PDA

View Full Version : extern speakercabinet



zok
22 januari 2005, 16:26
jow,

Ik bespeel een fender 'vibrolux reverb' amp en ben van plan een cabinet bij te kopen om op repetities meer verspreiding van het geluid te hebben....
Nu in mijn fender zitten twee speakers van 8 ohm parallel geschakeld, denk ik, en het cabinet (fender 'vibro king') is 4 ohm....De uitgang aan mijn versterker is normaal voor 4 ohm dus geen probleem, denk ik. Maar ik ben niet zo bekend met elektronica vandaar mijn vragen.... Waarop moet er gelet worden als je een externe speaker aankoppelt om de problemen in verband met impedanties te vermijden? Hoe zie je of je speakers parallel geschakeld zitten, kunnen ze ook in serie staan? En kan je een externe speaker ook via multi-effecten aankoppelen? Belachelijke vragen voor kenners, gegarandeerd..... Bedankt.....

Al
23 januari 2005, 22:30
....De uitgang aan mijn versterker is normaal voor 4 ohm dus geen probleem, denk ik.

Klopt. Gebruik wel altijd ook je main output bij je vibr. Dus niet alleen enkel iets aan de extra speaker output hangen, dan gaan er dingen kapot.


Waarop moet er gelet worden als je een externe speaker aankoppelt om de problemen in verband met impedanties te vermijden?

Aan je Vibrolux kan je een extra 4 ohm box hangen. Je hebt dan wel een mismatch maar dat is de manier waarop Fender vond dat het goed genoeg werkte. Het geeft als je hard speelt wat extra stress op je buizen. Je zou dus bij die versterker ook twee loads van 8ohm kunnen gebruiken


Hoe zie je of je speakers parallel geschakeld zitten

Als van de output de twee aansluitdraden op beide speakers aangesloten zijn.


kunnen ze ook in serie staan?

Ja. Niet het geval bij jouw versterker


En kan je een externe speaker ook via multi-effecten aankoppelen?

Niet zonder extra versterker

Al

zok
27 januari 2005, 00:31
Bedankt Al,

Ksnap alles behalve het feit dat een bepaalde muziekhandelaar zei dat als ik die vibro king van 4 ohm zou aansluiten, mijn eigenlijke speakers zou moeten uittrekken!?

Zok

matto
29 januari 2005, 16:40
Als je aan een 4 ohm luidsprekerlast nog eens 4 ohm parallel gaat zetten dan kom je op 2 ohm dat is inderdaad wel wat laag , maar zou bij een Fender eigenlijk geen problemen moeten geven.
Gerald Weber van Kendrick amps schrijft in zijn boek dat een mismatch van maximaal 100% of minder geen probleem is voor een Fender buizenversterker.
Dus je Vibrolux reverb is standaard ok met 4 ohm luidsprekerlast.
maximale mismatch is 100 % dus totale luidsprekerlast is minstens 2ohm en hoogstens 8 ohm.