PDA

View Full Version : simpel vraagje about TUBE SCREAMER TS-808 zelfbouw



combo
22 januari 2005, 02:42
Ik maak nu net mijn 3e printje.

Ik haal dat van www.generalguitargadgets.com

Mijn eerste pedaaltjes daar heb ik iets andere componenten genomen dan wat in die schema's staat.

Zo heb ik gebruik gemaakt van 1N4148 voor het clippen, dat zorgt voor meer overdrive dan distortion naar mijn mening en BC546B als transistors in de bufferschakelingen. ipv 51pF in het clippingcircuit heb ik 47 moeten nemen; ik vond geen 51. Als laatste gebruikte ik true By-pass, geen fets en flipflop dus.

MIJN VRAAG: Ik zou nu graag eens wat verder gaan, ook al ben ik content van die eerste pedaaltjes, vooral voor bluesy te spelen; maar voor ruiger te klinken; welke diodes moet ik nemen in het clippingcircuit ?

Ik heb ook net 4 RC4558 dual opamps gekocht op Ebay (net aangekregen); ter vervanging van de JRC4558. Zijn deze zoveel beter ? Men beweerd van wel...


Alvast bedankt voor de reactie

H.Manback
22 januari 2005, 13:30
De Werkbank (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewforum.php?f=27)

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 16:19
Ik maak nu net mijn 3e printje.

Ik haal dat van www.generalguitargadgets.com

Mijn eerste pedaaltjes daar heb ik iets andere componenten genomen dan wat in die schema's staat.

Zo heb ik gebruik gemaakt van 1N4148 voor het clippen, dat zorgt voor meer overdrive dan distortion naar mijn mening en BC546B als transistors in de bufferschakelingen. ipv 51pF in het clippingcircuit heb ik 47 moeten nemen; ik vond geen 51. Als laatste gebruikte ik true By-pass, geen fets en flipflop dus.

MIJN VRAAG: Ik zou nu graag eens wat verder gaan, ook al ben ik content van die eerste pedaaltjes, vooral voor bluesy te spelen; maar voor ruiger te klinken; welke diodes moet ik nemen in het clippingcircuit ?

Ik heb ook net 4 RC4558 dual opamps gekocht op Ebay (net aangekregen); ter vervanging van de JRC4558. Zijn deze zoveel beter ? Men beweerd van wel...


Alvast bedankt voor de reactie

Vervang eens 1 van de diodes door een 1N4001. Opamps is wat overrated. Ik hoop ook dat je er niet meer dan 25 cent per stuk voor hebt betaald.

AoDf
22 januari 2005, 18:36
Heb zelf wat ge-experimenteerd met verschillende merken 4558 opamps in mijn gemodde Boss SD-1, ik kon het verschil niet horen.

Volgens mij heb ik nu de Texas Instruments 4558 erin zitten.

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 18:50
Heb zelf wat ge-experimenteerd met verschillende merken 4558 opamps in mijn gemodde Boss SD-1, ik kon het verschil niet horen.

Volgens mij heb ik nu de Texas Instruments 4558 erin zitten.

Dat ligt aan je oren AoDf. Ik heb het verschil trouwens ook niet gehoord.
Als je 50 euro voor zo'n mod neertelt hoor je het waarschijnlijk een stuk beter. :wink:

Antal
22 januari 2005, 19:10
Dat ligt aan je oren AoDf. Ik heb het verschil trouwens ook niet gehoord.
Als je 50 euro voor zo'n mod neertelt hoor je het waarschijnlijk een stuk beter. :wink:

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het is idd overgewaardeerd. Maar je hoort wel verschil. Ok, het is uiterst suptiel, en in bandverband hoor je het waarschijnlijk helemaal niet. Ik zou ook niet van een verbetering willen spreken. Meer een uiterst suptiele verandering.

Maar aangezien opampjes nou niet echt duur zijn is het best leuk om mee te experimenteren toch?

H.Manback
22 januari 2005, 19:22
Precies, ik vraag me alleen wel af hoeveel invloed verschillende types opamps hebben, dus niet verschillende 4558s van diverse fabrikanten maar bijvoorbeeld een 4558 in vergelijking met een TL072 ik noem maar wat. Daar schijnen namelijk wel goede verbeteringen in te vinden zijn. Of verslechteringen natuurlijk, ligt er aan welke kant je op modt :)

En over de diodes, als je germaniums zou nemen heb je een lagere turn on voltage en dus veel eerder clipping, maak een paar sockets voor dit soort onderdelen en experimenteer naar hartelust :). Verder zal je denk ik wel een hoop kunnen vinden over Ts-808s op http://www.diystompboxes.com/forums/stompboxforum. Wel even zoeken waarschijnlijk...

Dirk_Hendrik
23 januari 2005, 11:42
[quote="H.Manback"]Precies, ik vraag me alleen wel af hoeveel invloed verschillende types opamps hebben, dus niet verschillende 4558s van diverse fabrikanten maar bijvoorbeeld een 4558 in vergelijking met een TL072 ik noem maar wat. Daar schijnen namelijk wel goede verbeteringen in te vinden zijn. Of verslechteringen natuurlijk, ligt er aan welke kant je op modt :)
[quote]
Uiteraard ga je het verschil tussen een TL072 en een 4558 horen. Het zijn twee totaal verschillende opamps (qua technologie) en reageren daardoor totaal verschillend op clipping.

hadv
24 januari 2005, 14:07
germanium diodes is idd een goed idee, die hebben een lagere doorlaatspanning dan silicium (0,35 V ipv 0,7 V) en ook een andere doorlaatkarakteristiek
combineren kan ook, dus 1 Silicium en 1 Germanium
met een 1N4001 ipv een 1N4148 verwacht ik geen wereldschokkende veranderingen, allebei silicium

andere transistoren wellicht ook een idee, hoewel ik daar minder van verwacht omdat de bulk van de vervorming in de opamp-stage zit

andere opamps = andere resultaten
zo is een 4558 een ernstig slechte opamp in audio-termen, terwijl een 071 een zeer goede is. Verschil is vooral de hoeveelheid ruis (leve de 071) en de zgn slew-rate, dit is de snelheid waarmee op spanningsverschillen wordt gereageerd. een 071 is een 'hifi'-opamp en kan veel meer hebben
zet je die in een vervormer, dan zal het geluid zeker veranderen
of jij dat mooi vindt kun je alleen maar proefsgewijs vaststellen
idee: monteer voetjes voor je opamps, tranisistoren en diodes, kun je lekker snel uitproberen

Dirk_Hendrik
24 januari 2005, 14:48
met een 1N4001 ipv een 1N4148 verwacht ik geen wereldschokkende veranderingen, allebei silicium

Deed ik ook niet toen ik die mod voor het eerst uitvoerde. Daarmee bleken m'n verwachtingen dus behoorlijk fout..... Klankverschil is erg duidelijk te merken. Een 400x is wat grover in z'n harmonischen.

Ik zou zeggen, probeer het eens.

hadv
24 januari 2005, 22:48
nou, dan zeg ik nix meer, kortom, alles uitproberen

combo
26 januari 2005, 20:44
kan ik een 071 plaatsen op een plaats waar de 4558 nu zit;

deze zit op een socket btw; 4558 is een dual opmap, is de TL71 dezelfde pinconfiguratie en dergelijke ?

combo
26 januari 2005, 20:44
kan ik een 071 plaatsen op een plaats waar de 4558 nu zit;

deze zit op een socket btw; 4558 is een dual opmap, is de TL71 dezelfde pinconfiguratie en dergelijke ?

H.Manback
27 januari 2005, 00:45
http://www.datasheetarchive.com/
http://www.datasheetcatalog.com

Verder mag je het lekker zelf uitzoeken :razz:

combo
27 januari 2005, 18:58
ach,

je weet het dus ook niet

Dirk_Hendrik
27 januari 2005, 20:13
Damn!
Klooien begint dus echt met studeren. Dat is exact wat je hier werd aangereikt. de basic tools waarmee je in een minuut of 5 je antwoord had gehad én een volgende keer, met dezelfde aanpak, je je eigen vraag weer zou kunnen beantwoorden.

Uit het botte hoofd?
Een TL071 is een enkel en een TL072 en 4558 een dubbelopamp. De laatste 2 zijn pin compatible.
In een 71 zit dus maar 1 opamp, in een 72 zitten er 2.

een 71 heeft z'n inverterende input op pen 2, de niet-inverterende op pen 3, de uitgang op pen 6, z'n negatieve voedingsspanning op pen 4 en z'n positieve voedingsspanning op pen 7.

een 72/4558 heeft;
de inverterende input van opamp 1 op pen 2, de niet-inverterende op pen 3, de uitgang op pen 1,
de inverterende input van opamp 2 op pen 6, de niet-inverterende op pen 5, de uitgang op pen 7, z'n negatieve voedingsspanning op pen 4 en z'n positieve voedingsspanning op pen 8.

Nee, dat was echt veel duidelijker niet??



z'n negatieve voedingsspanning op pen 4 en z'n positieve voedingsspanning op pen 7.

Dirk_Hendrik
27 januari 2005, 20:16
prut PhP

combo
28 januari 2005, 17:21
Uit het botte hoofd?
Een TL071 is een enkel en een TL072 en 4558 een dubbelopamp. De laatste 2 zijn pin compatible.


klooien begint daar idd mee, ik wou een simpel antowoord, geen datasheets, die kan ik zelf opzoeken, en idd, dan kan ik ook zelf het antwoord vinden. Maar als je op alles zelf een antwoord moet zoeken terwijl iemand dat kan vertellen; waarom bestaan er dan forums ?

4558 is dual, de TL071 niet, meer moet ik nie weten.

dada

combo
28 januari 2005, 17:22
Uit het botte hoofd?
Een TL071 is een enkel en een TL072 en 4558 een dubbelopamp. De laatste 2 zijn pin compatible.


klooien begint daar idd mee, ik wou een simpel antowoord, geen datasheets, die kan ik zelf opzoeken, en idd, dan kan ik ook zelf het antwoord vinden. Maar als je op alles zelf een antwoord moet zoeken terwijl iemand dat kan vertellen; waarom bestaan er dan forums ?

4558 is dual, de TL071 niet, meer moet ik nie weten.

dada

H.Manback
28 januari 2005, 18:53
Ik denk dat je in de veronderstelling leeft dat forums een soort van geduldige ouder rol vervullen :roll:

Forums worden nou niet bepaald interessant door mensen die voor de hand liggende dingen gaan vragen omdat ze gewoon lui zijn... Waarom zou ik nou die datasheets gaan doorkijken als jij een antwoord wil... Nu heb je 2 datasheet sites, hoef je nooit meer iemand lastig te vallen met pin out vragen, tenzij de datasheet niet te vinden is. Dan kan je uiteraard hier vragen voor de pinout.

Die ene minuut opzoeken had je minder tijd gekost dan al dit gezeik :evil: