een band enzo.
hoe het werkt en waar ik rekening mee moet houden. het idee is een installatie te kopen waar de zang en piano op kan en als we gaan oefenen het kunnen gebruiken als monitor en als we een optreden hebben we m gebruiken als versterking de zaal in met een doorlus mogelijkheid om als monitors te gebruiken...

wie kan me wat wijzer maken...

Nocki

RubenP
23 januari 2005, 20:00
Om te beginnen:

lees eens de handleiding van een aparaat.
bijvoorbeeld van de Yamaha EMX2000 (http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/dutch/mixers/EMX2000N.pdf) (die heb ik, misschien binnenkort te koop).

Bedenk goed hoeveel kanalen je nodig hebt,
hoeveel vermogen je wilt (voor alleen zang en piano of ook nog bas, gitaar etc),
impedantie van de speakers,
grootte van de drivers (12" gaat lager maar vaak ten koste van -voor zang belangrijk- midden)

dames en heren, gaarne verbeteren en aanvullen!

Ruben

Nocki
23 januari 2005, 20:12
wat ik tot nu zag zag zitten is een 8 kanaals...
wattage 150 watt en ik dacht dat 12" een betere keuze is dan 10" maar dat klopt dus niet. waarom niet?
ik zal eens kiezen wat het is watje me gelinkt hebt.

NOcki

RubenP
23 januari 2005, 20:30
ik dacht dat 12" een betere keuze is dan 10" maar dat klopt dus niet. waarom niet?

Hoe groter de driver hoe lager deze komt, maar het hoog wordt dan meestal wat minder (waarom zou er anders een tweeter inzitten?).
Dit is een richtlijn, bij bepaalde merken en types vast opgelost door het filter ofzo.
Voor zang is laag niet belangrijk, het middengebied wel!

Op het new-line forum (http://www.new-line.nl/forum/) is veel meer info te vinden over speakers (let wel op : veel gaat over DJ apparatuur).

andy
23 januari 2005, 21:40
Inderdaad. tweeter is heel belangrijk, want alleen met 12 inch speakers gaat het echt nergens naar klinken.

En 150 watt moet genoeg zijn. Ik heb ook een 150 watt zang amp en die trekt het prima in kroegen en kleinere zalen.

Wormaap
23 januari 2005, 22:39
Vergeet AUB niet dat er nog piano bij moet mensen. Een piano gaat best wel behoorlijk laag, dus 12" gaat zeker geen overbodige luxe zijn. En het midden en hoog wordt in een fatsoendelijke box perfect opgevangen door de tweeter :)
Verder lijkt me 100-150W wat aan de krappe kant, voor zang wel genoeg maar met die piano erbij wordt't krapjes, vooral het laag in een piano trekt namelijk aardig wat vermogen.

vester86
23 januari 2005, 22:49
Ik zou zelf voor 250 watt gaan, met een 12" en evt een mid-hoorn, die geeft net wat meer mid dan een (piezo)Tweeter

Nocki
23 januari 2005, 23:10
ok

dus een amp van rond de 200 watt. met daarbij een speaker systeem met tweeters en 12"
ik heb gehoord dat het fijn is om met piano een stereo systeem te hebben. klopt dit?

Nocki

Wormaap
24 januari 2005, 00:49
Valt mee, persoonlijk zie ik live geen enkele meerwaarde in stereo, aangezien het publiek tóch geen stereobeeld gaat hebben (daarvoor moet je nl. ongeveer in het midden tussen de speakers staan, dan heb je dus een 'lijntje' van gelukkigen in het midden van de zaal die een goed stereobeeld hebben, en voor de rest niemand)

pol
24 januari 2005, 09:59
ik zou voor een aparte mixer en poweramp gaan, wij hebben zelf een goedkoop behringer mixertje en een qsc rmx 1450 eindtrap (2 x 280 watt op 8 ohm) en dan nog een paar goedkope boxen die es zouden moeten vervangen worden.
Als je ook nog piano dermee wil versterker kunt je best genoeg vermogen hebben, maar ik zou eerder een setje kopen dat goed genoeg is om mee te repeteren, op de meeste plaatsen waar je gaat spelen is er toch p.a.
Die goedkope combi dingen lijken me niks, die hebben meestal niet genoeg vermogen.
En als je boxen koopt, let er dan ook op dat ze een hoog rendement hebben, minstens 97db/W/m, dan heb je niet zo veel vermogen nodig om luid te spelen en blijft het ook zuiverder klinken.