PDA

View Full Version : Rhythm



combo
21 januari 2005, 21:39
Hey gasten,

Ik heb wat ritmelast, allé ja, het is een zaak van interpretatie; ik kan 10 tallen nummers spelen, moeiteloos en ben een krak (geen dikke nek, ik vind dat perssonlijk) in fingerstyle.

MAAAAR; hier komt het:

Ritme (theoretische bekeken: 16es met dempingen) ala Like The Way I Do, Sympathie for the Devil, The Passenger, etc...

Wat doe ik best om op zoiets te trainen, 16's spelen en proberen op gevoel af te dempen ?
Lukt al een beetje om dergelijke zaken te spelen. Maar neem nu Like The Way I Do (melissa etheridge), als ik dat speel op gevoel dat blijf ik niet in 16es spelen; ik breek hier en daar en speel 8es tussen... theoretisch benaderd; is meer op gevoel.

Kent er iemand nog wat leuke nummers ala dees ?

Ik weet dat reggae ideaal is, maare; neen, nieler niet die stijl :p

sneez0r
21 januari 2005, 21:55
Je kan inderdaad structureel alle onderverdelingen in zestiende noten oefenen. Elke kwartnoot kan je op 2^4 = 16 manieren in zestiende noten verdelen.

Ik weet niet precies in welke stijl / op welke manier je wilt spelen, maar je zou bijvoorbeeld met je rechterhand gestaag heen en weer kunnen gaan (klik - klak - klik - klak etc.) en links akkoorden ingedrukt houden en dempen. Begin bijvoorbeeld bij één-klik-klik-klik twee-klik-klik-klik enzovoort.

yanto
22 januari 2005, 11:09
Jaren 70 disco nummers zijn erg goed om deze techniek onder de knie te krijgen. denk aan Doobie brothers (long train running), chick, james brown enz.

De truc is om met je rechterhand een constant ritme te slaan in 16en.
Het gaat inderdaad om dat ritme gevoel.
Afhankelijk van het nummer demp je de akkoorden met je linkerhand of sla je niet echt aan met je rechterhand maar blijf je met je rechterhand in ritme slaan zonder de snaren te raken.

Soul Grinder
22 januari 2005, 11:52
Oefen gewoon met een metronoom.