PDA

View Full Version : Hout verlijmen en andere vragen



prs
23 januari 2005, 11:33
test

prs
23 januari 2005, 11:34
Ik heb gehoord dat je hout niet zomaar met elkaar kunt verlijmen, aangezien het dan extreem kan gaan werken en kan gaan kromtrekken.
Ik wil mijn hout binnenkort gaan verlijmen (de breedte verlijmen). moet ik dan rekening houden met de nerf die je in tegengestelde richting aan elkaar vastlijmt of zoiets? Ik weet niet meer precies hoe het was maar het was geloof ik wel ietsin die richting. De stukken hout komen uit dezelfde log overigens.
Nog een vraagje; wat is de beste lijm om 2 stukken esdoorn (ongeveer 3,9 cm dik) te verlijmen?
Laatste vraag (heb hem al eens ooit gesteld geloof ik) maar krijg ik geen problemen met de dikte van het hout (3,9 cm) met frezen? Heb ik diepte genoeg voor elementen en voor een telecaster control plate (vooral die laatste valt door de 3-way switch erg diep uit lijkt me. Verwachten jullie problemen?

prs
24 januari 2005, 14:26
Niemand?

nickbongers
24 januari 2005, 20:20
gewoon goede houtlijm.

ik heb zelf ook 2 stukken esdoorn aan elkaar gelijmd. 4 cm dik. maar ik heb het in 2 delen aan elkaar gelijmd. je kan ervoor kiezen om er 4 delen van te maken en die te lijmen, en dan de ene zegmaar, ondersteboven en de ander normaal. dus zegmaar de rondingen van de nerf in de plank tegen elkaar in.

arno
24 januari 2005, 21:44
Als het hout van dezelfde log komt, of je hebt een dikke plank doorgezaagd, dan kun je het beste de twee stukken tegenover elkaar lijmen(1tje omdraaien dus). Je gaat zo het kromtrekken tegen. Als je dit niet zo doet, wil het nog niet zeggen dat het wel gaat kromtrekken, maar je voorkomt het op deze manier.

Een SG is ook 3,9 cm, dus dat moet goed gaan. Mijn eigen zelfbouw is 4,2 en dat ging ook makkelijk.

prs
24 januari 2005, 23:44
Als het hout van dezelfde log komt, of je hebt een dikke plank doorgezaagd, dan kun je het beste de twee stukken tegenover elkaar lijmen(1tje omdraaien dus). Je gaat zo het kromtrekken tegen.

Bedoel je met omdraaien echt omkeren (zodat een andere kant van het hout bovenkomt) of gewoon 180 graden rond draaien?

Verder bedankt voor alle reacties!

Ik maak maar meteen van de gelegenheid gebruik om toch alles zeker te weten. Heeft iemand de freesdiepte van de controlplate van een telecaster? De 3-way switch is namelijk vrij diep. Iemand een idee hoe diep de freesdiepte van een controlplate telecaster is?

http://www.manchesterguitartech.co.uk/images/controlplate.jpg

nickbongers
25 januari 2005, 09:03
echt omkeren, en niet 180 graden draaien.. zegmaar, de bochten in het hout maken dan een soort s als je ernaar kijkt. een halve s van de ene plank, en de andere helft van de s van de andere plank.. snap je t nu?

arno
25 januari 2005, 13:09
precies

ik weet niet hoe diep die controlplate is, maar ik weet dat je van bepaalde 3-way switches ook liggende modellen hebt. O.a. de SG heeft dat.

Van Gotoh is dat geloof ik.

nickbongers
25 januari 2005, 14:09
koop er een (je hebt em toch nodig) en meet t op>?

prs
25 januari 2005, 17:19
koop er een (je hebt em toch nodig) en meet t op>?
Ik probeer er eerst een tweedehands te vinden.

Bedankt voor de reacties, het is duidelijk nu!