PDA

View Full Version : cab keuze



ropp
21 januari 2005, 12:41
Hallo,
ik ben nieuw op het gitaarnet forum en heb een, voor mij, nogal lastige keuze te maken.

Want ik ben op zoek naar nieuwe(2ehands) speakercabs. Maar nou vind ik het heel moeilijk om te kiezen tussen:
- 2 1x12 cabs, die ik dan opstapel en daar mijn rack bovenop
of
- 1 4x12 cab, daar dan mn rack bovenop

Het grote nadeel aan een 4x12 vind ik het gewicht en de vervoerbaarheid...

Mijn budget is zo rond de 450-500 euro.
Hebben jullie misschien nog tips of andere ideeen?
Groeten,
ropp

Chiel
21 januari 2005, 13:53
Heb zelf een stel 12" BagEnd Cabs. (S12D). Echt super. Morris heeft er een stel te koop staan. De Thiele kastjes van Mesa Boogie zijn ook super, (jukebox in boekel heeft er nog een stel staan). Verder heb ik ooit eens de 12" cabs van Bogner geprobeerd. Deze zijn mega! maar ze zijn ook zeer prijzig.
De overige kastjes die ik geprobeerd heb waren stukken minder dan de voorgenoemde. Wellicht is een 2x12" cab ook een optie?

charlie45
21 januari 2005, 14:49
in wat voor band speel je, en wat voor podia? als het niet al te hard mag, heb je veel meer aan 2 1x12 kastjes. die kun je veel flexibeler opstellen.

en je kunt beginnen met eentje, en als je spaarpot weer vol is nog eentje kopen.

het scheelt een hoop tillen, en je zult elke keer dat je naar een kleine oefenruimte gaat dankbaar zijn dat je niet je hele 4x12 hoeft te slepen.

(ik heb zelf een 2x12, en denk er over om deze weg te doen ivm afmetingen en omdat hij maar op 1 manier eenvoudig geplaatst kan worden)

habberdoedas
21 januari 2005, 16:50
De 1922 kast van Marshall. Is 2 x 12" zowel mono als stereo te gebruiken. Ik heb er zelf 2 van maar met 1 kast klink het ook geweldig.

vester86
21 januari 2005, 17:32
hoe klinkt die cab??

Dr staat er eentje in den bosch te koop, 250 euro, en ik zit er aan te denken er zo eentje te nemen om mn buizeneindtrap (marshall el34 50/50) aan te hangen

Goeie keuze?

doncker
21 januari 2005, 20:05
250 € is de normale prijs, als je er nog iets van kunt laten afdoen heb je een mooie deal.

srv-man
21 januari 2005, 20:15
Heb zelf een stel 12" BagEnd Cabs. (S12D). Echt super. Morris heeft er een stel te koop staan. De Thiele kastjes van Mesa Boogie zijn ook super, (jukebox in boekel heeft er nog een stel staan). Verder heb ik ooit eens de 12" cabs van Bogner geprobeerd. Deze zijn mega! maar ze zijn ook zeer prijzig.
De overige kastjes die ik geprobeerd heb waren stukken minder dan de voorgenoemde. Wellicht is een 2x12" cab ook een optie?

+1 :-D

Als je eenmaal die BagEnds hebt gehoord wil je echt niet veel anders meer. (en zeker geen standaard Marhsall kast a la 1922/1936) Behalve de genoemde opties van Mesa en Bogner zijn de blauwe Marshall ann. 1*12 ook goed.
Overigens zag ik op de site van vd Haar de VHT 1x12 ported cabs staan voor 245/stuk. Ik ken ze niet, maar het lijkt me ook een interessante optie gezien je budget.

Een 4x12 zou ik niet doen: ze zijn niet te hanteren, over het algemeen veel te hard op een podium. (Maar het klinkt natuurlijk wel heel erg lekker :roll: )

ropp
21 januari 2005, 21:38
iedereen bedankt voor zijn/haar reacties!

Denk dat ik maar op zoek ga naar 2 1x12 cabs.
Die VHT 1x12's spreken me wel aan, maar ik weet de site van vd haar niet te vinden. Zou je die misschien nog voor me kunnen posten? (idd noobvraag :razz: )

ropp

srv-man
21 januari 2005, 21:45
www.haarguitars.nl

morris
22 januari 2005, 01:07
Zijn dat nieuwe cabs? Ik ken alleen de 112A, en dan kun je nog beter een Marshall nemen :-? Ze hebben geen power en geen spread. tenminste, niet zoals de Bogners en de BagEnds.
Engl maakt trouwens ook zeer goede 1x12's. Met V30!

srv-man
22 januari 2005, 09:54
Geen idee of het nieuwe cabs zijn, ik heb ze ook nooit gehoord. Maar gezien de prijs voor een nieuwe ported cab leek het me een optie. Proberen is dus het devies.
Engls zijn inderdaad ook goed :wink: