PDA

View Full Version : LP voor weining: Epi LP Custom? + elementen?



andoni
21 januari 2005, 12:08
Wegens dringender uitgaven is mijn budget aanzienlijk verkleind voor een Les Paul-achtige. Mijn enige gitaar met een stevige humbucker sound is mijn Viper, wat toch lastig is er als er iets misloopt met het beestje.

Dus ik dacht aan een Epiphone, als ik op uiterlijk afga vind ik de Les Paul Custom in Alpine White zeer vet 8-) Nu weet ik dat de pickups van dit ding vervangen moeten worden. Hierover had ik enkele vragen:

Welke PU's geven een klassieke rocksound, met dikke, jankende leads maar kunnen ook wel een portie stevige chugga-chugga aan? Ook nog: kan je op elke PU terug de elementkapjes van de originele Epi-PU's plaatsen. Ik vind een Les Paul Custom zonder elementkapjes er niet echt uitzien :lol: Het belangrijkste vind het brugelement.

Verder wat mensen die ervaring hebben met een dergelijke Epi... goede bespeelbaarheid en stemvastheid? Kwaliteit van de tuners? etc...

Kasper
21 januari 2005, 12:32
Schijnt dat die kapjes je toon eruit zuigen.
Vooral je hoge tonen gaan wat verloren door er kapjes over te plaatsen.

Daarom dat ik het ook niet doe bij mijn Ibanez.

Josdevos
21 januari 2005, 12:36
Met JB/59 en Grovers voor een onverslaagbare prijs:

http://www.espguitars.com/images/guitars/EC400AT_blk.jpg

http://www.espguitars.com/images/guitars/EC400AT_mgo.jpg

CustomBlood
21 januari 2005, 12:37
epiphones zijn zeker geen slechte gitaren hoor, sterker nog, ze voelen wat vloeiender aan dan echte gibsons maar op alle andere gebieden is de gibson superieur....vanzelfsprekend voor zo'n prijs.
maar maak je geen zorgen, tis veel beter dan de gemiddelde gitaar dat te koop staat.
iedereen zegt standaard als een robot vervang de humbuckers terwijl ze nooit een epiphone hebben gehad maar of dat nou echt hoeft.....
als je t toch wil, seymour duncan alnico II is altijd ok.
ik weet niet of ze met beschermkapje komen en die van de epi passen er niet op.

Orpheo
21 januari 2005, 13:32
ik ben zelf zeer te spreken over de Dimarzio superdistorion: gooi je je toneknop dicht, heb je een lekker warm, haast bluesy/jazzy sound, is je toneknop vol open, heb je weer een heel helder geluid.

er is een epi met dimarzio SD's....

de ace frehley signature..... :roll:

heeft ook grover tuners...

1959SLP
21 januari 2005, 14:11
Gibson 496R & 500T ceramic HB`s. Test maar s een LP classic, V of Explorer, daar zitten ze in. Dat ze zonder kapjes tone zouden zuigen is naar mijn ervaring en logische beredenering de grootste onzin. Kapjes van andere PU`s plaatsen kan een probleem zijn, nl de onderlinge afstand van de polepieces.

andoni
21 januari 2005, 14:18
@ jos
over die LTD's ben ik al geruime tijd aan het denken, het probleem is dat alleen de 1000-reeks mooi vind, maar dit is zuiver een esthetisch argument, zou best kunnen dat na een vergelijkende test ik terug met een ESP naar huis ga 8-)

@ kasper
ik wil net een wat warmer, minder bijtend geluid. Dat krijg ik al uit mijn Viper met SD's zonder kapjes...en ik vind een LP Custom zonder kapjes ECHT lelijk :oops: hmmm, mss zijn Burstbuckers dan een optie (wel duur :S)? Of Dimarzio PAF Classic?

@ Orpheo
Die Ace Frehley singature ziet er mij een goed gitaartje uit voor het geld, maar ik vind 3 pick ups op een LP zo lelijk :lol: En hoewel ik niets tegen meneer Frehley heb zou ik toch liever een gitaar hebben waar zijn naam niet opstaat ;) Eigelijk geldt dit voor elke gitaar, het is toch MIJN gitaar, waarom moet een ander daar dan zijn krabbel opzetten? :p


Anywayz, ik hou ook de 2e hands markt in de gaten, als er ergens een mooie Tokai of dergelijke passeert., maar als de Epi goed speelt en een stevige indruk maakt, blijft het toch een serieuze kanshebber, tenzij iemand met gefundeerde Epi bashing komt aanzetten...? :wink: Iig moet nu het visueel aspect toch ook wel wat aandacht krijgen, mijn Viper is een functionele metalmachine, niets meer niets minder, maar wel erg kaalgeplukt dus.

