PDA

View Full Version : Yamaha TRB5 fretless



baskabouter
21 januari 2005, 20:42
Wie o wie kan mijn raadsel ontrafelen??

Heeft de eerste serie TRB5's van Yamaha (met geschroefde hals en lijntje in body onder de elementen á la Pattitucci model) nou een 34 óf een 35" hals?? Dit ivm een beter gedefiniërde lage B. Dit wil ik graag weten mbt aanschaf van zo'n apparaat. Hier lees ik namenlijk van niet...

http://www.dooyoo.co.uk/guitars-bass-guitars/trb-series/218907/

Peter72
21 januari 2005, 23:56
De enige info die ik je kan geven is uit eigen ervaring: ik heb het fretloze broertje ervan gehad (TRB5F in Amber burst; 6 jaar geleden verkocht). Hoewel ik er toen niet op gelet heb of het een 34" of 35" was of niet, heb ik geen verschil gemerkt qua vingerzetting.

Nu weet ik de verschillen wel, en weet inmiddels dat je het merkt met spelen als het een 35" is als je het niet gewend bent.

Dus 34" lijkt me!?!

baskabouter
22 januari 2005, 00:10
Hoi Peter72,

Inmiddels ben ik aan het meten geweest en 889mm is 35" van puntje kop tot begin van de hals in de body. Daarover zitten 24 fretten verdeeld. Echter, op een 34" (865mm) zitten ook 24 frets. Dus kennelijk maakt de lengte wel degelijk het verschil hihihi... voor de strakheid van de lage B. Gewoon het feit dat de hals langer is, x het aantal trillingen gedeeld door cosinus X bla bla bla maakt dat de toon strakker is, en niet het aantal frets. Hoe vond je trouwens de klank van de bas en waarom deed je m uiteindelijk weg??

baskabouter
22 januari 2005, 00:11
Hoi Peter72,

Inmiddels ben ik aan het meten geweest en 889mm is 35" van puntje kop tot begin van de hals in de body. Daarover zitten 24 fretten verdeeld. Echter, op een 34" (865mm) zitten ook 24 frets. Dus kennelijk maakt de lengte wel degelijk het verschil hihihi... voor de strakheid van de lage B. Gewoon het feit dat de hals langer is, x het aantal trillingen gedeeld door cosinus X bla bla bla maakt dat de toon strakker is, en niet het aantal frets. Hoe vond je trouwens de klank van de bas en waarom deed je m uiteindelijk weg??

Peter72
22 januari 2005, 00:36
OK dan, dus toch 35"!

Het was een schitterende bas. Technisch heel goed, redelijk gewicht, uitgebreide toonregeling (met schakelbaar mid). Strakke hals, ik kon 'm heel laag afstellen, groot pluspunt voor een fretless!

Ik heb 'm weggedaan omdat:
* qua toon heel veelzijdig, maar te clean en/of vlak voor me. It didn't speak to me, zeg maar. Actieve elektronica is niet mijn ding.
* daarbij komt dat het een 5-snaar was. Kon ik niet aan wennen (had al wel eerder een 5-sn Warwick gehad). Dus ook nooit meer 5-snarig voor mij.

Doet dus niets af aan de bas, want dit is kwestie van smaak. Ik hou het dus bij mijn Fender Jazzbassen met d-tuner en CustomShop '60-s. Voor mij persoonlijk gaat op: minder is meer.

Shaggy
22 januari 2005, 10:32
ik heb geen flauw idee over de hals .. maar ik weet wel dat de trb5 II een van de bruutste basgitaren is waar ik ooit op gespeeld heb :)

buuck
25 januari 2005, 15:23
zeker goede basgitaar, en naar mijn weten is hij idd 35" enigste wat ik mis aan die bas is een echt concreet karakter.. maarja smaken verschillen