PDA

View Full Version : Fender overhoop gooien



Man
23 januari 2005, 13:39
Goeiedag, ik heb besloten nieuwe elementen in min Fiandah te zetten om een zo goed mogelijk geluid eruit te krijgen, ik wil h-s-s creeren op die gitaar maar ik ben er nog niet uit of ik een " echte" bucker moet nemen of een mini in de brugpositie....

Ik wil een lekker stevig geluid voor .... rockmuziek?!... ik kom uit de metalkant vandaan maar wordt momenteel getemd door mijn bandleden welke mij de mooiere kanten van muziek hebben laten zien...

Tegenwoordig maken we met mijn band Progrock, en ik wil dan ook een geluid maken waarmee je meerdere stijlen op een goede manier tot hun recht kan laten komen.

- Lekker zwaar geluid met vervorming en soms leads die naar metal neigen
- Mooie heldere clean
- Sappig Funk-geluid
- In de nek een warm donzig geluid en met lead ook ziets maar gewoon vet weet je :)

Ik heb momenteel een goedkope minibucker erin zitten en die geeft opzich ook al een goed geluid maar ik denk dat het dus nog wel beter kan.

De fender is een strat btw uit japan, het is een tweedehands miskoop geweest vanwege een kapotte trussrod die ervoor zorgt dat m ijn hals niet kan worden afgesteld, de snaren staan nu altijd ietsje hoog waardoor de bespeelbaarheid iets minder is, ik laat de hals dan ook vernieuwen.

Kan het zijn dat JUIST doordat de snaren hoog staan het geluid van mijn fender momenteel zo lekker stevig is? het is zo duidelijk en open en ... als een vuur ofzo.. het brand..?!

Help?

Man
23 januari 2005, 17:10
free beer

ArpeggioKing
23 januari 2005, 17:21
mmmmmmmmmm beeer. :satisfie:

Man
23 januari 2005, 17:26
;)

Man
23 januari 2005, 17:26
;)

groovyB3
23 januari 2005, 17:27
Ik ben Strat speler in hart en nieren en heb mijn snaren inderdaad wat hoger staan om de Strat sound meer tot z'n recht te laten komen. Het klinkt gewoon een hele hoop helderder en krachtiger dan wanneer je snaren op 1 mm boven de toets liggen.

Zie het als een auto, snellere acceleratie betekent minder topsnelheid, meer topsnelheid betekent langzamere acceleratie. Je moet een compromis nemen wat betreft de hoogte van je snaren.

Wat betreft de elementen, ik vind een echte humbucker bij de brug er toch net iets beter uitzien dan een hotrail. Tis meer een kwestie van wat je er beter uit vindt zien, want het klinkt vrijwel hetzelfde allebei. Kijk van tevoren wel ff of je wel een grote humbucker kwijt kan in je routing, anders moet je dalijk gaan frezen.

Voor een funky clean moet je 2 goeie singlecoils hebben in het midden en bij de hals, om daar de tussenpositie van de kiezen. Ikzelf ben groot fan van Van Zandt pickups en Fralin pickups, tis maar net wat jij wil. Wat je iig nodig hebt voor de sounds die je beschrijft is een overwonden single coil, SD Quarter Pounder, Van Zandt Blues of Rock pickup of Fralin Blues pickup.

Pieuw
25 januari 2005, 14:53
Ben het met groovyB3 eens wat betreft de element keuze. Kijk het gat idd goed na, want er zijn stacked humbuckers (dus in singlecoil jasje) die niet zomaar in een singlecoil routing passen.

Je zou wel kunnen kijken of je betreffende humbucker via een push-pull pot serie/parallel kunt schakelen. Dan kun je ook nog terug naar een wat milder geluid als je dat wilt, hoef je niet elke keer van gitaar te wisselen. De humbucker zou hiervoor een 4 aderig kabel moeten hebben en je hebt een DPDT schakelaar nodig, al dan niet i.c.m. een nieuwe volumepot. Als je nu nog een single-coil erop hebt zitten, kan het zijn dat je nog een 250K volumepot hebt. Veel mensen zouden er met een humbucker een 500K pot in doen. Dat hoeft niet. Je toon is met een 250K wat warmer en met 500K wat helderder. Je kunt dus ook gewoon even afwachten wat ie doet met die humbucker en niet alles tegelijk vervangen.

Dat van die snaarhoogte vind ik vaag. De afstand tussen snaar en element bepaalt natuurlijk in belangrijke mate je sound, maar je actie heeft toch niets met je geluid te maken? Als je meer afstand wilt tussen je snaren en je elementen laat je de elementen nog wat zakken. Dat heeft zeker invloed op je geluid.

Het ene element heeft meer string pull dan het andere en string pull is een magnetische werking die nadelig voor je geluid qua sustain en rijkdom. Het remt namelijk de trilling van de snaar. Als je snaar wat verder weg staat van de elementen, heb je dus minder stringpull. Misschien ook wel wat minder volume, maar als de elementen krachtig genoeg zijn, hoeft dat niet erg te zijn. Tenslotte is definitie bepalender voor de kracht van het geluid dan enkel het volume.