PDA

View Full Version : earvana nut



Orpheo
23 januari 2005, 01:35
Wat is precies een earvana nut?

tis je topnut, maar wat doet ie voor bijzonders??

Schopje
23 januari 2005, 02:37
Het is de bedoeling dat het de intonatie van je gitaar verbetert. Je kunt op de brug van je gitaar je intonatie instellen(snaar een beetje korter of langer maken) en hiermee kun je dat nu dus ook aan de bovenkant van je snaren doen.

Of het echt werkt weet ik niet, ik zie zelf eigenlijk het nut er niet echt van in. Gitaristen spelen al tientallen jaren zuiver met een gewone rechte kam. Maar ik heb het zelf nog nooit uitgebrobeerd dus mag ik er eigenlijk geen kritiek op geven hè. :roll:

andoni
23 januari 2005, 10:26
Of je dat ding kan afstellen weet ik niet, maar het doet ook het volgende:

Als je een snaar indrukt, krijg je eigenlijk een beetje verkeerde intonatie, waar je de snaar fret is er immers een (heel kleine) hoek waardoor je snaar een (heel) klein beetje uitrekt tegenover ongefret (gewoon van brug tot topkam) en de spanning een heel klein beetje groter wordt. Een Earvana nut probeert dit kleine intonatieprobleempje op te lossen door 'mee te draaien' als je je snaar fret, dus deze stijging in snaarpsanning op te heffen (compenseren, vandaar de naam: Earvana Compensating nut). Ik kan het moeilijk uitleggen, maar naar wat ik gehoord hebben zouden grote akkoorden iets zuiverder klinken, maar het verschil zou minimaal zijn.

EmgMaster
23 januari 2005, 10:52
Het is de bedoeling dat het de intonatie van je gitaar verbetert. Je kunt op de brug van je gitaar je intonatie instellen(snaar een beetje korter of langer maken) en hiermee kun je dat nu dus ook aan de bovenkant van je snaren doen.

Of het echt werkt weet ik niet, ik zie zelf eigenlijk het nut er niet echt van in. Gitaristen spelen al tientallen jaren zuiver met een gewone rechte kam. Maar ik heb het zelf nog nooit uitgebrobeerd dus mag ik er eigenlijk geen kritiek op geven hè. :roll:

Dubbelzinnig?? :-D

EmgMaster
23 januari 2005, 10:52
Dubbelpost die ik niet meer kon verwijderen

Sorry!

Schopje
23 januari 2005, 17:55
Het is de bedoeling dat het de intonatie van je gitaar verbetert. Je kunt op de brug van je gitaar je intonatie instellen(snaar een beetje korter of langer maken) en hiermee kun je dat nu dus ook aan de bovenkant van je snaren doen.

Of het echt werkt weet ik niet, ik zie zelf eigenlijk het nut er niet echt van in. Gitaristen spelen al tientallen jaren zuiver met een gewone rechte kam. Maar ik heb het zelf nog nooit uitgebrobeerd dus mag ik er eigenlijk geen kritiek op geven hè. :roll:

Dubbelzinnig?? :-D

Erm... ja! Dat was zo bedoeld natuurlijk! :listen:

Mitch
23 januari 2005, 20:06
Het is inderdaad een systeem om je intonatie mooier te krijgen.
De verhouding tussen barré akkoorden en open akkoorden wordt er gewoon mooier van.
Earvana is een manier, Buzz Feiten heeft een systeem en er is fretwave, wat er naar mijn idee gewoon het coolste uitziet :D

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/zevende/neck-head.jpg

Azrael
23 januari 2005, 20:22
Dat Fretwave ziet er echt niet uit..........zal ook wel een paar problemen geven qua spel....