Orpheo
21 januari 2005, 14:30
@ Orpheo
Die Ace Frehley singature ziet er mij een goed gitaartje uit voor het geld, maar ik vind 3 pick ups op een LP zo lelijk :lol: En hoewel ik niets tegen meneer Frehley heb zou ik toch liever een gitaar hebben waar zijn naam niet opstaat ;) Eigelijk geldt dit voor elke gitaar, het is toch MIJN gitaar, waarom moet een ander daar dan zijn krabbel opzetten? :p





kben t compleet met je eens. maar om eerlijk te zijn, mij boeit t eigenlijk niet. ik vin m lekker spelen, heel fijn klinken, dus daarom zit ik erop te gassen
:wink:



die krabbel van ace, evenals zijn rotkop zijn er wel af te schuren :wink:

Rock&Roll
21 januari 2005, 15:28
andoni, check je PM eens, misschien heb je interesse!

john.3001
21 januari 2005, 15:48
Ik heb toevallig vorige week een nieuwe epiphone lp standard + aangeschaft. Ik had de lokale gitaarwinkel 2 dezelfde exemplaren (in honeyburst) laten bestellen en ik mocht dan de beste uitzoeken. Helaas mensen, verwacht geen foto's, want ik heb alleen toegang tot internet via mijn universiteit :oops:
De twee gitaren die binnen waren gekomen waren dus totaal verschillend: de finish op de ene was heel erg dik aan de rand (zoals verwacht bij epiphone) en de top (flame maple) was van middelmatige kwaliteit. De gitaar speelde lekker en klonk goed (zeer goed zelfs, die nieuwe humbuckers zijn behoorlijk indrukwekkend).
De andere gitaar had een finish die 100% verschilde van de eerste: zeer transparant aan de randen (haast gibson-achtig). De top was prima, hoewel je natuurlijk niet die diepte hoeft te verwachten die een Gibson heeft. Afwerking wederom prima, enige minpunt waren de knopjes van de potmeters, die draaiden niet helemaal recht (makkelijk te verhelpen echter). Deze tweede gitaar klonk ook beter dan de eerste, iets harder leek het wel (zelfde amp, zelfde settings), met wat meer helderheid. Let sowieso op, deze epi's klinken minder zompig en smooth dan de gibson-broertjes. Verder hebben deze lp's grover stemmechanieken, dus die hoef je voorlopig niet te vervangen...

Het was dus duidelijk welke gitaar het werd: de tweede. Met nog 60% korting van de zaak heb ik met 550 euro een zeer goede gitaar aangeschaft, ik heb er zeker geen spijt van (en heb een hoop alternatieven overwogen). Slagplaat er af gehaald en ik was klaar om te rocken...!

Conclusie: als je van plan bent een epiphone te kopen, houd er dan rekening mee dat het 'rotte appel' verhaal nog steeds lijkt te kloppen: de ene keer heb je een middelmatige gitaar voor een meer dan middelmatige prijs, de andere keer heb je vette mazzel en loop je met een schoonheid weg (ik heb mazzel gehad met bestellen, maar dit zullen ze niet in elke winkel doen voor je). Ga dus es een keer naar een winkel waar ze meerdere epi's in stock hebben en neem de beste mee...

Rock&Roll
21 januari 2005, 16:38
dubbel

Rock&Roll
21 januari 2005, 16:39
trippel

Rock&Roll
21 januari 2005, 16:39
Er kunnen bij Epiphone echt wel pareltjes tussen zitten! Ik heb er ook zo eentje en die is volledig op peil gebracht met Dimarzio humbuckers. Laatst heb ik die LP vergeleken met de Gibson LP van een vriend en na de test heeft hij die gibson terug gedaan naar de winkel. Niet omdat hij nu perse een Epi wou, maar gewoon omdat de 1500 euro verschil echt niet hoorbaar was!


:cool: